Projekt kafferost

Eismannen

Well-known member
Efter att ha rostat lite i ugnen (tack Jonken för bönorna), fått till en bra och en dålig batch och spritt rök i hela köket, rostat i popcornmaskin (som brände bönorna, spred skal över hela köket och sedan smälte), har jag nu konstaterat att jag behöver ett lite vettigare sätt att rosta kaffe på. Eftersom kafferost är dyrt ska jag prova att bygga en.

Har lite vaga tankar om att använda en roterande trumma och delar från en varmluftspistol. Och något sätt att se temperaturen i trumman. Och så något sätt att styra värmen.

En tripp till myrorna och kjell&co gav följande:
20180728_121235.jpg

Ska nog styras med en arduino tror jag. Och så på något vis ska jag integrera en analog termometer och sen ett litet glas så att jag kan att titta in i rosten (snor det från ugnstermometern). En liten synkronmotor för rotationen och så får vi se hur detta utvecklar sig.

Edit:
Efter en massa velande, spånande, provande och byggande har jag nu producerat en gasdriven trumrost. Tanken är att börja med gas och om jag sedan känner för det så gör jag en bottendel med elektronik inbyggt, värmeelement, fläkt, arduino etc.
20180810_174444.jpg
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Egentligen inte.. Men jag gillar att bygga saker :lol:

Dessutom gillar jag kaffeutrustning med lite "bling".
 

Eismannen

Well-known member
Ni som kan detta, verkar det rimligt med:

- 2kW värmeelement från en slaktad varmluftspistol
- Värmeelementet styrs med pwm mha potentiometer. Steglöst 0-100%
- Luftflöde på/av (alternativt med pot 0-100% - behövs det?)
- Trumrotation 5-6 rpm
- Koll av temperatur med grilltermometer, så nära bönorna det går
- Trummans dimension dia 20 cm, längd 20 cm. Den öppna änden av trumman ämnar jag försluta och så koppla på ett "frånluftsrör" där jag tänker att skalen borde kunna åka ut

Vad tror ni, är det rimligt?
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Kan inte påstå att jag kan så mycket, bara drömt om att bygga en egen. Blev ju en Quest M3 till slut för min del, längtar till semestern är slut så jag kan leka mer med den :D kul att du bygger en egen!

- 2kW värmeelement från en slaktad varmluftspistol

Går definitivt att rosta med det, bara en fråga om hur mycket. Behmorn klarar ca. 250-500g beroende på hur fort man vill att det ska gå med 1,6kW IR, Quest ca. 300g med 1,4kW värmeslingor har jag för mig.

- Luftflöde på/av (alternativt med pot 0-100% - behövs det?)

Antagligen vill du kunna justera luftflödet, kan nog ha rejäl påverkan. Är det den som tillhör värmepistolen? Kanske inte bör gå ner för lågt i så fall, antagligen säkrast med nästan fullt för att inte element ska överhetta.

- Trumrotation 5-6 rpm

Låter som att det kan vara lågt, Quest kör med 58rpm tror jag, Behmor går nog betydligt långsammare iofs. Sen kanske man inte ska ha för snabbt med varmluft heller, gjorde ganska långsamma rörelser med min handhållna innan den smälte :blush:

- Trummans dimension dia 20 cm, längd 20 cm. Den öppna änden av trumman ämnar jag försluta och så koppla på ett "frånluftsrör" där jag tänker att skalen borde kunna åka ut.

Ganska stor diameter, Quest och Behmor har 4,44 samt 5 tum. Men man tager vad man haver, svårt att hitta färdiga trummor om man inte t.ex. köper något från Aliexpress eller kanske en reservdel från Behmor. Verkar som att du är på god väg, finns exempel på hur andra har gjort på https://legacy.sweetmarias.com/library/homemade-homeroasters/

De mest intressanta tycker jag brukar vara ombyggda grillar, men det beror ju helt på vilken kapacitet man är ute efter. Ett imponerande exemplar: https://sites.google.com/site/scottmarquardt/openskyroaster men andra har löst det med en trumma på rotisserie.

Hur ska du få ut bönorna för kylning sen?
 

Eismannen

Well-known member
Jag är lite lätt avis på din quest. Du får gärna rapportera hur det går sedan.

Berkar som att effekten på min är i rätt härad. Trumman kanske lite stor och kanskd lite långsam men man kan ju alltid bygga om senare ifall det behövs. Gillar i alla fall tanken på att kanske kunna rosta 500g åt gången men det återstår förstås att se hur det går.

Luftflödet tänker jag att jag kör varmluftspistolens fläkt och låter väl den gå på maxläget till en början. Det är lätt att fixa steglös reglering om det behövs men jag gissar att det är bättre att få lite cirkulation i trumman, bara elementet orkar värma? Hade någon tanke också på om man skulle uppgradera elmotorn för att få lite mer blås. Får se vad jag gör.

Vad gäller kylning så tänkte jag att man stänger av elementet och låter fläkten gå på max och kaffet vara kvar i trumman. Eller är det otillräckligt? Jag kan ju fixa något slags snabbtömningslucka i gaveln eller så annars.

När jag tittar på din länk inser jag hur många olika sätt man kan rosta kaffe på. Kanske är jag hyfsat rätt ute ändå :)
 

Eismannen

Well-known member
Överfull arbetsbänk... Här är "testbänken" med varmluftspistol, relä osv. Skruvade fast i en planka så jag slipper hålla i grejerna, som både blir varma och är livsfarliga haha
20180728_200413.jpg

Lite arduinoprylar osv
20180728_200416.jpg

Display.. Har lagt in duty cyclen på elementet, och en timer som man startar, stoppar och återställer med en tryckknapp. Funderar mer och mer på att integrera tempsensor och visa i displayen också. Kanske till och med styra aktivt på det. Vore lite kul att lära sig programmera egen kod till en hemmafixad PID-regulator. Tänk vad för roliga saker man kan göra till kaffemaskiner då, shottimer, mer än en sensor (t.ex en på gruppen och en i kokaren), dual setpoint för ånga/brygg osv..
20180729_024511.jpg
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Första riktiga testet av en enkel mock-up. Fläkten går på 12v konstant och elementet ställde jag på 100%. Kommer utan vidare upp i 230 grader, antagligen betydligt mer om jag stänger igen trumman. Detta borde bli fint :).
20180729_234145.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Tar ett par minuter med elementet avstängt och fläkten på, att nå beröringsbar temperatur. Kanske kan man "för-kyla" bönorna på detta vis innan man plockar ur dem? Mman skulle ju kunna lägga till en till, lite kraftigare 12v fläkt för snabbare kylning.
 

Jonken

Well-known member
Helst vill du få bönorna kylda på ca. 3 minuter, i både en Behmor och Gene som gör det i den heta rosten tar det betydligt längre tid. Men det blir ju drickbart det kaffet också, så det är lite beroende på ambitionsnivå :D men allra bäst är det om det går att tömma rosten.
 

edtbjon

Well-known member
Avseende kylningen (och lite annat...), sä är en hyfsat snabb kyltid ganska viktigt. Som Jonken säger är typ 3 minuter ganska optimalt, åtminstone när det gäller de små mängder vi pratar om här (mindre än ett kilo...). Det gäller att få till ett tydligt avslut av rostningen och få temperaturen att sjunka ganska snabbt till under där det rent kemiskt ”händer något”. Alltså är det viktigt att redan från början kan få kall luft till bönorna.
Det som händer annars är att man ”bakar” och inte ”rostar” bönorna. Dessutom tappar man kontrollen och rostningen (eller bakningen då’rå... ;) ) fortsätter när man har för sig att man har sagt stopp. Själv har jag ingen erfarenhet med Behmor, men jag har haft en GeneCafe där kylningen på 8-10 minuter i den varma trumman var den största nackdelen.
Det finns massor av diskussioner om ”baked beans”, där det mesta handlar om att det blir en liten dip i när man efterhand i rostningen justerar värme och/eller luftflöde lite för mycket, så att ökningen av rosttemperaturen, RoR ”Rate of Rise” eller Delta BT blir negativ ett tag. Medan många nördar ner sig i detaljer, kan man väl kort konstatera att om man har rosttider under säg 14-15 minuter, kan man inte få de negativa smakeffekter (typ bröd, trä etc) som orsakas av att man bakar kaffet. (Både jag och Jonken kan lätt få till rosttider långt under 10 minuter på våra respektive maskiner. Båda våra maskiner har också en effektiv kylning...)
 

Jonken

Well-known member
Ja någonstans runt 10 min gäller för Behmor också. Har blivit nöjd med rostningar som tagit väldigt lång tid också faktiskt, men då har åtminstone kylningen varit snabb. Varför det blir bra ena gången och kasst en annan kan jag inte riktigt svara på, kan tänka att det har att göra med vilken fas som blir för lång - t.ex. är kanske inte torkningen lika känslig - edtbjon kanske har bättre insikt i det?

Samma gäller omrostning av alldeles för ljusa bönor, resultatet har blivit ungefär som att dra ut ordentligt på tiden mellan första och andra crack, trots att den andra rostningen tar nästan lika lång tid som den första.

Har nog bara fått tydlig träsmak av att försöka rosta för mycket bönor så att både rostningen och kylningen har tagit för lång tid. Eller kanske snarare kartong, med de flesta fina smakerna bortblåsta.
 
Senast ändrad:

edtbjon

Well-known member
För min del var jag ganska nöjd med min GeneCafe, så länge jag hade den. Sedan var det en lång inkörningsperiod på Huky500, det fanns inte så mycket info på nätet då... Men jag vet att jag har hyfsad kontroll över olika stadier av rostningen och att mina rostningar blir betydligt bättre.
Vad gäller de olika faserna, påverkar man ju rostningen mer ju längre in i rostningen man kommer. Alltså händer det mest med smakerna under de sista minuterna. Om det tar 4 eller 7 minuter upp till 150C spelar i princip ingen roll ur smaksynpunkt, förutsatt att du kan styra och hantera resten av rostningen. Alltså, om det går på typ 3-4 minuter, tycker jag att man inte får tillräckligt jämn värme och inre tryck i bönorna för att få igång processerna som börjar vid ca 150C. Jag fick mycket bättre resultat när jag började rostningen med en lite svalare rost och öste på med värme under en lite längre torkperiod (alltså upp till 150C på ca 6 minuter istället för ca 4 minuter). Det är också mycket enklare (tycker jag) att kontrollera resten av rosten och enkelt att justera de olika faserna...
 

Eismannen

Well-known member
Tack för infon! Det låter som att jag har en hel del att lära! :-D


Lite framsteg gjordes i ett 40 grader varmt garage..
20180801_100734.jpg

20180801_124737.jpg

Lite grovt hugget är det, man har inte tålamod att finlira när svetten rinner längs dyggen. Förhoppningen är att kunna täcka allt med plåt så det blir lite snyggare.
 

Eismannen

Well-known member
Ska nog ta bort upphängningen av trumman och göra den lite enklare varianten med pinne rakt igenom och ett lager i var ände. Då kan jag tilta trumman lite så man lätt tömmer ut bönorna när man öppnar luckan, som jag tänkt placera längst ned i öppningen.

Ser även att ramen är lite smal, trumman tar ju i ev plåtsidor. Kanske måste börja om.. När jag fått hem min plåtbockningsmaskin kanske jag kan klippa till plåt, bocka och skruva ihop. Med lite övning kanske man kan göra en "ram" av plåt istället för att svetsa ihop fyrkantrör.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Kanske man kan göra allt i plåt istället för fyrkantrör...
20180801_212742.jpg

20180801_212747.jpg

20180801_221150.jpg

20180801_221318.jpg

Det är en hel del klippande och bockande som återstår.. Men ganska skönt att inte behöva köra vinkelslipen och svetsen så länge.
 

Eismannen

Well-known member
Gjorde en mellanvägg som tillåter att trumman tiltas lite. Borde bli lättare att tömma den på så sätt. Kommer att göra en luftkanal för varmluft och en för utblås, och så en kana som bönorna kan glida ut på när man ska tömma den. Motorn tror jag att jag ska fixa kedjedrift på då axeln på växellådan är i plast och lär smälta annars. Då kan jag även få upp varvtalet lite på trumman.

20180802_000501.jpg
 

hne

Well-known member
Trumman behöver inte kunna lutas om du svetsar skovlar i den som trycker bönorna bakåt när den snurrar och framåt när den backar.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Eismannen

Well-known member
Försent.. :-D

Ska nog ha några små skovlar ändå tror jag, för det är ju inte fel om det blandas bra.

Lite närmare målet:
20180802_172352.jpg

Här ser man bl.a varmluftskanalen. Luckan kommer att öppnas utåt på något vis. Behöver fixa gångjärn också. Hoppas detta funkar nu bara. Det är sannerligen en pina att svetsa i tunnplåt, antingen bränner man hål eller så slår det sig jättemycket .
20180802_172152.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp