Projekt kafferost

Jonken

Well-known member
Kanske limoncillo bönorna är bättre för brygg, mycket möjligt. Kanske man skulle investera i en pressokanna då?

Hehe, för att ersätta den du sågade i? :lol: 59:- på IKEA, blir inte mycket mer ekonomiskt än så när det kommer till kaffe :D

Det fina med presskanna tycker jag är att man eliminerar så många faktorer som möjligt, så det inte handlar om att finjustera malning eller rinntid el. dyl.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Termometern i locket gjorde visst ingen nytta, den visade för låga värden antagligen pga att hälften av den var utanför. Den behöver nog vara helt innesluten, men då ser man ju inget.

Rostade lite mexico berilo arabica på känn, ca 14 min och en bit in i second crack. Blev rätt bra. Det hjälpte att luta rosten lite, det gjorde att bönorna for runt mer och inte fastnade i botten. Den extra "vingen" jag gjorde var värdelös, den tog jag bort.
 

Eismannen

Well-known member
Nämen...
20180808_184820.jpg

Fick ett par timmar över och for ut i garaget och gjorde en trumma. Nu kör jag helt på "k.i.s.s" principen till och börja med. Ska göra ett chassi som omsluter den, så jag kan köra med gas som värmekälla. Om jag sedan känner för det kan jag tillverka en bottendel med elvärme. Blir både flexibelt och jag kan känna efter och prova lite. Tänker också börja med handvev.

Har en beställning på glasrör till en fluid bed rost som sagt, men den lär dröja nån vecka..
 

Eismannen

Well-known member
Getting there.. nu är det bara lite detaljer kvar - ett lager till axeln vid öppningen, ett par handtag och en vev. Typ.
20180809_220441.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Bara bärhandtag kvar :-D
20180810_162229.jpg

20180810_162942.jpg

Inga problem att nå 230+ grader i luften strax under trummans mitt. Borde räcka gott och väl. Veven går lätt trots avsaknad av kullager (men smorde med yttepyttelite alu pasta)
 

Eismannen

Well-known member
Tack :)

Ja ganska så lik faktiskt. Borde ju funka bra med andra ord. Har äve 3 st flärpar inne i trumman så bönorna med säkerhet vänds runt våldsamt och inte riskerar att fastna på en sida och brännas.

Nu är den klar för första testet:
20180810_174444.jpg

20180810_174434.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Funderar på att kanske göra ett variabelt spjäll upptill a la webergrill, så luften cirkulerar bättre längs trumman. Nu är enda utblåset vid trummans mynning. Men vi får se hur det funkar först.
 

Eismannen

Well-known member
Veva veva.. lyckades bränna mig på högerarmen när jag skulle titta in i trumman samtidigt som jag vevade. :)
Lärde mig att sticka in en sked och kolla på så sätt istället
20180810_194452.jpg

Klart! Blev ju superjämnt!
20180810_195936.jpg

Körde till second crack och en liten liten bit in. Ca 14-15 min totalt, slutade på ca 220-230 grader. Ser ju fint ut och luktar bättre än när jag kört med gammelpannan, som tenderade att bränna bönorna. Jättenöjd än så länge! Ska provsmaka strax.
 

Jonken

Well-known member
Verkar inte dumt det där, riktig provtagare också om du kommer åt med skeden :lol: en kul grej kan vara att ta 15g eller så med lite olika intervall så får du smaka på olika tidpunkter. Lite jobbigt att veva i längden kanske?
 

Eismannen

Well-known member
En liten "goodie-shot"
20180810_202714.jpg

Det smakade väldigt bra också, men jag skulle med facit i hand tagit det aningen tidigare om jag ska vara petig.
 

Eismannen

Well-known member
Inte så fasansfullt jobbigt att veva, i alla fall inte jämfört med den där antika kastrullrosten jag köpte. Vevade ca 60 rpm och det gick lätt och ledigt. Fördelen är att jag tvingas stå där så det finns inte en chans att jag glömmer gasen på eller att det börjar brinna eller så.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Smakprov nr 2.. Detta är näst intill det jag letar efter smakmässigt. Som sagt aaaningen kortare så blir det nog perfekt.

Fasen jonken, tack för att du fick in mig på denna bana. Jag känner mig som ett barn på julafton nu :-D
20180810_203335.jpg
 

Jonken

Well-known member
Visst är det roligt att rosta :)

God chans att det smakar bättre som espresso imorgon eller efter någon dag till också.
 

Eismannen

Well-known member
Ja det är jätteroligt måste jag säga. Jaså, är det så det funkar? Är det för att det ska släppa ifrån sig co2 eller så? Man lär sig något nytt varje dag. Ska se imorgon hur det smakar då. :)

Har börjat tillverka en sån där liten "slev" som man tar prover med. Väntar på att epoxyn som håller ihop allt ska stelna, sen på med lite lackbets så är den klar. Sked funkade förvisso, men denna sak är lite smalare så den bättre får plats, och man ser mer "rätt" ut när man håller på med en sådan.
20180810_224929.jpg
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,628
Inlägg
155,448
Medlemmar
19,327
Senaste medlemmen
Doobiidoo
Topp