Hjälp önskas!

conny

Well-known member
Någon i Stockholm som kör med La Pavoni Piccola?
Jag har köpt en pre-millenium, och som nybörjare, skulle jag GÄRNA vilja ha en hands-on lektion här hemma i Tyresö :)

Tittar på Youtube men får ej till det. Kan ge en slant för hjälp:)
Skicka ett Pm om du kan hjälpa mig så jag får njuta av gott kaffe igen!

Conny
 

Eismannen

Well-known member
Jag har haft pavoni i många år och skulle gärna hjälpa, dock bor jag på andra sidan stan så det är ju en liten bit att åka. Vad är det som inte blir bra? Och vilken europiccola har du? Årsmodell?
 

conny

Well-known member
Jag har haft pavoni i många år och skulle gärna hjälpa, dock bor jag på andra sidan stan så det är ju en liten bit att åka. Vad är det som inte blir bra? Och vilken europiccola har du? Årsmodell?

Tjena. Behöver lite hands-on råd, vilken malning jag ska ha. Europiccola pre-millenium, vet ej årsmodell då jag köpt den för några veckor sedan bara. VET det är ett hantverk :) Blir antingen bara lite "blask", får inte till crema osv. Har en bra kvarn, allt är köpt från medlemmar här så all hårdvara är bra. Det är JAG som inte är bra ;)
 

Eismannen

Well-known member
Jag brukar fylla korgen rågad, sen stryker jag av den plant och jämt. Lägger i tampern, lyfter, knackar försiktigt. Sen tampar jag. Går det för fort, minska ett snäpp. Går det för sakta, öka ett snäpp. Det bör ta ca 20-30s för 45-60 ml.

En viktig sak är "preinfusion". Dra upp spaken försiktigt, vänta med att trycka ned, ca 5-10s. Detta väter pucken och får den att expandera, vilket minskar risken för kanalisering och snabb genomrinning..

Jag upplevde inte med min pavoni att perfekt tampning är jätteviktigt, bara det är hyfsat rakt och hyfsat jämnt distribuerat. Enligt min åsikt är mängden kaffe och malningsgraden kritiskt, men inte lika mycket med trycket du tampar med samt hur rakt.

Men som sagt, dosera konsekvent (struket är enklast att få till lika var gång) kör med preinfusion. För kort tid, öka kvarnen ett snäpp, prova igen. För lång tid, minska kvarnen ett snäpp och prova igen.

En annan faktor som ställer till det är gammalt kaffe. Det rinner ofta igenom för fort om kaffet är gammalt tycker jag. Och sedan har du också en sak att tänka på, varje gång du ställer om kvarnen, kör igenom lite kaffe så du rensar ur det som blivit kvar från den förra inställningen.

När du sätter igång maskinen, vänta 10 min, kör ur lite ånga ett par sekunder och vänta 10 min till. På så sätt byter du ut kvarvarande luft i kokaren mot ånga och du får bort så kallat "false pressure" som innebär att den varma luften i kokaren "lurar" pressostaten genom att bygga upp ett litet tryck innan du får ångtryck.

Därefter kan du brygga.

Mycket text men nu kanske du har lite att bita i :)
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Stegen är ganska små på kvarnen så det handlar nog om att justera med kanske 5 åt gången. Räcker med att borsta bort det grövre/finare kaffet om du inte vill slösa så mycket kaffe med att ställa in kvarnen.

Jag oroar mig inte så mycket över tiden med Pavonin utan känns det som att det är hyffsat motstånd borde det vara OK. Dvs. inte så hårt att man knappt orkar dra ner spaken men det ska inte vara jättelätt heller.

Kan hjälpa till någon gång under nästa vecka när jag kommer tillbaka till Sverige.
 

conny

Well-known member
Stegen är ganska små på kvarnen så det handlar nog om att justera med kanske 5 åt gången. Räcker med att borsta bort det grövre/finare kaffet om du inte vill slösa så mycket kaffe med att ställa in kvarnen.

Jag oroar mig inte så mycket över tiden med Pavonin utan känns det som att det är hyffsat motstånd borde det vara OK. Dvs. inte så hårt att man knappt orkar dra ner spaken men det ska inte vara jättelätt heller.

Kan hjälpa till någon gång under nästa vecka när jag kommer tillbaka till Sverige.

Vore jättetacksam om du kan hjälpa mig :)
 

conny

Well-known member
Finns det temperatur-remsor till "grouphead", vet ej vad det heter på svenska, att köpa i Sverige till La Pavoni Piccola?
 

Jonken

Well-known member
Tror inte det, kan tycka att det är lite överkurs ändå. En riktig termometer skulle vara att föredra i så fall, men har du en rutin som känns bra är det bara att följa den.
 

conny

Well-known member
HJÄLP!
Nu har jag inte fått en god cappucino på fler veckor, om bortser från drickande på lokala kaffekedjan!
Så finns det någon i Stockholm som skulle kunna tänka sig kommer till mig och ge med en hands-on lektion på Pavonin och ställa in min kvarn?
Har fått erbjudande om hjälp av en medlem, men han är allergisk mot pälsdjur, vilket vi har.
Betalar bensinpengar förstås :)
Vore oändligt tacksam för hjälp!
Skicka ett litet PM om du kan ställa upp! Och tack till er som gett mig tips här, men behöver får nån som verkligen visar och fixar :)
 

conny

Well-known member
Ett STORT tack till dig Jonken för all hjälp idag :)
Bild kommer när jag ska göra min första kopp med Pavonin i morgon!
Och tack alla andra som get mig råd och dåd i detta eminenta forum:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp