Smörja spaken till gruppen

Jacob

Well-known member
Hej!

Spaken på min Bezzera Unica kärvar inne i gruppen, och jag tänkte ge mig på att smörja upp den. På Monteriva föreslogs grupprenovering, men nja... skicka den över halva landet för en gnisslande spak... Snålheten tar över.

Det ska dock vara livsmedelsfett fick jag höra. Nån som gjort nåt liknande? Måste man köpa fett för 200:- eller funkar det med nåt annat? Är de aktuella delarna i direkt kontakt med vattnet, eller är det en högt satt standard för att det råkar vara livsmedel i närheten?

Gör allt jag kan här för att komma undan med plånboken i behåll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jacob

Well-known member
Ah, får nog skaffa nåt vettigt fett. Olivolja lär väl både smaka lite och försvinna ganska fort 😊

Tack för svar, bra länkar!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bauta

Well-known member
Jag har haft liknande problem med min Brewtus och det återkommer trots smörjning. Det är mekanisk förslitning på en ventilsida, varför vet jag inte riktigt. Normalt ska väl kaffeoljorna räcka till smorning

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Eismannen

Well-known member
Armaturfett är bra och billigt. Köps på t.ex bauhaus vvs avdelning för en rimlig peng. Tuben är liten men räcker länge
 

Jacob

Well-known member
Blev inte jättemycket klokare av den sista trådlänken :) Är det medlet eller backflushingen som är problemet, eller båda, eller nåt av dem överhuvudtaget? Helt orimligt att behöva smörja så ofta.

Om jag har skjutit två-tre koppar en dag backflushar jag med vatten. Min intention är sen att köra med rengöringsmedel en gång i månaden, men jag använder maskinen i perioder. Ibland står den oanvänd i en månad, sen är jag igång igen, så det blir inte jättemycket flushat med rengöringsmedel, sett över tid, men antalet koppar per rejäl rengöring blir ju inte så stort ändå. Dvs. jag använder inga hemula mängder rengöringsmedel å ena sidan, men å andra sidan kanske för mycket medel i förhållande till behovet? Är det alltså medlet som är problemet?

Känner igen att det ibland går lättare, när jag använt maskinen lite mer en period.

Men maskinen är hyfsat sparsamt använd och bara 3,5 år gammal. Slits det så snabbt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Ja det är medlet som tar bort smörjningen, vatten kan du köra med så mycket du vill.
 
Senast ändrad:

Jacob

Well-known member
Det konstiga är att jag aldrig hört om detta förut. Rätt många här har ju E-61-grupper, så det borde vara vanligt? Men det kanske är lite olika kvalitet på maskinerna också. Får köpa mig lite armaturfett och smörja nån gång ibland.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jacob

Well-known member
Det blev armaturfett från Clas O. Gjorde fina hack i muttrarna på gruppen pga har inga så stora nycklar, så det blev polygrip och alltför tunn handduk emellan... 😬

Men herregud vad lätt det går nu, efter bara några droppar! Kan inte minnas att den gick så lätt när den var ny 😄

Hoppas det håller ett tag nu. Vill ju ändå använda medel ibland. Men det verkar inte behövas så ofta som man får intryck av på förpackningarna (som givetvis vänder sig till caféer och liknande). Varje gång jag plockar dän spridarfiltret och rengör gruppen grundligt så är det alltid renare än jag förväntar mig, och då gör jag detta max två ggr/år. Troligen mer sällan än så...



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Det blev armaturfett från Clas O. Gjorde fina hack i muttrarna på gruppen pga har inga så stora nycklar, så det blev polygrip och alltför tunn handduk emellan... 

Men herregud vad lätt det går nu, efter bara några droppar! Kan inte minnas att den gick så lätt när den var ny 

Hoppas det håller ett tag nu. Vill ju ändå använda medel ibland. Men det verkar inte behövas så ofta som man får intryck av på förpackningarna (som givetvis vänder sig till caféer och liknande). Varje gång jag plockar dän spridarfiltret och rengör gruppen grundligt så är det alltid renare än jag förväntar mig, och då gör jag detta max två ggr/år. Troligen mer sällan än så...



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Finemang, förutom polygripen :eek:hmy:

Två gånger per år låter sparsamt som det är, men så länge du sköljer med vatten regelbundet går det kanske att använda portafilter och korgar som indikation på när det är dags - märks ju när de byter färg.
 

Jacob

Well-known member
Ja, de har aldrig skiftat färg på tre år :) Och det är bortplockningen av spridarfiltret, smörjning av packning och manuell rengöring jag gjort så där sällan. Rengöring med backflushing med medel gör jag lite oftare, men alltså kanske för ofta med tanke på gnisslet och att jag inte använder maskinen konstant. (Byter bryggmetod i perioder.)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jacob

Well-known member
...och där blev den trög igen. Är det fel med armaturfett i det här sammanhanget, eller kan det vara för slitet för att det ska hjälpa med smörj?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bauta

Well-known member
Min Brewtus hade en massa hack i en vertikal ventil och utbyte av den gjorde att vitt vaselin håller nån månad. Så demontera lite och kolla status. E-61 finns det reservdelar till. Eg skulle man handla rätt fett (på eBay?)

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Zab72

Member
Spaken på min Brewtus började gnissla för en månad sedan så jag såg den här tråden och började kolla hur man ska smörja den. Efter att jag bytt bönor började den dock gå lite bättre kände jag, men fortfarande var den inte helt ok. För ett par dagar sedan ville jag se om det var pumpknappen som spökade så jag höll inne den och testade spaken utan den, fortfarande trög. Dock efter lite motionerande med maskinen av och knappen intryckt så kändes den bli bättre, och efter ett par gånger släppte det helt. Så nu är min helt ok utan att ha smörjt något, jag funderar på om något skräp kunde varit där som försvann.
 

Eismannen

Well-known member
Min blev lite trög för någon dag sedan. Körde backflush och sedan en droppe olivolja där spaken går in i gruppen. Motionerade allt, men det gnisslade då istället. Efter några koppar och någon dags väntan så hade väl allt därinne täckts av kaffeoljor osv för det slutade gnissla. Nu går det lätt och fint. Behövde inte ta isär med andra ord :)
 

Jacob

Well-known member
Någon med erfarenhet av att renovera E-61 som har tips, om anledningen till trögheten är slitage? Min kamaxel är sliten, men behöver man byta ut resterande delar också? Packningar, ventilerna, mm? Eller räcker det att byta kamaxel och smörja upp resten om det ser ok ut i övrigt? Såg ett klipp där en snubbe bara visade hur man byter packningar ifall det gnisslar. Tror dock att min är sliten eftersom det gick lätt ett tag när jag smorde upp kamaxel och ytorna på ventilerna.

Såg att vissa delar finns på nettoparts.se. Andra tips på var jag kan köpa delar?

Edit: skruvade isär och kollade mer noggrant idag. Det är den nedre ventilen som tar emot mest och det syns på glidytan. Inte för att jag har nån aning om det är dags att byta just den, eller om det räcker med kamaxeln. Smorde upp igen, och visst går det lättare, men inte så lätt som förra gången. Kanske kommer slitaget till en punkt där det snabbt blir värre?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Senast ändrad:

Jacob

Well-known member
Uppdatering!

Spaken blev snabbt kärv igen, så jag plockade isär gruppen och vände på ventilen 180 grader. Den var nämligen bara sliten på den ena sidan, där kamaxeln tar i. Filade lite på de vassa kanter som bildats av slitaget. Smorde upp och monterade ihop. Nu går den som smort, och har inte blivit trög igen (ännu i alla fall!). Verkar inte vara något problem med själva kamaxeln.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp