Har blivit med kaffemaskin, nu då?

FirstLobster

New member
Hej!

Efter att testat det mesta, aeropress, filter, press så tog jag givetvis tillfället i akt när jag blev erbjuden en krånglande kaffemaskin, melitta caffeo solo av en kompis. Efter några timmar av rengörande och lite komponentbyten så är den som ny!

Försöker nu få till en hyfsad kopp kaffe, förstår det blir en kompromiss mellan en "riktig espressomaskin" och en bryggare eller press men en hyfsad kopp bör ju gå att få till.

Är egentligen ingen espressodrickare utan sitter gärna med en större kopp. Min mocka master är fantastisk men lite bökigt då det bara är jag som dricker kaffe i hushållet och pressen är också bra men av ren lathet skulle det vara skönt att ibland bara trycka på en knapp.

Med det sagt så försöker jag få till en "vanlig kopp kaffe" ca 250 ml med min lilla maskin och tänkte höra om någon har några tips på bönor, malningsgrad, vattenmängd, vattentemperaturen etc.

Mitt kanske största bekymmer är att jag tycker kaffet saknar kropp och den vill gärna få en liten bränd och tunn ton.

Alla tips och idéer mottages med glädje!

Ha en bra fredag!
 

Jonken

Well-known member
Tror att det är vad de helautomatiska maskinerna passar för, blir inte ordentlig espresso men borde gå att göra någorlunda lungo/caffè crema. Satsa på 90-180 ml på ~25 sekunder, grov malning (mot filterkaffe). Det blir nog ganska tunnt hur du än gör, svårt att konkurrera med en presskanna, men i bästa fall kanske du slipper den brända tonen (bägge kommer som standard med helautomater :lol:)

Fritt val av bönor, bör fungera även med sorter som annars blir för intensiva i espresso.
 

FirstLobster

New member
Bra tips!

Kan tyvärr inte ställa bryggtiden/flödet men testade att ställa upp malningen och det blev betydligt bättre, ska laborera lite mer med vatten och kaffemängd och se var jag hamnar.

Läste i någon tråd att det kan vara en ide att testa 20% robustabönor, ska köpa mig en sådan blandning och se vad som händer.
 

Freppa85

Member
Har du kommit någon vart i dina tester?
Tänkte slå till nu på Black friday-rean och ha denna som ett komplement. Kör annars mycket aeropress och Nespresso varav den sistnämda tänkte jag sälja då den blir så dyr i längden. Samt smakar lungo-kapslarna _nästan_ lika hemskt som kaffet ur maskinen på jobbet.
Vill även att sambon som inte är kaffedrickare enkelt skall kunna göra en godkänt kopp kaffe till gästerna. Hon tycker till och med bryggaren är för jobbig att tillaga kaffe i :D
Håller den samma "klass" som Nespressos kapslar för espresso är nog denna maskin en bra genväg för tillfället.
Jag gillar iofs espresso väldigt mycket men ekonomin för en riktigt bra kvarn och maskin finns inte riktigt just nu.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Blir väldigt många koppar för att det ska löna sig. Helautomater bygger på samma princip som nespresso så förvänta ingen större förbättring. Ett förslag är att använda https://www.kaffekapslen.se/100-fyll-sjaelv-kapslar-capsulin-nespresso.html eller liknande, finns i metall också men då blir det kanske inte praktiskt att ha många fylla i förväg. Då kan du använda vanligt vakuumpackat kaffe och spara en slant, eller köpa en Wilfa om du inte har en kvarn om du vill få lite mer valmöjligheter.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp