ECM Giotto pump startar inte

jkarl

Active member
Min ECM Giotto Classic har funkat fint fram tills nu men idag när jag slog på den så hör jag bara ett svagt brummande från maskinen (solenoiden) men pumpen startar inte. Vatten i tanken och värmer som den ska. Pumpen startar inte heller när jag aktiverar bryggarmen.
Några idéer?
 

jkarl

Active member
Märkligt. Hade upp maskinen på operationsbordet och slet isär. Jordade kontakten för vattennivån i chassit och slog på för att kolla lite ”live”. Provade för övrigt samma sak inne i köket tidigare för att utesluta nivåsensorn.
Hade vattenbehållaren bredvid med vattenslangarna nedstuckna.
Slår på och pumpen går igång!
Lät dock som att den gick torrt först så funderar på om det kan ha vart ngn form av luftficka som gjort att ngn form av överhettningsskydd gått in?
 

jkarl

Active member
Förslag till preventiva lösningar uppskattas! Maskinen verkar nu funka som vanligt men om något är på väg att ge sig så byter jag det hellre innan det händer.
 

jkarl

Active member
Låter nästan som glapp någonstans

Ja, skulle det varit en bil så skulle jag sagt jordfel. Märkligt.
Reläet drar ibland några sekunder innan pumpen startar vilket alltid får mig på helspänn huruvida den tänker gå igång eller inte. Detta är dock bara när autofillfunktionen kickar in, inte när man aktiverar bryggspaken.
 

Eismannen

Well-known member
Skrev precis en lång utläggning men nu tänkte jag om...

Switchen som aktiveras vid bryggning skickar nog 230 V direkt till pumpen och inte via ett relä eller någon elektronikbox (eller?) Går den inte igång då så är det antagligen pumpen som felar. Om inget uppenbart syns på kablaget typ oxid eller glapp förstås.

Låter i mina öron som att du bör prova att byta pump..
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Allt går nog via elektronikboxen, ganska vanligt att den går sönder tyvärr. Tror inte på överhettningsskydd eller att pumpen är trasig.
 

jkarl

Active member
Skrev precis en lång utläggning men nu tänkte jag om...

Switchen som aktiveras vid bryggning skickar nog 230 V direkt till pumpen och inte via ett relä eller någon elektronikbox (eller?) Går den inte igång då så är det antagligen pumpen som felar. Om inget uppenbart syns på kablaget typ oxid eller glapp förstås.

Låter i mina öron som att du bör prova att byta pump..

Känns som att jag får försöka få tag på elschema över maskinen för att få lite koll.

Allt går nog via elektronikboxen, ganska vanligt att den går sönder tyvärr. Tror inte på överhettningsskydd eller att pumpen är trasig.

Okej, jo jag misstänkte nästan något sådant också. Nu funkar ju maskinen fint så jag vet inte vad jag ska tro. Det talar ju lite emot att elektronikboxen felar då sådant brukar vara tämligen digitalt(trasigt eller helt).
Är en del oxid här och var på kablaget så funderar på att plocka isär och rengöra allt grundligt inom en snar framtid ändå, om inte annat för min OCD-hjärnas skull...
 

jkarl

Active member
Jag tror att jag lyckats hitta ett sätt att komma runt problemet. Verkar vara relaterat till tanknivågivaren trots allt.
Om jag startar maskinen och den bara börjar surra utan att pumpen startar så räcker det oftast med att stänga av igen, fylla på lite vatten och slå på igen så startar pumpen.
Ska prova att polera lite på ”stängerna” som går ner i vattnet vid tillfälle och se om det kan göra läget bättre.
 

bauta

Well-known member
På vår Aquila kopplade jag förbi sensorn för magneteten vid nivågivaren. Gav bara problem, och skulle vattnet mot förmodan ta slut hörs det...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp