MeCoffee PID med Gaggia Classic

KiwiCoffs

Member
Hej!
Jag har en Gaggia Classic som jag köpt 2016 (så kallad europeisk model har jag förstått). Har läst en del om PID-enheten från MeCoffee. Instruktionerna på deras webbsida verkar lite förvirrande och jag ör inte helt säker om den skulle passsr min Gaggia. Är det någon här som har installerat denna? Hur gick det i så fall?
 

Jonken

Well-known member
Antar att du har den nya versionen som inte kan backflushas? Finns nog ingen anledning till att meCoffee inte skulle fungera för den, men du kommer åtminstone inte kunna ställa in preinfusion eftersom den nya versionen inte har trevägsventil. Instruktionerna är till gamla, bättre Classic.

I min åsikt är det lite bortkastade pengar att PID:a den nya maskinen, bättre att spendera pengarna på en maskin med trevägsventil eller försöka lägga till en till din nuvarande (osäker på om det har gjorts) så du får kontroll över bryggtrycket.

Känner till en på forumet som har installerat meCoffee, det är en fin box med mycket funktioner till jämförelsevis bra pris, men tyvärr har han som tillverkar den varit lite ojämn i att hjälpa till vid problem - ibland går det snabbt men det kan också ta veckor att få svar.
 

KiwiCoffs

Member
Tack för svaret

Antar att du har den nya versionen som inte kan backflushas? Finns nog ingen anledning till att meCoffee inte skulle fungera för den, men du kommer åtminstone inte kunna ställa in preinfusion eftersom den nya versionen inte har trevägsventil. Instruktionerna är till gamla, bättre Classic.

I min åsikt är det lite bortkastade pengar att PID:a den nya maskinen, bättre att spendera pengarna på en maskin med trevägsventil eller försöka lägga till en till din nuvarande (osäker på om det har gjorts) så du får kontroll över bryggtrycket.

Känner till en på forumet som har installerat meCoffee, det är en fin box med mycket funktioner till jämförelsevis bra pris, men tyvärr har han som tillverkar den varit lite ojämn i att hjälpa till vid problem - ibland går det snabbt men det kan också ta veckor att få svar.

Jag har den nya version på Gaggia Classic tyvärr - fick reda på att äldre versionen var bättre efter jag köpte den.
Bra feedback om MeCoffee. Ska fundera hur jag ska göra nu. Är lite sugen på en bättre maskin nu måste jag säga.
 

cogli0ne

Active member
När den väl funkar är det en bra produkt.
Min Mecoffee slutade fungera i april och kundtjänsten där har inte svarar på något av mina mail sen dess... lite tråkigt.
 

KiwiCoffs

Member
När den väl funkar är det en bra produkt.
Min Mecoffee slutade fungera i april och kundtjänsten där har inte svarar på något av mina mail sen dess... lite tråkigt.
Det låter inte alls bra:(
Har läst om samma sak på andra forum. Man vill ju ha bra service även om själva produkten är bra i sig. Det är 2 saker som borde höra ihop enligt mig.
 

Eismannen

Well-known member
Köp en industriell pid regulator t.ex på elfa för ca 800 spänn, och ett solidstate relä för en hundring och en typ k sensor för en hundring. Du landar på ca 1000 kr och får något som håller betydligt längre. :-D
 

KiwiCoffs

Member
Köp en industriell pid regulator t.ex på elfa för ca 800 spänn, och ett solidstate relä för en hundring och en typ k sensor för en hundring. Du landar på ca 1000 kr och får något som håller betydligt längre. :-D
Låter som du har bra kol:)
Hur svårt är det att installera allt detta samt programmera det sedan?
 

Eismannen

Well-known member
Om det är lätt eller svårt beror på de färdigheter man har. Det ska ju rent mekaniskt monteras dit, göras hål eller placeras i extern box, det ska tillverkas kablage, jordas och kopplas korrekt osv. Jag har själv tillgång till allehanda maskiner och har många års erfarenhet av elektronik, mekanik och tillverkning av olika saker. För mig är det enkelt med installation av pid. Programmeringen brukar göras med autotune så det är relativt enkelt. Men som sagt allt är relativt.
 

cogli0ne

Active member
Det låter inte alls bra:(
Har läst om samma sak på andra forum. Man vill ju ha bra service även om själva produkten är bra i sig. Det är 2 saker som borde höra ihop enligt mig.

Ja tyvärr. Hade kontakt med Jan från Mecoffee tidigare gällande frågor om produkten, och då svarade han, men inget svar sen det slutade funka i våras.

Riktigt trist, då fungerade den ju inte ens ett år :eek:hmy:
Tror den överlevde från augusti till april, 8 månader.
Om jag hade fått lite kundservice hade jag varit nöjd.
 

cogli0ne

Active member
Visste att han hade en del problem, skönt att han tar tag i det.

Har inte fått någon återkoppling än, men ska ligga på.
 

cogli0ne

Active member
En liten uppdatering:
Fick svar på mailen igår.

Det fanns två vägar att gå: antingen en retur + återbetalning eller att ta emot en ny produkt. Han behövde ironiskt nog svar asap.

Jag valde att ta en ny produkt, förhoppningsvis fungerar den bättre.
 

cogli0ne

Active member
Hoppas att den nya håller bättre!
Den höll i fyra dagar .

Han bekräftade att det finns ett fel på vissa av de nya, men att det ska gå att åtgärda med mjukvara.
Jag har än en gång fått välja mellan ny produkt eller pengarna tillbaka, den måste hursomhelst returneras.

Jag funderar på att ta pengarna tillbaka den här gången...
 

Jonken

Well-known member
Ajaj. Ja man vill ju inte att den ska pajja när man är kaffesugen, skönt om du kan få pengarna tillbaka åtminstone.
 
Topp