Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 75
    Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018

Projekt kafferost

Efter att ha rostat lite i ugnen (tack Jonken för bönorna), fått till en bra och en dålig batch och spritt rök i hela köket, rostat i popcornmaskin (som brände bönorna, spred skal över hela köket och sedan smälte), har jag nu konstaterat att jag behöver ett lite vettigare sätt att rosta kaffe på. Eftersom kafferost är dyrt ska jag prova att bygga en.

Har lite vaga tankar om att använda en roterande trumma och delar från en varmluftspistol. Och något sätt att se temperaturen i trumman. Och så något sätt att styra värmen.

En tripp till myrorna och kjell&co gav följande:
    20180728_121235.jpg

Ska nog styras med en arduino tror jag. Och så på något vis ska jag integrera en analog termometer och sen ett litet glas så att jag kan att titta in i rosten (snor det från ugnstermometern). En liten synkronmotor för rotationen och så får vi se hur detta utvecklar sig.

Edit:
    Efter en massa velande, spånande, provande och byggande har jag nu producerat en gasdriven trumrost. Tanken är att börja med gas och om jag sedan känner för det så gör jag en bottendel med elektronik inbyggt, värmeelement, fläkt, arduino etc.
    20180810_174444.jpg
    Senast redigerat av Eismannen den 2018-08-10 klockan 17:03.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Egentligen inte.. Men jag gillar att bygga saker

Dessutom gillar jag kaffeutrustning med lite "bling".

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Ni som kan detta, verkar det rimligt med:

- 2kW värmeelement från en slaktad varmluftspistol
    - Värmeelementet styrs med pwm mha potentiometer. Steglöst 0-100%
    - Luftflöde på/av (alternativt med pot 0-100% - behövs det?)
    - Trumrotation 5-6 rpm
    - Koll av temperatur med grilltermometer, så nära bönorna det går
    - Trummans dimension dia 20 cm, längd 20 cm. Den öppna änden av trumman ämnar jag försluta och så koppla på ett "frånluftsrör" där jag tänker att skalen borde kunna åka ut

Vad tror ni, är det rimligt?
    Senast redigerat av Eismannen den 2018-07-28 klockan 15:26.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Kan inte påstå att jag kan så mycket, bara drömt om att bygga en egen. Blev ju en Quest M3 till slut för min del, längtar till semestern är slut så jag kan leka mer med den kul att du bygger en egen!

- 2kW värmeelement från en slaktad varmluftspistol

Går definitivt att rosta med det, bara en fråga om hur mycket. Behmorn klarar ca. 250-500g beroende på hur fort man vill att det ska gå med 1,6kW IR, Quest ca. 300g med 1,4kW värmeslingor har jag för mig.

- Luftflöde på/av (alternativt med pot 0-100% - behövs det?)

Antagligen vill du kunna justera luftflödet, kan nog ha rejäl påverkan. Är det den som tillhör värmepistolen? Kanske inte bör gå ner för lågt i så fall, antagligen säkrast med nästan fullt för att inte element ska överhetta.

- Trumrotation 5-6 rpm

Låter som att det kan vara lågt, Quest kör med 58rpm tror jag, Behmor går nog betydligt långsammare iofs. Sen kanske man inte ska ha för snabbt med varmluft heller, gjorde ganska långsamma rörelser med min handhållna innan den smälte

- Trummans dimension dia 20 cm, längd 20 cm. Den öppna änden av trumman ämnar jag försluta och så koppla på ett "frånluftsrör" där jag tänker att skalen borde kunna åka ut.

Ganska stor diameter, Quest och Behmor har 4,44 samt 5 tum. Men man tager vad man haver, svårt att hitta färdiga trummor om man inte t.ex. köper något från Aliexpress eller kanske en reservdel från Behmor. Verkar som att du är på god väg, finns exempel på hur andra har gjort på https://legacy.sweetmarias.com/libra...-homeroasters/

De mest intressanta tycker jag brukar vara ombyggda grillar, men det beror ju helt på vilken kapacitet man är ute efter. Ett imponerande exemplar: https://sites.google.com/site/scottm...openskyroaster men andra har löst det med en trumma på rotisserie.

Hur ska du få ut bönorna för kylning sen?

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Jag är lite lätt avis på din quest. Du får gärna rapportera hur det går sedan.

Berkar som att effekten på min är i rätt härad. Trumman kanske lite stor och kanskd lite långsam men man kan ju alltid bygga om senare ifall det behövs. Gillar i alla fall tanken på att kanske kunna rosta 500g åt gången men det återstår förstås att se hur det går.

Luftflödet tänker jag att jag kör varmluftspistolens fläkt och låter väl den gå på maxläget till en början. Det är lätt att fixa steglös reglering om det behövs men jag gissar att det är bättre att få lite cirkulation i trumman, bara elementet orkar värma? Hade någon tanke också på om man skulle uppgradera elmotorn för att få lite mer blås. Får se vad jag gör.

Vad gäller kylning så tänkte jag att man stänger av elementet och låter fläkten gå på max och kaffet vara kvar i trumman. Eller är det otillräckligt? Jag kan ju fixa något slags snabbtömningslucka i gaveln eller så annars.

När jag tittar på din länk inser jag hur många olika sätt man kan rosta kaffe på. Kanske är jag hyfsat rätt ute ändå :-)

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Överfull arbetsbänk... Här är "testbänken" med varmluftspistol, relä osv. Skruvade fast i en planka så jag slipper hålla i grejerna, som både blir varma och är livsfarliga haha
    20180728_200413.jpg

Lite arduinoprylar osv
    20180728_200416.jpg

Display.. Har lagt in duty cyclen på elementet, och en timer som man startar, stoppar och återställer med en tryckknapp. Funderar mer och mer på att integrera tempsensor och visa i displayen också. Kanske till och med styra aktivt på det. Vore lite kul att lära sig programmera egen kod till en hemmafixad PID-regulator. Tänk vad för roliga saker man kan göra till kaffemaskiner då, shottimer, mer än en sensor (t.ex en på gruppen och en i kokaren), dual setpoint för ånga/brygg osv..
    20180729_024511.jpg
    Senast redigerat av Eismannen den 2018-07-29 klockan 08:15.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Första riktiga testet av en enkel mock-up. Fläkten går på 12v konstant och elementet ställde jag på 100%. Kommer utan vidare upp i 230 grader, antagligen betydligt mer om jag stänger igen trumman. Detta borde bli fint :-).
    20180729_234145.jpg

Liknande ämnen

1. Anfim Caimano projekt
    Av Eismannen i forum Kaffekvarnar
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2018-07-14, 10:01
  2. Mazzer major projekt
    Av monoce i forum Guider, tips och tricks
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 19:42
  3. Projekt: Egen Rost
    Av Nickeh i forum Rostning