Säljes Coffea Liberica / Barako (slut)

Till salu

Jonken

Well-known member
Nyligen hemkommen från Filippinerna tänkte jag kolla om någon skulle vara intresserad av att testa den tredje sortens kaffe som växer där. Se https://lenscoffee.com/coffee-species-beyond-arabica/

Ofta packas kaffet i dåliga förpackningar och redan förmalet, men till min glädje hittade jag ett nytt rosteri som har lärt sig att göra det ordentligt. Nackdelen är att det kostar mer, 70:- för en påse på 400g men personligen tycker jag att det är värt det. Påminner lite om whiskey, men i det här fallet fruktig sådan.

Om ni skyndar er att lämna intresse kan jag försöka ordna fram mer och skicka sen till självkostnadspris.

IMG_20180807_062925.jpg

OBS! De bönor jag testade var rostade i maj, osäker på om jag kan få tag på nyare.
 

Jonken

Well-known member
IMG_20180807_145959.jpg

Bild på bönorna. Som synes är det olika storlek, ganska säker på att det är Coffea liberica var. dewevrei (de mindre bönorna) troligtvis med vanlig Coffea liberica blandat (de stora/enorma bönorna). Om det är någon som nappar behöver jag veta idag, annars dröjer det nog till nästa tillfälle. Tycker mest det är kul att främja mångfalden av kaffe :)
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Drack uteslutande den här sortens kaffe ett par år i Filippinerna, inne på min fjärde kopp idag och kan säga att det är den mest aromatiska påsen hittills. Har förgäves försökt få tag på råkaffe sedan början, men det verkar gå direkt till rosterier som i vanliga fall misshandlar bönorna och sen paketerar i otäta plastpåsar. Försökt köpa från ett rosteri innan men det var kalla handen.

Intressant att kunna testa i form av espresso efter 10 år :lol: Funderade oväntat bra men rekommenderar annars presskanna. Ingen vidare crema och inte så lätt att ställa in kvarnen. Positivt överraskad att det smakar färskt trots rostdatumet, men skulle inte bli förvånad om det går snabbt utför efter man öppnat påsen som med t.ex. italienska bönor.

Skulle säga att det är mildare än robusta men med en säregen smak. Lite åt sumatra eller åldrat indonesiskt kaffe. Nåja, nog om detta :D
 

Jonken

Well-known member
Sweet Marias jämförde deras Liberica med en imaginär Belgian Blueberry Stout men också med lite komocka :D Ganska underhållande läsning: https://www.sweetmarias.com/india-anohki-coffee-liberica.html

Sammanfattningsvis är det ganska svårdefinierat, på ett både bra och dåligt sätt. Har inte testat de indiska bönorna men beskrivningen hade lika gärna kunnat vara för de här, minus ost kanske :unsure:
 

Eismannen

Well-known member
Härlig första post. Kan ju vara någon som snubblat lite på tangenterna och det händer ju även den bäste, men tycker mig ha sett senaste tiden att detta forum utsätts för en del "troll"..
 

Jonken

Well-known member
Sparade på det sista i påsen och glömde bort i en låda. Grävde fram påsen häromdagen när jag hade slut på hemrostade bönor och fann att det fortfarande var gott såhär ett år senare. De finaste tonerna gick förlorade på ett par veckor efter att jag öppnade påsen men sen verkar det inte ha tappat alls!
 

Jonken

Well-known member
Bumpar den här. Har med mig ett par påsar extra från semestern, rostade för 12 dagar sedan. Om det är någon som är sugen på att testa Liberica delar jag med mig. Kursen är lite sämre nu, så 20kr/hg. Begränsad mängd, så om det är många som vill prova behöver jag dela upp i mindre påsar. Var lite osäker på om jag fortfarande skulle gilla det så köpte bara med mig så mycket som jag kunde tänka mig att dricka upp själv..

Det smakar inte lika mörkt som det ser ut, snällt kaffe med ovanlig smak. Idag som presskanna fördes mina tankar till Dr. Pepper (fast på ett bra sätt..) och dagens V60 hade en ton av apelsinskal. Drömmer fortfarande om att få rosta själv någon gång.

Har tänkt mig utlämning i centrala Stockholm den här vändan.

Edit: gjorde espresso nu, smakar som om jag hade haft i en hel sked socker. I linje med vad som berättas i den här videon:
 
Senast ändrad:
Bumpar den här. Har med mig ett par påsar extra från semestern, rostade för 12 dagar sedan. Om det är någon som är sugen på att testa Liberica delar jag med mig. Kursen är lite sämre nu, så 20kr/hg. Begränsad mängd, så om det är många som vill prova behöver jag dela upp i mindre påsar. Var lite osäker på om jag fortfarande skulle gilla det så köpte bara med mig så mycket som jag kunde tänka mig att dricka upp själv..

Det smakar inte lika mörkt som det ser ut, snällt kaffe med ovanlig smak. Idag som presskanna fördes mina tankar till Dr. Pepper (fast på ett bra sätt..) och dagens V60 hade en ton av apelsinskal. Drömmer fortfarande om att få rosta själv någon gång.

Har tänkt mig utlämning i centrala Stockholm den här vändan.

Edit: gjorde espresso nu, smakar som om jag hade haft i en hel sked socker. I linje med vad som berättas i den här videon:
Vore superkul att testa! Bor i Stockholm men åker iväg en vecka imorgon, så det kanske blir svårt med timing på så kort varsel :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp