Rocket Nine-One

hne

Well-known member
Mindre digitalt blippeti-mek och mer symmetri hade fallit mig bättre i smaken.

Hur ofta kan man förvänta sig stå och mecka med tryckprofiler? En gång i veckan? Hur många parametrar är det? Skulle det gå att ställa in med någon form av hjul eller vred?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Går väl att justera on the fly med vredet ovanpå gruppen?

Inte heller helt såld på utseendet men funktionerna är ju desto tjusigare :)
 

Tanax

Well-known member
Tja... finns ju denna :wub:
Slayer-black.jpg
 

svartvest

Well-known member
Grejen att ha en enkel bärbar är säljargumentet... decent espresso levereras i en väska också... riktigt fult med vattenbehållare på taket...
 

Jonken

Well-known member
Tycker att decent espresso löser det bättre, sen väger den hälften men har inte just det som sin gimmick.

Tank på toppen kan ju vara tjusigt i rätt maskin, som Elektra Micro Casa Semiautomatica :)
 

MrKlutz

New member
Efter att ha ägt en decent i tre månader nu kan jag säga att det är sjukt enkelt att labba med profilerna och ändra parametrar. Enda begränsningen är hur mycket kaffe man orkar med ;-)

Utmaningen är nog mera ”puck prepp” och tydligt hur bönornas färskhet påverkar output. Dvs jag har nu skapat två profiler ”Nyöppnat” och ”7 dagar”.

Men resväskan står i källaren - hade inte behov av att transportera runt den


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Agathorn

Well-known member
Min Izzo Alex Duetto gav upp efter senast avkalkningen. Läckage från varmvattenkokaren. Funderar nu på ersättaren och jag vill gärna röra mig "uppåt" i graderna och inte sidleds och då är det två maskiner som intresserar mig:

Rocket R nine one och Decent. Jag är dock lite rädd för Decents hållbarhet i längden. Då tänker jag inte bara på själva kvaliten på maskinen utan hur det går för företaget. Är det kvar om 5-10 år? Går det att få reservdelar? Att lämna in den för reparation kan ju bli svårt.
Rocket har å andra sidan en större marknad och det finns flera inom köravstånd som kan laga.

Jag kommer nog inte orka laborera jättemycket med pressure profiling men jag vill ha möjligheten. Dvs maskinen ska kunna leverera en "bra" espressoshot varje morgon utan att jag först behöver slänga ut 1-2 i vasken först.

Vad tror ni? Decent eller Rocket R nine one?

Eller är pressure profiling overkill och kommer vålla med problem än möjligheter om jag bara dricker 1 espresso per dag? I sådana fall är ju ECM Synchronica en fin maskin som det lutar åt.
Rostar för övrigt inte själv så jag får förlita mig på att köpa bönor. Dvs de är inte alltid purfärska.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Du får väl två decent för priset av en rocket 9 1 om inte annat. Lite skeptisk till att de kan hålla garantin på 10.000 eller 200.000 espresso bara :lol: blir ohyggligt många år.
 

Agathorn

Well-known member
Efter att ha ägt en decent i tre månader nu kan jag säga att det är sjukt enkelt att labba med profilerna och ändra parametrar. Enda begränsningen är hur mycket kaffe man orkar med ;-)

Utmaningen är nog mera ”puck prepp” och tydligt hur bönornas färskhet påverkar output. Dvs jag har nu skapat två profiler ”Nyöppnat” och ”7 dagar”.

Men resväskan står i källaren - hade inte behov av att transportera runt den


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skulle du rekommendera köp av decent? Fungerar den bra även om man ibland bara vill köra en "standardextrahering" utan manipulering av flödet, temperatur, trycket och allt annat man kan ställa in på den?
Något annat man bör tänka på om man idag är van vid en E61-dubbelkokarmaskin?

10 000 shots som den billigare ska hålla för är ju ändå under 10 år om man dricker 3 shots per dag. Jag ligger väl iofs under det i snitt. Kanske värt att ta deras pro modell i sådana fall annars för ett litet högre pris. Den ska klara 200 000 shots.
 

Agathorn

Well-known member
Du får väl två decent för priset av en rocket 9 1 om inte annat. Lite skeptisk till att de kan hålla garantin på 10.000 eller 200.000 espresso bara :lol: blir ohyggligt många år.

Nja det är ju moms och tull och allt vad det heter också. Ligger väl på cirka 25-30%? Sedan vet jag inte hur det är med frakten heller. Rocket R nine one har jag gratis frakt på.
Men ja, jag gillar hur teknisk decent:en är! Hur mycket info man får ut från extraheringarna och hur många parametrar man kan styra. Det känns lite som en chansning bara med ett så litet bolag.
 

Agathorn

Well-known member
För min del står det mellan denna Rocket R nine one och Lelits Bianca. Två helt skilja prisklasser men det känns som att jag inte tappar så mycket om jag väljer Biancan. Temperaturen är ju inte lika stabil i biancan och jag kan inte heller automatisera pressure profilingen.
Man vill ju dock välja "rätt" och långsiktigt.
Tankar? Om vi bortser från priset: Är Rocket:en klart "bättre" än Biancan?
 

Jonken

Well-known member
Rocket Nine One lär gå snabbare att komma upp i temp, hålla den mer stabilt och så blir det ju lättare att uppnå samma profil om och om igen, så ja det tycker jag.
 

Agathorn

Well-known member
Rocket Nine One lär gå snabbare att komma upp i temp, hålla den mer stabilt och så blir det ju lättare att uppnå samma profil om och om igen, så ja det tycker jag.

Ja det där med att man kan spara en profil som man skapat manuellt via "paddeln" tilltalar mig.

Om jag fattat det korrekt så är Biancan en flow profiling maskin medans Rocket:en är pressure profiling. Flow profiling verkar bara fördelaktigt för att få en bra preinfusion och det tilltalar mig å andra sidan.
Har jag fattat det korrekt då?
 

Jonken

Well-known member
Svårt att säga vilket som är bäst flow vs. pressure, beror nog på vilken typ av kaffe man föredrar. I en Decent slipper man välja.. :wub:
 

Agathorn

Well-known member
Svårt att säga vilket som är bäst flow vs. pressure, beror nog på vilken typ av kaffe man föredrar. I en Decent slipper man välja.. :wub:

Jag har sett lite fler filmer och läst lite mer om Decent-maskinerna nu. De är ju onekligen intressanta så nu är jag sugen på en sådan (det är dagsform det där vilken maskin det lutar åt, hehe).
Det som får mig att vela lite är dels ljudet av maskinen (låter som en billig nespressomaskin med den pumpen) och dels hur den är att äga i längden för någon som har tummen mitt i handen som jag själv.
Ingen vet ju om företaget kommer finnas kvar om något år när maskinen, förmodligen, börjar strula lite. Det är ju inte heller en maskin jag bara kan lämna in på första bästa serviceverkstad för espressomaskiner.

Men med all info man får från maskinen som flöde, tryck, temperatur osv är helt otroligt!
Har du någon input Jonken? Som jag har förstått det är ju maskinen inte "svårare" än en vanlig E61 med att få till en bra espresso. Jag antar dock att man lätt kan hänga upp sig på graferna och jakten på att få den perfekta "grafen" så att säga (justera malgrad, mängd kaffe och tampning).
Det låter dock som att du rekommenderar Decenten :)

Det verkar vara standard 58 mm storlek på portafiltret? Eller aningen större. Tänker om ens nuvarande filterkorgar och tamper kommer passa. Köpte precis en eazytamp för typ 1700 kr så den vore kul att kunna fortsätta använda.
I mitt fall är det nog i sådana fall värt att ta pro-varianten som ska ha lite robustare pump osv. För att få en så driftsäker maskin som möjligt.
 

Jonken

Well-known member
Ja visst knarrar maskinen lite lustigt :) verkar inte vara så högljutt i alla fall. Vet inte mer än du, men ja jag skulle nog vara väldigt sugen att satsa på en DE1PRO med den budgeten. Å andra sidan får du istället två Lelit Bianca i Norge tydligen :D inte lätt..

Min egen erfarenhet är att det lätt blir lite överväldigande när man kan kontrollera för många variablar, men det tilltalande med Decent är ju att man får massor av information om vad som händer i pucken - tur att den är snabb för det känns som en överhängande risk att man har för roligt för att bara göra en kopp :D

(tror inte filterkorgar och tamper kommer vara något problem, största storleken på eazytamp är väl 58,4mm? borde väl passa bra i deras 58,5mm också.)
 

Agathorn

Well-known member
Ja visst knarrar maskinen lite lustigt :) verkar inte vara så högljutt i alla fall. Vet inte mer än du, men ja jag skulle nog vara väldigt sugen att satsa på en DE1PRO med den budgeten. Å andra sidan får du istället två Lelit Bianca i Norge tydligen :D inte lätt..

Min egen erfarenhet är att det lätt blir lite överväldigande när man kan kontrollera för många variablar, men det tilltalande med Decent är ju att man får massor av information om vad som händer i pucken - tur att den är snabb för det känns som en överhängande risk att man har för roligt för att bara göra en kopp :D

(tror inte filterkorgar och tamper kommer vara något problem, största storleken på eazytamp är väl 58,4mm? borde väl passa bra i deras 58,5mm också.)

Ah sorry, jag trodde du hade en Decent :)

Ja som du säger så kan det ev. bli lite för mycket med för många variabler att leka med. Men som du också säger så är det ju trevligt med all info om vad som händer under en extrahering. Man kan ju köra med en platt tryckprofil rakt upp och ner. Om inte annat så blir det då uppenbart om man har kanalisering eller för grov/fin malning osv. Det tål att tänkas på!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp