Kaffeprut vid pressning!

erikstar

New member
Hej!

Jag använder ofta kaffepress av massa olika märken, material och storlekar. Oavsett vilken press så får jag titt som tätt en våldsam eruption av skållhett kaffesprut!

Jag försöker reglera det hela genom att trycka mycket långsamt, men även då så händer det ibland.

Numera pressar jag oftast helst vid diskbänken, men är det NÅGON som lyckats lösa detta förskräckliga I-landsproblem på ett tillfredställande och kontrollerat sätt?

/Erik S
 

Jonken

Well-known member
Testa med att röra kaffet innan du sätter dit locket. Min favoritmetod är annars att hälla i en gnutta vatten först för en 'bloom' i 30s och sen resten så att det blir lite blandat men ändå lämnar lite motstånd kvar när man ska pressa. Och visst blir det både godare och mindre riskabelt om man har lite grövre kaffe, finns t.ex. Zoégas "presso" om du köper färdigmalet, annars siktar jag på åtminstone lika stort som cous cous när jag maler själv.

Sen finns det pressar som är förseglade så att det där inte kan hända, Bodum har en eller ännu bättre Espro Travel Press om du vill lyxa till det :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp