Quamar Q50e problem (eller är jag dum?)

pwrdesign

Well-known member
Hej!

Bytte ut min Vario Home mot en Quamar Q50e! Gillar snabbheten och att den är rejält mkt tystare (gör min morgonkaffe när resten av familjen sover).
Tycker mig också märka att resultatet blir bättre på mina shots av nån anledning. Hur som helst så finns det en irriterande grej med kvarnen och det känns nästan som att jag missat något...

Den övre malskivan sitter på en rejäl ring som skruvas ned i väldigt fina gängor (detta styr med hur små justeringar man kan justera malmingsgraden, jättebra. Problemet är att kommer minsta lilla malet kaffe i gängorna så totalnyper ringen och jag måste ta isär och rengöra noggrant. Tar jag i lite istället så riskerar jag att den nyper rejält och då kan jag ha väldiga problem att både skruva upp och ner skivan.

Efter en ordentlig rengöring så kan jag finjustera malningsgraden för min espresso till en nivå som jag är nöjd med.
Om jag sedan går mot grov malning som jag nyss gjorde för att sätta en coldbrew över natten så kan jag sedan inte gå tillbaka mot fine mer än något varv eller två innan det nyper igen. Skruvar jag loss den helt så hittar jag sen kaffe i gängorna.

Detta är ju skitstörigt men vill kolla om det är ett normalt problem med denna typ av kvarnar?

110E1AB0-0DBE-4733-9F6E-F046437EA38A.jpg4D6B42CB-F7AF-48AE-AF2F-2ABAE750FFB1.jpg
 

Jonken

Well-known member
Det är en vanlig, lite olycklig design. Vissa företag som t.ex. Mazzer och Ceado har löst det på ett bättre sätt så man slipper kaffe i gängorna. Däremot låter det konstigt att det blir totalstopp efter enstaka malning, tycker inte det borde hända förrän det blir en seg, lakritsliknande massa som tar år att bygga upp. Har du kvarnen igång när du justerar ner? Om inte kanske det inte är gängorna som är boven utan stora korn på skivorna.
 
Senast ändrad:

pwrdesign

Well-known member
Yes, alltid kvarnen igång när jag justerar malningsgraden.
Sista gången det hände så var maskinen i stort sätt tom på bönor, låg någon enstaka kvar. Jag drog igång den, justerade upp mot grövre malning och skulle sedan gå åt andra hållet för att se om allt var rent, en liten böna räckte för att det skulle bli kaffe i gängorna och att den skulle knipa.
 

Jonken

Well-known member
Mycket märkligt. De är visserligen inte tänkta för att mala för olika bryggmetoder, i vanliga fall handlar det ju om små justeringar för espresso.. men hade aldrig det där problemet med Rancilio MD50. Den hade iofs gängor i mässing, samma problem med att kaffe byggs upp men inga problem att skära igenom.
 

pwrdesign

Well-known member
Mycket märkligt. De är visserligen inte tänkta för att mala för olika bryggmetoder, i vanliga fall handlar det ju om små justeringar för espresso.. men hade aldrig det där problemet med Rancilio MD50. Den hade iofs gängor i mässing, samma problem med att kaffe byggs upp men inga problem att skära igenom.


Ok, jag kanske har varit för ”bred” i mitt spann då, van med Varion. Det köper jag!
Håller jag mig till espresso och mindre justeringar så tror jag den kommer funka.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp