Säljes Coffea Liberica / Barako (slut)

Till salu

DavidLundholm

Well-known member
Tack Jonken för möjligheten att prova!

Jag har bara hunnit testa som espresso vilket var en upplevelse; Intressant sötma men också lite bismak på slutet som jag gärna skulle vilja minska så under kvällen har jag försökt sortera och plocka ut de mest särskiljande bönorna i hopp om att kunna renodla smaken lite.
 

Bilagor

  • 01B869AB-7B6F-46B3-A945-59F59E508CAE.jpeg
    01B869AB-7B6F-46B3-A945-59F59E508CAE.jpeg
    84.3 KB · Visningar: 8

Jonken

Well-known member
Rolig idé :) spännande att höra om du kan känna skillnad på de spetsiga/tårdroppformade bönorna och de rundare, som lika gärna kan vara något annat.

För att förtydliga tycker jag inte att det blir godast som espresso (tror även att det är viss skillnad på den här skörden och den för 5 år sedan) men det är värt att prova ett skott åtminstone eftersom det intensifierar smaken. För den som inte har espressomaskin fyller en lite extra stark presskanna en liknande funktion, samtidigt som det nog smakar lite bättre.
 

DavidLundholm

Well-known member
Rolig idé :) spännande att höra om du kan känna skillnad på de spetsiga/tårdroppformade bönorna och de rundare, som lika gärna kan vara något annat.

För att förtydliga tycker jag inte att det blir godast som espresso (tror även att det är viss skillnad på den här skörden och den för 5 år sedan) men det är värt att prova ett skott åtminstone eftersom det intensifierar smaken. För den som inte har espressomaskin fyller en lite extra stark presskanna en liknande funktion, samtidigt som det nog smakar lite bättre.
Jag gjorde en koppning för att jämföra de spetsiga mot de rundare (som dessutom ofta var pea-berries):

Runda:
jordig och sträv med vass eftersmak

Spetsiga:
söt och milt jordig, fyllig eftersmak som bara tonade ner utan konstigheter

Det var tydlig skillnad och min förhoppning att bli av med bismaken från första försöken lyckades!

Ni som fortfarande har bönor kvar bör verkligen testa detta också, det är värt mödan.
(Tyvärr var det mindre än hälften som faktiskt var spetsiga men jag föredrar två goda mot sju hyfsade koppar…)
 

Bilagor

  • E7742F01-BAA5-4441-B0B1-3BD1DA89990D.jpeg
    E7742F01-BAA5-4441-B0B1-3BD1DA89990D.jpeg
    57.2 KB · Visningar: 5

Jonken

Well-known member
Intressant. Jag försökte mig också på att sortera. Tycker att det var lättare sagt än gjort, det är en ganska liten andel som tydligt urskiljer sig med den spetsiga formen som kännetecknar Coffea liberica, men tydligen till viss del också Coffea liberica var. dewevrei (känt som Excelsa).

Jag tror att det är enklare med råkaffe:
liberica.jpg
excelsa.jpg

...än med rostade bönor:

arabica_robusta_liberica_excelsa.jpg

Det står inte på förpackningen att det uteslutande skulle vara Liberica så jag har antagit att det skulle vara en blandning, men på deras hemsida står det 100% Barako (den lokala benämningen). Jag är inte lika säker på min sak längre, vid nära inspektion tyckte jag att det gick att skymta åtminstone en ovanlig liten spets sticka ut från minst 2/3 av bönorna. Jag är inte förvånad om slarvig sortering är en del av pusslet, men kanske kan det handla om ett helt gäng varianter också (lite som med Etiopisk "Hierloom")

Nåja, jag sorterade i alla fall ut fjärdedelen med tydligast spets, fjärdedelen mest avrundade (inkl. många peaberries) och koppade tillsammans med det som hamnade någonstans i mitten.

Jag malde lite väl fint, men uppfattade absolut en djup jordig smak i de runda. Däremot fann jag den nästan sliskiga sötman starkast i koppen som innehöll mellanting. Har lite lust att sortera det jag har kvar efter storlek istället med hjälp av en Kruve..
 

Jonken

Well-known member
Okej, lite överkurs :rolleyes: Bönsilarna är egentligen avsedda för råkaffe, första gången jag provar med rostade bönor och det visar sig att hålen är lite för små. Såhär blev i alla fall resultatet:
Visa bilaga IMG_20230729_160241~2.jpg
>20/64"53,8%Har en kärv, träig bismak som inte återfinns i de mindre bönorna.
19-20/64"26,1%Mest av den ovanliga fruktigheten
18-19/64"13,9%Mest sötma
<18/64"5,7%Mest rost-toner, jordig smak. Mild och lite blaskig när den avsvalnat.
Det hade varit roligt att se eventuella skillnader om jag hade en färgmätare och refraktometer, men så långt har jag inte kommit än :cool:

Vet inte vad man kan försöka dra för slutsatser annars, till viss del speglar det nog föregående koppning - fast jag har inte orkat mig på att dessutom sortera efter form. Man kan nog anta att bönorna rostas annorlunda beroende på storlek, så kanske är det mest skillnad i rostningsgrad jag känner i smaken. Eller så är densitet en faktor, men jag är tveksam till att försöka mäta det efter rostning.
 

DavidLundholm

Well-known member
Intressant. Jag försökte mig också på att sortera. Tycker att det var lättare sagt än gjort, det är en ganska liten andel som tydligt urskiljer sig med den spetsiga formen som kännetecknar Coffea liberica, men tydligen till viss del också Coffea liberica var. dewevrei (känt som Excelsa).

Jag tror att det är enklare med råkaffe:
Visa bilaga 9050
Visa bilaga 9051

...än med rostade bönor:

Visa bilaga 9049

Det står inte på förpackningen att det uteslutande skulle vara Liberica så jag har antagit att det skulle vara en blandning, men på deras hemsida står det 100% Barako (den lokala benämningen). Jag är inte lika säker på min sak längre, vid nära inspektion tyckte jag att det gick att skymta åtminstone en ovanlig liten spets sticka ut från minst 2/3 av bönorna. Jag är inte förvånad om slarvig sortering är en del av pusslet, men kanske kan det handla om ett helt gäng varianter också (lite som med Etiopisk "Hierloom")

Nåja, jag sorterade i alla fall ut fjärdedelen med tydligast spets, fjärdedelen mest avrundade (inkl. många peaberries) och koppade tillsammans med det som hamnade någonstans i mitten.

Jag malde lite väl fint, men uppfattade absolut en djup jordig smak i de runda. Däremot fann jag den nästan sliskiga sötman starkast i koppen som innehöll mellanting. Har lite lust att sortera det jag har kvar efter storlek istället med hjälp av en Kruve..
Okej, lite överkurs :rolleyes: Bönsilarna är egentligen avsedda för råkaffe, första gången jag provar med rostade bönor och det visar sig att hålen är lite för små. Såhär blev i alla fall resultatet:
Visa bilaga 9052
>20/64"53,8%Har en kärv, träig bismak som inte återfinns i de mindre bönorna.
19-20/64"26,1%Mest av den ovanliga fruktigheten
18-19/64"13,9%Mest sötma
<18/64"5,7%Mest rost-toner, jordig smak. Mild och lite blaskig när den avsvalnat.
Det hade varit roligt att se eventuella skillnader om jag hade en färgmätare och refraktometer, men så långt har jag inte kommit än :cool:

Vet inte vad man kan försöka dra för slutsatser annars, till viss del speglar det nog föregående koppning - fast jag har inte orkat mig på att dessutom sortera efter form. Man kan nog anta att bönorna rostas annorlunda beroende på storlek, så kanske är det mest skillnad i rostningsgrad jag känner i smaken. Eller så är densitet en faktor, men jag är tveksam till att försöka mäta det efter rostning.
Intressanta resultat!
Hur ser det ut på en enskiljd buske/träd när bären plockas, är dom ungefär samma storlek då?
I så fall kommer storleksskillnaden från olika buskar eller för att man blandar från olika varieteter/områden?

Är det så att finare kaffe alltid silas rått eller är det rosterierna som själva gör det?

Just detta kaffe hade ju enorm variation på storleken.
 

Jonken

Well-known member
Det är nog delvis naturlig variation även i det enskilda trädet. Liberica har ibland fler än två bönor per bär:
liberica_fruits.png
Men den genomsnittliga storleken bör ju skilja i alla fall om det är olika varianter som använts. Bra poäng att område säkert spelar in också, t.ex. om samma variant odlats på olika höjd.

Hittade förresten en fin beskrivning av en traditionell hantering av Liberica, träd till kopp: https://lakbaytsinelas.com/traditional-way-of-making-batangas-coffee/ (man kan förstå att inte alla är sugna på att klättra uppåt 20m för att skörda)

I vanliga fall är det annars en stor 'coffee mill' som tar emot bären och i flera steg sorterarar ut efter både densitet och storlek. Exakt hur noga de är skiljer antagligen en hel del från mill till mill och vem som är slutkunden. Här t.ex. råkaffe avsett för Etiopisk kaffeceremoni:
etiopiskt_sorterat.jpg
med en del defekter och onormalt mycket peaberries (1/3):
etiopiskt_bakom_ahlens.png
De ska ändå rostas i stekpanna, så det kanske inte är hela världen.. Jämför med ett av de tjusigare råkaffen jag har hemma just nu, från en stor gård i Costa Rica:
costarica_redhoney.png
som definitivt är specialkaffe (kunde bara hitta en enda partiell defekt på 300g, en böna som skadats av de-pulpern) med ~10% peaberries.

Så även finare kaffe har viss variation. Kruves bönsilar, Colino osv. är väl mest för att dubbelkolla ett prov, men jag har det i listan av saker jag vill prova att försöka använda silarna till att dela upp råkaffe för att rosta separat efter storlek :cool:
 

Jonken

Well-known member
>20/64"53,8%Har en kärv, träig bismak som inte återfinns i de mindre bönorna.
19-20/64"26,1%Mest av den ovanliga fruktigheten
18-19/64"13,9%Mest sötma
<18/64"5,7%Mest rost-toner, jordig smak. Mild och lite blaskig när den avsvalnat.
Nu börjar det sina för mig, men tyckte att det var intressant att storlek >20 - som jag inte uppskattade för sig i koppning - blev den mest spännande espresson (utan träighet). <19 blev också betydligt trevligare som espresso, med ett ovanligt djup utan tillhörande beska. 19-20 behövde jag hälla mjölk i.. Kul att det verkar gå att optimera sortering efter bryggmetod :D
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Jag vill tacka David så mycket för att jag fick ta del av provet som han lyckades köpa :giggle:

Jag väntar med att skriva något om smaken men gläds åt att AMOC har lagt till den här lilla texten:
SCOOP: this years crop of Reza’s Liberica apparently is going to be a few dozen kg’s instead of hundred grams. So there’s a chance this coffee will be back to get a spot in our catalog.
Det är utan tvekan den mest varsamt hanterade Liberica som jag har provat och dessutom renaste "anaeroba". Kul med bekräftelse på att det kan vara med och tävla med de tjusigaste Arabica. Kommer definitivt hålla utkik efter om de får in större påsar :love:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp