w 60 nya filter

svartvest

Well-known member
Hade en riktigt skitbryggning...och samma sak två gånger när jag upptäcker att de nya w60 filtren har en lite snibb och att kvalitén är annorlunda så bryggningen tar längre tid...

Såg idag att även Dan Stenqvist tar upp denna fråga på insta är det någon här som vet något mer än att de har en ny tillverkare av sin filter?
 

Boris

Well-known member
Jag hade samma upplevelse. Jag kunde inte fatta varför bryggningen tog sådan tid helt plötsligt. Som tur är finns ju de gamla kvar i 40-pack. Det finns säkert att kompensera för att det rinner igenom långsammare, men irriterande ändå...
 

Ampalang

Well-known member
Kört några veckor med de nya filtren och trodde min kvarn börjat ge upp och kloggade igen filtret med fines.
Tack för infon!
 

Brunabönor

Well-known member
Har testat flera olika filter och det enda som känns bra utan någon som helst konkurrens då jag kör v60 är Melittas vanliga vita bryggfilter som numera viker till konisk form i sömnen. Övriga är för tjocka eller tom för tunna enligt min smak.
Det blir stor skillnad i smaken tycker jag med andra filter än det mina smaklökar vill ha. Sedan är Melitta filtren väldigt mycket billigare.
 

Brunabönor

Well-known member
Jag såg James Hoffman på Youtube och det verkar som man kan få tag på den gamla filtret...

Såg den videon idag.
Jag har nämligen alla de 3 sorterna hemma som han recenserar. De europeiska kände jag på första bryggningen jag gjorde att detta är tamejfan katastrof! De japanska i större påse är ok men tycker de är för tjocka, dock använder jag dem när jag gör mer än 1-2 koppar, ja upp till 4.

Men jag kör Melitta filter som jag viker som funkar bäst och till låg kostnad. Filtren tappar lite höjd när man viker dem därav jag anv Hario filter när jag gör mer än 1-2 kopp så det inte svämmar över.
 

Jonken

Well-known member
De nya har en liten snibb, var de jag fick sist jag köpte. Har för mig att de har förbättrat kvalitén sedan de kom, men visst tar det i genomsnitt lite längre tid än tidigare.

Tycker att det blir bra ändå, men kan tänka mig att det är ännu viktigare att ha en bra kvarn om man vill undvika att filtret sätter igen med 'fines'.
 

waqrr

Well-known member
Dags att köpa filter igen och ville kolla om det hänt något på filterfronten eller om det fortfarande är dom långsamt rinnande med "snibb" på som finns att tillgå?
 

svartvest

Well-known member
Var kan man köpa de olika filtren? Är de märkta på olika sätt? Jag skulle även vilja prova Aesir till aeropress. Sedan leker jag med tanken på en pappersstans som gör att man kan göra egna filter med olika filterpapper.. eller drömmer jag bara...
 

Jonken

Well-known member
Jag har kört med version 2 från Japan, känns som att de är vanligast fortfarande? https://www.kaffecompagniet.se/kaff...kaffefilter/hario-v60-pappersfilter-02-100601

Men originalet har ju gått att köpa hela tiden: https://www.cremashop.se/sv/products/hario/v60-filter/599 - har inte tänkt att det skulle vara värt nästan dubbla priset (köper ver2 på espresso house för 59:)

Någon som ens har sett den kritiserade europeiska varianten än?

Svartvest: https://panduro.com/sv-se/produkter...persstans/figurstans-25-cirkel-o-63-mm-513004 kanske kommer tillräckligt nära? Här kan man faktiskt spara en slant på köpet eftersom det går att få ut 4 filter ur ett vanligt 1x4, på lång sikt dvs. :lol:
 

Jonken

Well-known member
Bryggde sida vid sida med version 1 och 2 idag. Samma teknik (så gott det går) och mängd bönor mätt till 14,9g. Drop Coffee Uraga som sätter igen ganska lätt.

50g bloom.
0:50-1:10 upp till 150g
2:20-2:40 upp till 250g

Originalet, köpt från Crema, klart på 4:07
Japanska version 2, köpt från Kaffecompagniet, klart på 5:20

Tror att det beror mycket på vilka bönor och hällmetod om man ser stor skillnad eller inte.

Just de här två kopparna smakade inte totalt annorlunda ändå. Varken den ena eller andra var riktigt lyckad. Version 1 lite tunnare och sötare, version 2 mer extraherad och full men inte besk för det. Hett föredrog jag den snabbare brygden men svalnat var det väldigt svårt att känna någon skillnad.

Jag tyckte förresten att version 2 gav ifrån sig mindre papperssmak vid sköljning. Båda behöver sköljas med minst 3dl för att få bort allt.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp