Hur får man loss brygghuspackongen på E61?

almgren.t

Member
Hej alla

Jag tänkte serva min Expobar E61 o rengöra brygghuset, men..HUR får man loss brygghuspackningen? Jag vet hur den sitter och hur andra gör på Youtube, men i mitt fall är det lögn, den går inte få loss. Den går att rotera men jag kan inte får den att släppa nedåt. Försökt ordentligt med både platt mejsel o sked. Går inte. Ngn som har haft samma problem o sedan löst det?

Med Vänlig Hälsning, Tomas
 

Jonken

Well-known member
Försöker du bända med skruvmejseln mot sidan av spridarfiltret utan framgång? På t.ex. en Silvia kan man lösa det med en skruv in i packningen så att man har något att dra i, om man ändå tänkt byta ut det.
 

svartvest

Well-known member
Det verkar som den kärvar ordentligt. på e61 så tar jag en sked och bänder lite försiktigt... verkar vara tid att byta filter och packning.
 

MiC

Well-known member
När jag hade min E61-bryggare så väntade jag ibland lite för länge med att byta så den blev lite för stel, så en liten skruv in i packningen och sedan bända eller dra med en tång gjorde susen.
 

bauta

Well-known member
På min Brewtus finns ett spridarfilter som går ovanför packningen.
Ta handtaget på en kaffesked och bänd ungefär vid pil #16, så får du ut filtret samt packningen.

Nödlösningen vid torkad packning är som sagt en skruv...

2018-09-05 12_36_08-Expobar Lever-Style Machine Parts Diagram - Lever and Brewtus Rev 11-2009.pd.jpg
 
Topp