Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 17 till 20 av 20
    Junior Member
    Reg.datum
    apr 2018
    Spaken på min Brewtus började gnissla för en månad sedan så jag såg den här tråden och började kolla hur man ska smörja den. Efter att jag bytt bönor började den dock gå lite bättre kände jag, men fortfarande var den inte helt ok. För ett par dagar sedan ville jag se om det var pumpknappen som spökade så jag höll inne den och testade spaken utan den, fortfarande trög. Dock efter lite motionerande med maskinen av och knappen intryckt så kändes den bli bättre, och efter ett par gånger släppte det helt. Så nu är min helt ok utan att ha smörjt något, jag funderar på om något skräp kunde varit där som försvann.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Min blev lite trög för någon dag sedan. Körde backflush och sedan en droppe olivolja där spaken går in i gruppen. Motionerade allt, men det gnisslade då istället. Efter några koppar och någon dags väntan så hade väl allt därinne täckts av kaffeoljor osv för det slutade gnissla. Nu går det lätt och fint. Behövde inte ta isär med andra ord

Senior Member Jacobs avatar
    Reg.datum
    jan 2009

Smörja spaken till gruppen

Någon med erfarenhet av att renovera E-61 som har tips, om anledningen till trögheten är slitage? Min kamaxel är sliten, men behöver man byta ut resterande delar också? Packningar, ventilerna, mm? Eller räcker det att byta kamaxel och smörja upp resten om det ser ok ut i övrigt? Såg ett klipp där en snubbe bara visade hur man byter packningar ifall det gnisslar. Tror dock att min är sliten eftersom det gick lätt ett tag när jag smorde upp kamaxel och ytorna på ventilerna.

Såg att vissa delar finns på nettoparts.se. Andra tips på var jag kan köpa delar?

Edit: skruvade isär och kollade mer noggrant idag. Det är den nedre ventilen som tar emot mest och det syns på glidytan. Inte för att jag har nån aning om det är dags att byta just den, eller om det räcker med kamaxeln. Smorde upp igen, och visst går det lättare, men inte så lätt som förra gången. Kanske kommer slitaget till en punkt där det snabbt blir värre?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av Jacob den 2018-08-28 klockan 21:49.

Senior Member Jacobs avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Uppdatering!

Spaken blev snabbt kärv igen, så jag plockade isär gruppen och vände på ventilen 180 grader. Den var nämligen bara sliten på den ena sidan, där kamaxeln tar i. Filade lite på de vassa kanter som bildats av slitaget. Smorde upp och monterade ihop. Nu går den som smort, och har inte blivit trög igen (ännu i alla fall!). Verkar inte vara något problem med själva kamaxeln.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

1. Smörja/byta lager på Anfim Best/Milano
    Av Jacob i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-02-14, 08:11
  2. Fast nyckel 36 mm passande till E61-gruppen
    Av igroucho i forum Köp och sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-01-27, 09:22
  3. Inget vatten till E61-gruppen
    Av Per Sundell i forum Espressomaskiner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-03-28, 23:42
  4. Inget vatten till E61-gruppen
    Av Per Sundell i forum Stockholm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-03-25, 09:46
  5. DIY temperaturprobe till E61 gruppen.
    Av Marv i forum Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 20:36

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •