Nybliven ägare till Gaggia Classic

Highbeam

New member
Hej!

Efter många år med Siemens helautomat som nyligen gav upp så tänkte jag testa en halvautomat. Köpt en begagnad Gaggia Classic 2014 och en Gaggia MDF kvarn som är på väg hem.

Har sökt lite på nätet hur grejerna funkar och läser mycket om non pressurized filter, OPV mod, byta ut till Silvia ångrör. Är det något jag bör beställa nu direkt eller klarar jag mig med original tills jag blir mera varm i kläderna med en halvautomat?

Druckit mycket latte med min gamla Siemens s50 och både jag och sambon har varit nöjda med dem :)
 

Jonken

Well-known member

jkarl

Active member
Är ju lite inlärningskurva med att hitta rätt malningsgrad och få till en bra extraktion till en början så försök få koll på det till att börja med.
Silvians ångrör är trevligt men köp även bra, färskt kaffe. Det är ju liksom det som är huvudingrediensen :) Drick mycket kaffe och lär dig känna hur smaken ändras beroende på extraktionstid och andra parametrar. Det förutsätter att du dricker ren espresso utan mjölk men så snart du lärt dig dra en bra shot så kommer du gilla det bättre än latte ;)

Läs även på hur maskinen funkar, hur du rengör och avkalkar och underhåller den och gör ett bra schema för det så att det blir av. Då kan du ha kvar den i många år och den kommer antagligen gå att sälja utan större förlust dessutom om du vill uppgradera.
 

Highbeam

New member
Nu har jag fått hem maskinen och använt den en del. Den var redan moddad med Silviar ångrör och hade non pressurized korg + en blank för backflush.:) Har inte så stort utbud att "fin" kaffe i min stad så åkte på Lidl och köpte den röda Lidl Bellarom espressopåsen. Vet att kvarnen inte kanske är den bästa. Men jag var tvungen att gå ner till finaste läget (1 av 1-32) för att få en extraktion på ca 25 sekunder med 17g kaffe och 60ml. Kanske tampar jag fel? eller så är kaffet /kvarnen inte bra?
 

Jonken

Well-known member
Det enda tråkiga med Gaggia MDF är att den har ganska stora steg, annars är det inget fel på den kvarnen. En enkel lösning på det är att ta bort stoppen och ha på lite gängtejp, se https://www.home-barista.com/grinders/gaggia-mdf-stepless-mod-with-pictures-t10163.html

Gissar att det är kaffets fel, har nog bara provat Lidls gula Bellarom men den var inte mycket att hurra för. Måste finnas bättre även i Skellefteå, annars kan du alltid beställa hem något trevligt.

Tampa så hårt att det inte händer något mer när du trycker, du blir det ungefär likadant från gång till gång. Sen är det bättre att mäta hur många gram espresso du får ut än ml eftersom det varierar med creman, mellan 1-3x vikten av bönorna är ett normalt spann.
 
Topp