Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 789
Resultat 65 till 72 av 72
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Jaha, trodde att du menade att den var full vid 700g.

Hade begränsade möjligheter att styra charge temp innan, men det verkar variera en del beroende på bönor och stil, har sett siffror mellan 150-230C. Om du får upp temperaturen till 150C igen inom 4 minuter kan du nog vara nöjd med det. Jag har kört med 200C nu i början men har ju lite begränsning på värmetillförseln eftersom jag kör med el.

Du verkar ju nästan kunna bygga en Quest själv lite större utmaning med trumma (ca. 1,5mm?), fram- och bakplåt (~6,5mm) men resten är byggt i 0,75mm precis som din.

Kör med analog termometer också tills vidare, en bra bit ovanför bönorna om man fegar med mindre mängder. Tror att den ligger 10-20C under böntemp. Du kanske har sett https://legacy.sweetmarias.com/libra...egree-of-roast - bra resurs för att veta vad man ska sikta in sig på.

Reg.datum
    apr 2017
    Jag försöker förresten göra tvärtom, dra ner på värmen mot slutet för att förlänga tiden mellan 1C och 2C. Gäller bara att det inte dyker

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Vad är charge temp? Är det tempen då man dumpar i bönorna? Jag vet inte vad som händer med temperaturen men tycker inte den sjunker något speciellt när jag har i bönorna. Kan bero på en viss tröghet i termometern förstås.

Oj, det var lite fläskigare material i en quest, min är 0,75 i stort sett rakt igenom, förutom bakplattan på trumman som är 1,5 mm. Och för att inte tala om trummans lagring, som är 0,75 mm bonnstålplåt mot ett rör i bonnstål. Verkar fungera fint. Vore trevligt om man byggt i glanspolerat rostfritt, men det hade blivit lite dyrt, särskilt eftersom denna rost mycket väl hade kunnat sluta i skrotbingen. Tänker att bonnstål bör fungera utmärkt, dels då den blir lite "infettad" av kaffeångor och dels att jag inte kommer lämna den ute i regnet.. Men det är inte lika snyggt förstås.

Reg.datum
    apr 2017
    Ja precis, när man hivar i. Ok, för mig går det ner från 200C till ~100C och sen tar det nästan 4 min att komma upp till 150C, fast jag krämar inte på för fullt.

Du kan bränna in utsidan av trumman med rapsolja för bättre värmeabsortion och sen brukar man köra lite franskrost för att få kaffeolja på insidan. Har inte haft hjärta att göra det mitt min trumma eller mina bönor än

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Jag får nog mäta med multimeter och typ k element för det låter lite som att min termometer är lite trög.

Du menar att man baddar med rapsolja och sedan eldar på som tusan? Tänk på att din trumma inte syns utifrån :-)

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Eismannen Visa inlägg
    Jag får nog mäta med multimeter och typ k element för det låter lite som att min termometer är lite trög.

Du menar att man baddar med rapsolja och sedan eldar på som tusan? Tänk på att din trumma inte syns utifrån :-)
    Ja precis. Eller målar med svart färg när det gäller Quest. Syftade på den invändiga oljningen, inte så förtjust i franskrost

Kan inte bestämma mig för vad jag ska använda för att koppla till datorn - phidget 1048, aurdino/tc4 eller yocto-thermocouple är kandidaterna. Aurdino verkar kanske bäst om man vill kunna automatisera så småningom, men knepig att ens hitta var man köper.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Arduino är ju alltid kul att pilla med :-)

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Citat Ursprungligen postat av Eismannen Visa inlägg
    Arduino är ju alltid kul att pilla med :-)
    Just TC4 korten till Arduino görs på ”hobby-basis” och det tar ibland flera månader innan han svarar. Jag byggde ett par till mig själv, mest för att testa och lära mig löda pillerill . Det finns en tråd från någon vecka sedan, där han som bygger och säljer TC4 skriver om nuvarande status på projektet.
    Jag har mestadels använt Phidget 1048 till min Huky500, vilket har funkat klockrent. En lite klumpig lösning för Huky’n är utsugsfläkten där det ”original” används en stor växelströmsfläkt och en sil för att samla upp skalen (chaff). Man måste montera isär och tömma silen varje gång. Dessutom är AC-fläkt inte så bra att styra varvtal på. Så jag byggde en liten cyklon med en plasthink och letade efter en liten fläkt med PWM-styrning. Efter lite kladdande fick jag ihop en hyfsad lösning. Grejen med TC4 är att man kan styra både PWM och annat med den samtidigt som den utgör interface för tempgivarna. Det gör i sin tur att jag kan styra fläkten inifrån Artisan (som bara kan ha en device inpluggad i datorn). Det hela är lite känsligt för brus och det blir viktigt att använda ”rätt” dator. (Det skiljer mycket på hur väl USB-portar är isolerade och hur mycket brus de släpper igenom.)

Liknande ämnen

1. Anfim Caimano projekt
    Av Eismannen i forum Kaffekvarnar
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 4 veckor sedan, 10:01
  2. Mazzer major projekt
    Av monoce i forum Guider, tips och tricks
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 19:42
  3. Projekt: Egen Rost
    Av Nickeh i forum Rostning
    Svar: 32