Projekt kafferost

Eismannen

Well-known member
Körde en sista batch Nicaragua Limoncillo Estate och det var lite som jag misstänkte. Rostningen blev inte riktigt bra tidigare.

Varför det smakade alldeles för mycket grapefrukt förr tror jag beror på att rostningen blev både lätt och supermörk på samma gång, och inget däremellan. Dvs de lättrostade delarna smakade antagligen rätt surt (de bönorna drar lite åt citrushållet) och de supermörka delarna beskt. Därav grapefrukt tror jag. Nu blev citrussmaken betydligt mer behaglig.

Så jag kan bara konstatera att denna rost blev riktigt bra :)
 

Eismannen

Well-known member
Idag körde jag 500g som ett test. Tog nog ca 16-17 min tror jag och smaken blev rätt bra. Ska se imorgon hur det smakar när det fått vila lite också.

Teor det går att köra ännu mer än 500 g faktiskt, plats finns i trumman i alla fall, kanske för 6-700 g. Men frågan är väl om det blir bra att fylla den så pass..
 

Jonken

Well-known member
Idag körde jag 500g som ett test. Tog nog ca 16-17 min tror jag och smaken blev rätt bra. Ska se imorgon hur det smakar när det fått vila lite också.

Teor det går att köra ännu mer än 500 g faktiskt, plats finns i trumman i alla fall, kanske för 6-700 g. Men frågan är väl om det blir bra att fylla den så pass..

Är nog lagom att fylla trumman ungefär till hälften om man kollar på andra rostar. 17 minuter är ju en aning länge också, men 300-350g är inte alls pjåkigt, ungefär det en Quest klarar! Antagligen bättre att köra flera satser på raken, back to back så att säga, om du vill rosta större mängder. En fördel med det är att kunna köra olika bönor för sig om du tänker blanda sen.

Avslutade precis min andra rost med sistnämnda, väldigt roligt att köra manuellt.. lyckades nog stalla lite efter 1C :blush: men smakade lovande ändå.

EDIT: förvärmer du trumman innan du har i bönorna förresten?
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Jag tror man hade kunnat kapa tiden litegrann med aningen mera "flås", tror jag fiskörde gasolköket lite. Trumman är rätt stor så med 500 g i så är nivån kanske 1/3 eller så. Det är väl det att när de expanderar så riskerar man att en del trillar ur, ifall nivån är för hög.

Jag brukar förvärma, men jag vet inte hur mycket man bör köra bara. Har provat med ca 150 grader hittills, innan jag dumpar i bönorna, och sedan stiger det långsamt till 200, och så försöker jag köra däromkring tills det är dags för 2nd crack, då det verkar som om man måste öka till ca 220 för att det ska hända, annars tycks det stanna av lite. Termometern mäter ungefär mitt i trumman, någon cm ovanför kaffet.

Är lite avis på din quest, de är ju fasansfullt snygga.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Jaha, trodde att du menade att den var full vid 700g.

Hade begränsade möjligheter att styra charge temp innan, men det verkar variera en del beroende på bönor och stil, har sett siffror mellan 150-230C. Om du får upp temperaturen till 150C igen inom 4 minuter kan du nog vara nöjd med det. Jag har kört med 200C nu i början men har ju lite begränsning på värmetillförseln eftersom jag kör med el.

Du verkar ju nästan kunna bygga en Quest själv :D lite större utmaning med trumma (ca. 1,5mm?), fram- och bakplåt (~6,5mm) men resten är byggt i 0,75mm precis som din.

Kör med analog termometer också tills vidare, en bra bit ovanför bönorna om man fegar med mindre mängder. Tror att den ligger 10-20C under böntemp. Du kanske har sett https://legacy.sweetmarias.com/library/using-sight-to-determine-degree-of-roast - bra resurs för att veta vad man ska sikta in sig på.
 

Jonken

Well-known member
Jag försöker förresten göra tvärtom, dra ner på värmen mot slutet för att förlänga tiden mellan 1C och 2C. Gäller bara att det inte dyker :unsure:
 

Eismannen

Well-known member
Vad är charge temp? Är det tempen då man dumpar i bönorna? Jag vet inte vad som händer med temperaturen men tycker inte den sjunker något speciellt när jag har i bönorna. Kan bero på en viss tröghet i termometern förstås.

Oj, det var lite fläskigare material i en quest, min är 0,75 i stort sett rakt igenom, förutom bakplattan på trumman som är 1,5 mm. Och för att inte tala om trummans lagring, som är 0,75 mm bonnstålplåt mot ett rör i bonnstål. Verkar fungera fint. Vore trevligt om man byggt i glanspolerat rostfritt, men det hade blivit lite dyrt, särskilt eftersom denna rost mycket väl hade kunnat sluta i skrotbingen. Tänker att bonnstål bör fungera utmärkt, dels då den blir lite "infettad" av kaffeångor och dels att jag inte kommer lämna den ute i regnet.. Men det är inte lika snyggt förstås.
 

Jonken

Well-known member
Ja precis, när man hivar i. Ok, för mig går det ner från 200C till ~100C och sen tar det nästan 4 min att komma upp till 150C, fast jag krämar inte på för fullt.

Du kan bränna in utsidan av trumman med rapsolja för bättre värmeabsortion och sen brukar man köra lite franskrost för att få kaffeolja på insidan. Har inte haft hjärta att göra det mitt min trumma eller mina bönor än :nowink:
 

Eismannen

Well-known member
Jag får nog mäta med multimeter och typ k element för det låter lite som att min termometer är lite trög.

Du menar att man baddar med rapsolja och sedan eldar på som tusan? Tänk på att din trumma inte syns utifrån :)
 

Jonken

Well-known member
Jag får nog mäta med multimeter och typ k element för det låter lite som att min termometer är lite trög.

Du menar att man baddar med rapsolja och sedan eldar på som tusan? Tänk på att din trumma inte syns utifrån :)

Ja precis. Eller målar med svart färg när det gäller Quest. Syftade på den invändiga oljningen, inte så förtjust i franskrost :lol:

Kan inte bestämma mig för vad jag ska använda för att koppla till datorn - phidget 1048, aurdino/tc4 eller yocto-thermocouple är kandidaterna. Aurdino verkar kanske bäst om man vill kunna automatisera så småningom, men knepig att ens hitta var man köper.
 

edtbjon

Well-known member
Arduino är ju alltid kul att pilla med :)
Just TC4 korten till Arduino görs på ”hobby-basis” och det tar ibland flera månader innan han svarar. Jag byggde ett par till mig själv, mest för att testa och lära mig löda pillerill :) . Det finns en tråd från någon vecka sedan på Home-barista, där han som bygger och säljer TC4 skriver om nuvarande status på projektet.
Jag har mestadels använt Phidget 1048 till min Huky500, vilket har funkat klockrent. En lite klumpig lösning för Huky’n är utsugsfläkten där det ”original” används en stor växelströmsfläkt och en sil för att samla upp skalen (chaff). Man måste montera isär och tömma silen varje gång. Dessutom är AC-fläkt inte så bra att styra varvtal på. Så jag byggde en liten cyklon med en plasthink och letade efter en liten fläkt med PWM-styrning. Efter lite kladdande fick jag ihop en hyfsad lösning. Grejen med TC4 är att man kan styra både PWM och annat med den samtidigt som den utgör interface för tempgivarna. Det gör i sin tur att jag kan styra fläkten inifrån Artisan (som bara kan ha en device inpluggad i datorn). Det hela är lite känsligt för brus och det blir viktigt att använda ”rätt” dator. (Det skiljer mycket på hur väl USB-portar är isolerade och hur mycket brus de släpper igenom.)
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Ja, hittade killen från Australien som säljer TC4 och ZCD (Quest har också AC-fläkt) men det är väl också hobby-basis, slut för närvarade. Ser att det finns CR3 också avsedd för DC-fläkt. Hmm, låter som ett kul projekt att försöka löda om man lyckas, alternativt oerhört frustrerande om det går fel :wub: var köpte du delarna löst?
 

edtbjon

Well-known member
Ja, hittade killen från Australien som säljer TC4 och ZCD (Quest har också AC-fläkt) men det är väl också hobby-basis, slut för närvarade. Ser att det finns CR3 också avsedd för DC-fläkt. Hmm, låter som ett kul projekt att försöka löda om man lyckas, alternativt oerhört frustrerande om det går fel :wub: var köpte du delarna löst?

Det finns instruktioner m.m. på Homeroasters.org. Jag har ett extra TC4-kort och komponenter (har jag för mig...) som jag kan sälja till självkostnadspris. Då det inte är att rekommendera att börja ”öva” med att löda ett ”skarpt” kort, finns det övningskit med en massa småsaker som man kan testa med. (Ja, jag har extra sådana med... :) Det kom en hel del små paket från Kina innan de började ta hutlöst betalt för att ta betalt för momsen här i Svea rike...) Sedan finns det en hel del matnyttigt på Kjell.com också...
Själva komponenterna köpte jag på Digi-Key har jag för mig. Det var inte billigt, men det gick snabbt, då de skickar via UPS till dörren. :). Det finns komponentlistor och sådant på Homeroasters...
 
Senast ändrad:
Topp