Sage - The Barista express

svartvest

Well-known member
Nackdelen är att kvarnen är inbyggd har varit knepig att rengöra och skulle den gå sönder så måste hela maskinen lämnas in. Nja skulle jag säga...
 

Eismannen

Well-known member
Välkommen!

Håller helt med svartvest. Jag skulle nog rekommendera att köpa något i stil med en ecm giotto + kvarn begagnat, brukar gå för 5-10k för alltsamman. Dessa maskiner är byggda för att hålla.. lääääääääänge. En ny sage barista lär braka ihop långt före en 15 år gammal giotto..
 

Jonken

Well-known member
Skeptisk till Ascason också. Vill du köpa nytt i den prisklassen är det nog Rancilio Silvia eller La Pavoni Europiccola som slår högst. För strax över 11k ungefär kommer du upp på nästa nivå med fri tillgång till ånga om du vill göra mycket mjölkdrycker.
 

Eismannen

Well-known member
Rancilio silvia och rancilio rocky är en "klassiker" som första utrustning av mer seriös sort. Dessa brukar säljas som paket och båda är mycket bra. Kolla t.ex coffeema.se eller kaffecompagniet.se.
 

Uncle Funk

New member
Rancilio silvia och rancilio rocky är en "klassiker" som första utrustning av mer seriös sort. Dessa brukar säljas som paket och båda är mycket bra. Kolla t.ex coffeema.se eller kaffecompagniet.se.

De var ju billiga! Är det de du menar?

https://www.coffeema.se/espressomaskiner/rancilio

Kvarn behöver absolut inte ingå.

Espresso med mjölkskummare är det jag är ute efter i första hand. Det får kosta 10000kr-7000kr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Eismannen

Well-known member
Precis, fantastiskt bra med tanke på priset. T.ex det för 7495 och då får du verkligen allt. Maskin, kvarn, bra tamper osv. Till och med kaffebönor. Prisvärt och godkänt med "kaffenörds-stämpel" och allt :).

Rancilio silvia är en grymt kompetent maskin och mer eller mindre standard som instegsmaskin. Det är enkelkokare så man behöver vänta en liten stund för att kunna skumma (inte så värst länge). Men å andra sidan har den bra ångrör och du kan utan vidare göra mjölk för "latte art". En bra kvarn är ett måste om man ska lyckas med espresson, färdigmalet doesn't cut the mustard helt enkelt. Det blir inte bra.

Om jag var du skulle jag nog satsa på något av dessa paket :)
 

Large

Well-known member
Hej, ny här på forumet så detta blir mitt första inlägg. Har sneglat på espressomaskinen Sage. Är det någon som har erfarenhet?

Jag har drivit en kaffekassa ca 8 månader mha en Barista Express och har bara lovord att säga om den så här långt:
Den är lätt att hantera och sköta även för icke espressonördar, tar upp relativt liten yta på diskbänken och sölar och dräller inte så förbannat som en separat kvarn-maskin combo. Den gör dessutom väldigt gott kaffe utan en massa nonsens som tempsurfning eller att "PID:a" maskinen. Den har redan elektronisk temperaturreglering inbyggd till skillnad från de enklare italienska maskinerna som har bimetalltermostat.
Kvarnen är också ytterst kompetent för prisklassen och hanterar tex besvärligare kaffen som Amadi & Sambuco galant där jag hade problem med min Rocky när det begav sig.

Började själv med en Silvia och Rocky en gång i tiden. Skulle inte tveka att rekommendera Sagen till en nybörjare då den är en prisvärd och mycket kompetent instegsmaskin vars enda svaghet egentligen ligger i det redan nämnda inbyggnadskonceptet. Mjölkskummningskapaciteten ligger också ungefär liknande som en Silvia.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp