Projekt kafferost

Eismannen

Well-known member
Körde lite tester med trumman på sin plats men icke fungerande. Luckan för att tömma bönorna var ej heller på plats så där läckte massor med luft ut. Ser ett potentiellt problem, titta på färgen på metallen nedan. Detta kommer att vara i kontakt med bönorna. Ca 350+ grader, bör jag försöka få dit något slags värmesköld (kanske bara en liten ditsvetsad plåt med 1 mm mot bakomvarande, eller en liten flärp som stoppar bönorna som är på väg dit kanske), eller kanske det rent av inte gör något om bönorna blir utsatta för 350 grader under korta stunder? Tänker att slumpmässigheten i bönornas rörelser där inne gör att de bara ibland hamnar mot denna plåt.
20180803_002845.jpg

Luften verkar varm i alla fall. Nedtill i trumman är det dock betydligt svalare, omkring 150 grader, men det är svårt att säga bu eller bä när inte luckan är på plats. Kanske luften läcker ut genom trummans alla hål i sidorna? Tänker att man kanske kan byta till "sluten" trumma om det skulle bli ett problem när lucka och allt är på plats.
20180803_003709.jpg

Jag börjar få lite tvivel kring allt detta, men nu har jag kommit så långt så det är lika bra att färdigställa åtminstone allt det mekaniska och få den fungerande. Visar det sig fungera så bygger jag in elektroniken och gör resten av plåtarna till alla sidor osv, fungerar det inte bra så får jag tänka om.
 

Eismannen

Well-known member
Efter ett till test med luckan provisoriskt fastsatt är 230+ grader i botten på trumman inga problem. Bådar gott, då kanske man får detta att fungera.
 

Eismannen

Well-known member
Kanske att projektet tagit en ny vändning. Blev lite less på all mekanik som behövde byggas och den tid allt tar. Börjar bli otålig. Dessutom fastnade jag lite på att jag inte på något vettigt sätt lyckats integrera ett litet fönster. Jag vill gärna se kaffet medan det rostas.

Så jag har nu pausat lite med rosten i den form den varit, och istället börjat på en "fluid bed roaster". Konstruktionen är enklare och jag hoppas på att bli klar fortare.

En kaffepress fick offra sig för saken då jag behövde ett glasrör som tål snabba värmeväxlingar. Som fläkt ska jag köra på en luftmadrasspump, och den kopplar jag till värmeelementet från en varmluftspistol. Det blir rätt bra drag i detta tror jag.

20180804_162511.jpg

Fick dit ett litet nät också..
20180804_162517.jpg
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Försökte skära av pressokannan men det gick inte så bra..
Gjorde ett litet fönster längst upp på locket istället. Utblåset gjorde jag allra längst upp och det kommer förhoppningsvis bara blåsa ut skal och inga bönor.
20180805_003155.jpg

Någon svetsare är jag då inte. Plåten är tunn som myggvingar och smälter bort som smör i solen. Men nog får jag plåtarna att sitta ihop. Här är härligheten:
20180805_010032.jpg

Det som saknas innan jag kan testa är någon form av tömningsmekanism. Tänker mig ett spjäll i botten eller så.
 

Jonken

Well-known member
Annars har popcorn-poppare en enkel design som fungerar, bara du kan få lagom temperatur och snurr på bönorna så har du ju full sikt och blir av med skalen också, bara att tippa när det är klart. Problemet jag har haft med omodifierad är att det tenderar att gå för snabbt och ta väldigt lite bönor, men ordnar man det är kanske den största nackdelen att skalen flyger överallt :lol:
 

Eismannen

Well-known member
Jag vet, men detta har blivit mer än ett begär efter en maskin som bara funkar. "It has to look the part"..kanske lite motsägelsefullt med tanke på att jag gått mot en enklare design för att bli klar fortare. Men jag vill bli klar med första prototypen fort i alla fall.. sen kan man hålla på och harva med nästa.

Jag smider redan planer på nästa prototyp ifall denna som jag tillverkat funkar bra. Har beställt färdigkapade rör i borosilikatglas, på 0,88 liter, och plåtdetaljer planerar jag att göra i 1,5 mm plåt istället för 0,75. Kanske man även kan fräsa nån detalj i tjockare alu. :)
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Prototyptestet gick helt åt h-vete. Låt mig berätta.

Kopplade ihop allt lite provisoriskt, transistorrelä, arduino och så all hårdvara etc. Kopplade in ström och hällde i kaffe. Sedan kopplade jag loss en kabel till arduinons experimentkort för att flytta om den lite. Tänkte inte på att det var 0 V till potentiometern som styr elementet, och vad som blev kvar i analoga ingången blev då 5 V (det är kopplat som en variabel spänningsdelare dvs det blir 0-5 V på ingången. Arduinon styrde då ut 100% (fläkten var inte på då) varpå det small till och elementet var kört. brände mitt transistorrelä och det luktade allmänt illa. Tur man jordade fulbygget i alla fall... Den biten fungerade i alla fall ypperligt :)

20180806_150733.jpg

Provade sedan med enbart fläkt för att se hur kaffet rör sig och då blåste det rätt igenom och blev ett "hål" i mitten av bönorna där all luft stack iväg och 95% av kaffet var stilla.

Jag har lite att jobba på helt enkelt.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Mm, kändes som att rörelsen inte skulle fungera med det lilla hålet i mitten. Därför jag nämnde popcorn-designen. Om du vill kan du få en poppare jag började meka med lite, fungerar men för små mängder och det tar bara 4 minuter att få alldeles för välrostade bönor :wub:
 

Eismannen

Well-known member
Ja, stämde bra det.
Tack, men jag har min kvar fortfarande. :)

Jag har en ny design på g, där jag tänker sprida hålen längs periferin likt popparen. Diametern blir också ca 25% mindre än prototypen. Tömning kommer ske i mitten på botten pch samtidigt som man öppnar nedtill stänger man utblåset upptill så all luft riktas nedåt. Se min fula skiss:
fluid bed roaster sketch.jpg
 

Jonken

Well-known member
Ja, stämde bra det.
Tack, men jag har min kvar fortfarande. :)

Jag har en ny design på g, där jag tänker sprida hålen längs periferin likt popparen. Diametern blir också ca 25% mindre än prototypen. Tömning kommer ske i mitten på botten pch samtidigt som man öppnar nedtill stänger man utblåset upptill så all luft riktas nedåt. Se min fula skiss:
Visa bilaga 15065

Är det tanken att fläkten ska användas för att kyla bönorna när de har trillat ner? Vore det inte lättare att ha en lucka ungefär som i en hopper som du kan dra ut för att släppa ner bönorna och sen stänga för att täppa till igen? Fast det skulle behöva bli två luckor ändå iofs..

Ett förslag är att ta bort skorstenen och låta all luft gå genom en stor te-sil eller något, så slipper du skal som smiter ut ändå. Så har de löst det på en Quest: https://www.home-barista.com/forums/userpix/3161_cr.jpg
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Eller jag vet inte, kanske är bättre sådär om luftflödet blir som du hoppas. Men skulle skippa skorstenen åtminstone :) kanske låta den nedre barriären bli konisk om det fastnar bönor där när du drar upp.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Kylning har jag inte ens tänkt på faktiskt.. tanken var ungefär som en hopper ja, men har man fläkten igång så trycks de ut snabbare. Det var tanken i alla fall.

In the meantime:
20180807_170258.jpg

Har inte så mycket tid att bygga, familjen måste prioriteras lite mer. Så det fick bli en tillfällig set-up.. back to basics :)
 

Jonken

Well-known member
Kylning har jag inte ens tänkt på faktiskt.. tanken var ungefär som en hopper ja, men har man fläkten igång så trycks de ut snabbare. Det var tanken i alla fall.

In the meantime:
Visa bilaga 15068

Har inte så mycket tid att bygga, familjen måste prioriteras lite mer. Så det fick bli en tillfällig set-up.. back to basics :)

Haha snyggt, hoppas det blir bra :D

Kan hjälpa att ha i en gnutta olja eller smör som man gör i Sydostasien, perfekt till robusta. Har aldrig lyckats själv i panna men inte heller haft någon vev.
 

Eismannen

Well-known member
Fick till en batch som blev helt ok och en som smakade grapefrukt (gillar inte citrussmakande kaffe, särskilt inte grapefrukt). Har inte riktigt lyckats med Nicaragua Limoncillo sådär värst mycket. smakar grapefrukt eller bränt. Tror ett problem kan vara att en del bönor blir lite brända medan en del blir mer mellanrostade.

Men jag gillar att köra med gas, det var över förväntan. Kanske jag snöat in mig för mycket på eldrift. En vinande fläkt maskerar dessutom ljudet från bönorna. Nu kunde man verkligen höra first crack och sedan second crack. Kanske det är gasdrift man borde satsa på? En trumrost i stil med kaldi eller liknande..

Uuh. Känner att jag behöver ta ett steg tillbaka och tänka igenom detta ordentligt. Det har jag uppenbarligen inte gjort.
 

Eismannen

Well-known member
Provade för övrigt 100% robusta och det var det drag i. Gillar den smaken när den är en del av kaffet men 100% var kanske lite väl mycket.
 

Jonken

Well-known member
Det som är svårt med panna, väldigt lätt hänt att bönorna får brända kanter. Fett av något slag kan jämna ut värmen, men man vill bara ha i en gnutta. En del bönor är svårare att få till espresso, kanske att din limoncillo passar bättre för brygg? Brukar alltid börja med att smaka i presskanna och sen om det inte känns för syrligt går det kanske bra som espresso :)

Annars kan man testa med en liten andel, säg upp till 30% - kanske gifter sig bra med ett snällare kaffe.
 

Eismannen

Well-known member
Hottade upp den med ugnstermometer och en extra "vinge" som är tänkt att lyfta bönorna från botten så de inte bränns. Ska testa sen och se hur det blir. Kanske i med lite smör som du säger :)
20180808_104558.jpg
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Kanske limoncillo bönorna är bättre för brygg, mycket möjligt. Kanske man skulle investera i en pressokanna då?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp