Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 20
    Senior Member Jacobs avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Blev inte jättemycket klokare av den sista trådlänken Är det medlet eller backflushingen som är problemet, eller båda, eller nåt av dem överhuvudtaget? Helt orimligt att behöva smörja så ofta.

Om jag har skjutit två-tre koppar en dag backflushar jag med vatten. Min intention är sen att köra med rengöringsmedel en gång i månaden, men jag använder maskinen i perioder. Ibland står den oanvänd i en månad, sen är jag igång igen, så det blir inte jättemycket flushat med rengöringsmedel, sett över tid, men antalet koppar per rejäl rengöring blir ju inte så stort ändå. Dvs. jag använder inga hemula mängder rengöringsmedel å ena sidan, men å andra sidan kanske för mycket medel i förhållande till behovet? Är det alltså medlet som är problemet?

Känner igen att det ibland går lättare, när jag använt maskinen lite mer en period.

Men maskinen är hyfsat sparsamt använd och bara 3,5 år gammal. Slits det så snabbt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Ja det är medlet som tar bort smörjningen, vatten kan du köra med så mycket du vill.
    Senast redigerat av Jonken den 2018-08-09 klockan 21:18.

Reg.datum
    jan 2009
    Det konstiga är att jag aldrig hört om detta förut. Rätt många här har ju E-61-grupper, så det borde vara vanligt? Men det kanske är lite olika kvalitet på maskinerna också. Får köpa mig lite armaturfett och smörja nån gång ibland.

Reg.datum
    jan 2009

Smörja spaken till gruppen

Det blev armaturfett från Clas O. Gjorde fina hack i muttrarna på gruppen pga har inga så stora nycklar, så det blev polygrip och alltför tunn handduk emellan... 😬

Men herregud vad lätt det går nu, efter bara några droppar! Kan inte minnas att den gick så lätt när den var ny 😄

Hoppas det håller ett tag nu. Vill ju ändå använda medel ibland. Men det verkar inte behövas så ofta som man får intryck av på förpackningarna (som givetvis vänder sig till caféer och liknande). Varje gång jag plockar dän spridarfiltret och rengör gruppen grundligt så är det alltid renare än jag förväntar mig, och då gör jag detta max två ggr/år. Troligen mer sällan än så...

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Jacob Visa inlägg
    Det blev armaturfett från Clas O. Gjorde fina hack i muttrarna på gruppen pga har inga så stora nycklar, så det blev polygrip och alltför tunn handduk emellan... 

Men herregud vad lätt det går nu, efter bara några droppar! Kan inte minnas att den gick så lätt när den var ny 

Hoppas det håller ett tag nu. Vill ju ändå använda medel ibland. Men det verkar inte behövas så ofta som man får intryck av på förpackningarna (som givetvis vänder sig till caféer och liknande). Varje gång jag plockar dän spridarfiltret och rengör gruppen grundligt så är det alltid renare än jag förväntar mig, och då gör jag detta max två ggr/år. Troligen mer sällan än så...

Finemang, förutom polygripen

Två gånger per år låter sparsamt som det är, men så länge du sköljer med vatten regelbundet går det kanske att använda portafilter och korgar som indikation på när det är dags - märks ju när de byter färg.

Reg.datum
    jan 2009
    Ja, de har aldrig skiftat färg på tre år Och det är bortplockningen av spridarfiltret, smörjning av packning och manuell rengöring jag gjort så där sällan. Rengöring med backflushing med medel gör jag lite oftare, men alltså kanske för ofta med tanke på gnisslet och att jag inte använder maskinen konstant. (Byter bryggmetod i perioder.)

Reg.datum
    jan 2009
    ...och där blev den trög igen. Är det fel med armaturfett i det här sammanhanget, eller kan det vara för slitet för att det ska hjälpa med smörj?

Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Min Brewtus hade en massa hack i en vertikal ventil och utbyte av den gjorde att vitt vaselin håller nån månad. Så demontera lite och kolla status. E-61 finns det reservdelar till. Eg skulle man handla rätt fett (på eBay?)

Skickat från min SGP771 via Tapatalk

Liknande ämnen

1. Smörja/byta lager på Anfim Best/Milano
    Av Jacob i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-02-14, 07:11
  2. Fast nyckel 36 mm passande till E61-gruppen
    Av igroucho i forum Köp och sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-01-27, 08:22
  3. Inget vatten till E61-gruppen
    Av Per Sundell i forum Espressomaskiner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-03-28, 22:42
  4. Inget vatten till E61-gruppen
    Av Per Sundell i forum Stockholm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-03-25, 08:46
  5. DIY temperaturprobe till E61 gruppen.
    Av Marv i forum Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 19:36

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •