Gammal Gaggia classic - Lönt att reparera?

jkarl

Active member
Kan ju kanske roa någon med mitt försök att reparera min Gaggia.

Har en gammal Classic som jag köpte begagnad för runt 8 år sedan. Tror den är tillverkad runt 2004 om jag inte minns fel så den har sina år på nacken.

Den har varit vilande till och från och förra gången jag plockade fram den så löste den jordfelsbrytaren i kåken och droppade mycket vatten från kokaren.
Misstänkte att det hade något samband men hann/orkade inte ta tag i det då utan återgick istället med visst vemod till bryggkaffe.

Idag så skruvade jag isär maskinen och såg att det verkar vara mellan bryggruppen och kokaren som det läcker. Enkelt tänkte jag, och började plocka isär och gjorde mig redo för packningsbyte.
Noterade även när jag demonterade kablaget att en av kablarna hade legat och nött mot en jordkontakt så antagligen har den sporadiskt kommit emot där och därmed löst JFB. Men varför sporadiskt? Jo, jag märkte även att pumpens(som alltid låtit som en riktig traktor och fått hela maskinen att vibrera) upphängningsgummi verkade slut och att pumpen hängde på trekvart och troligen tog i maskinens hölje spontant.

I samband med att jag tog loss manöverpanelen så sprack detta och delar flög åt alla håll.
Bortom räddning.
Började få lite dåliga vibbar men fortsatte ändå

Ur med kokaren och försökte få loss skruvarna som håller bryggruppen. Helt orubbliga. Bra med kocks mellan delarna så sprutade på lite 5-56(säkert fel medel för ändamålet men var desperat) runt skruvarna och lät verka. Förlängde en L-nyckel(Av rätt storlek!) och tog i. Aj. Runddrog insexfattningen.

Så. Nu står jag med en 15 år gammal klump som behöver nya delar för typ 2000 spänn, om det ens räcker. Kan eventuellt lyckas borra loss själva kokaren och få den något sånär intakt men den lär vara rejält med kocks i så det kommer vara ett projekt i sig att göra rent misstänker jag.

Just nu lutar det åt antingen en begagnad Classic eller en helt ny(är ju inte några astronomiska summor). Har varit väldigt nöjd med maskinen så ser inte någon större anledning att byta upp mig till något värre egentligen.

Eller är det någon som har något bättre förslag?


Vill tillägga att jag inte ser mig som någon som normalt sett har sönder grejer i stor utsträckning utan brukar kunna reda ut det mesta så detta kändes lite som ett extremfall även för mig.
 

Jonken

Well-known member
Känns inte rätt att vara road över andras elände :nowink: men trevligt att du delar med dig. Har en liknande patient liggandes som höll tätt med hjälp av kalkavlagringar men efter försök att skonsamt lossa skruvarna med ättiksprit och vatten åstadkom jag bara läckage :closedeyes:

Kanske kan hjälpa att sänka ner hela kokaren i avkalkningslösning (och såga ut ett spår i skruven?) - problemet med det är att man får in fukt i elementen och därmed nya problem med jordfelsbrytare.. För att få ur fukten har andra torkat kokaren i ugnen. Tänk vilka bekymmer för att byta packningar för 50kr, kan mycket riktigt kosta över ett par lakan om du istället behöver byta alla berörda delar :mellow:

Synd är det också, för de produceras inte längre på samma sätt - versionen efter 2015 är inte värt pengarna. Tur att det fortfarande finns många begagnade exemplar kvar. Alternativt kanske satsa på någon annan maskin med bättre hållbarhet som t.ex. en Europiccola, men det är en annan historia.
 

jkarl

Active member
Ska nog ge det en chans till. Tänker att jag kan sänka ned bara delen där skruvarna sitter på ngt sätt kanske.
På vilket sätt är de nya sämre?

Europiccolan såg ju annars lite mysig ut. Ska ta en närmare titt...
 

Jonken

Well-known member
På vilket sätt är de nya sämre?

De nya saknar trevägsventil utan har istället en fjäder som strävar emot och ger efter när trycket i kokaren är tillräckligt högt. Det leder till att maximala trycket sjunker och varierar med flödet. I bästa fall kan man lyckas få till det tryck man önskar för en specifik dos/korg, men det blir inte samma för en enkel och en dubbel. Det gäller alla liknande Gaggia som inte har röret till vänster om gruppen (Evolution/Coffee/Carezza och så vidare)
 

jkarl

Active member
Provat redan, utan framgång. Tror jag behåller den själv tills vidare iaf. Om jag skulle skaffa en gaggia till så är det ju bra med lite reservdelar.
 

jkarl

Active member
Aha, jag förstår.
Blev dock lite sugen på en Pavoni europiccola. Kändes ju simpel + coolt med gammal välbeprövad(förvisso italiensk) teknik.
 

Eismannen

Well-known member
Man kan ju alltid försöka ;-). Men bra att spara som reservdelsmaskin ifall du köper en likadan.

Pavoni kan jag varmt rekommendera, hade en från 1983 i 9 år, som jag uppgraderade lite (finns en tråd här på forat). Om du köper en Pavoni så sikta in dig på den äldsta möjliga du kan hitta. Ju äldre de är desto bättre. Bättre byggda och bättre kvalitet i allmänhet. Normalt behöver man bara avkalka och byta gruppackningar (tar en kvart eller så) Akta dig för maskiner från tidigt 2000 tal för de har plastkolv och plastfoder som tenderar att spricka. Pre millennium gruppen är den bästa, helt i mässing och mer eller mindre skottsäker.

Bra att veta är att de är ite knepiga att handakas med om man inte är van. Skulle du köpa en sådan så finns det dock massor med kunskap här på forumet. Knepigheten till trots är det fantastiska maskiner när man lärt känna dem.
 

Jonken

Well-known member
Finns både för och nackdelar med nya jämte äldre Pavoni.
Lite av en djungel, men en översikt av ändringar finns på http://www.francescoceccarelli.eu/lapavoni_mi_eng.htm

Går plastkolven sönder kan man alltid köpa en ny i mässing: https://www.theespressoshop.co.uk/M...ver-Brass-Group-Piston---314044/m-m-2161.aspx

För övrigt bra sida med samtliga reservdelar till schysst pris. Mest packningar som kan behöva bytas ibland, men min från 1982 kör fortfarande original på allt förutom grupphuvudet :D jämförde den med en lite nyare i den här tråden:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?37956-Pavoni-jämförelse-olika-årgång

Visst behöver man lära sig lite om maskinen, men det gäller ju egentligen med en Gaggia Classic också, bara annorlunda problem man ställs inför. Ser mest fördelar, men något som är värt att veta är att det är svårt att göra mer än 2 koppar i rad utan att behöva ta till diverse knep, vill man det är nog generation 1 eller 3 att föredra, medan generation 2 har enklare underhåll och är snabbare att få upp i temp.
 

jkarl

Active member
Intressant. Får ta en funderare och se om det dyker upp någon i rätt del av landet. Gillade ju liksom Gaggian och nu har jag ju koll på hur den ser ut invändigt också vilket kan vara bra.

Ang. pavonin. Vad skulle ni säga att max antal shots + skumma lite mjölk ligger på på icke professional versionen? Har läst allt från 8 till 2.
 

Jonken

Well-known member
2 i rad är i normalfallet gränsen innan man börjar få problem med överhettning av gruppen.

8 koppar är den officiella siffran från Pavoni innan man behöver fylla på med mer vatten - tekniskt sett kan man nog göra några fler koppar än så som max åtminstone utan att skumma mjölk.

Men i praktiken kanske man använder lite för att värma upp gruppen och bli av med lite luft, sen mellan användningar för att spola bort sump så 2-4 är realistiskt. Spelar inte så stor roll egentligen, det går snabbare att värma upp en mindre mängd vatten, det är överhettning som är det riktiga problemet. Men har du massa gäster är ju inte en Gaggia Classic eller Rancilio Silvia någon höjdare heller eftersom mjölkskumningen drar ut på tiden i en vanlig enkelkokare. Parar man ihop de med en Pavoni så har man vips en dubbelkokare vid behov :D..
 

Jonken

Well-known member
För att förtydliga är de toppen för att på några minuter göra två koppar till dig och kanske en vän med mjölk om man vill. Sen om man vill ha mer lite senare går det bra utan krångel. Känns som att det är så de är tänkta att användas och om det är vad man är ute efter så är pris/prestanda/hållbarhet/storlek svårslaget.

Vill man tänja på gränsen lägger en del portafiltret i vatten mellan skott/torkar av med våt handduk/sprejar vatten eller går till extrema längder.

Min lösning med två maskiner är kanske också aningen extrem IMG_20180118_230835~2.jpg men inte krånglig eller särskilt dyr :nowink:
 

conny

Well-known member
Jag är VÄLDIGT sugen på att skaffa en Pavoni jag med! Gäller bara få ihop the cash :) Men...jag säg en video på tuben igår där personen sa att en "nybörjare" inte ska köpa en Pavoni Piccola, då den är svår jobba med! Och jag är ju en newbie..så OM jag hittar en till den lilla kassa jag har, vågar jag köpa den, kommer jag kunna klara av den, och, en viktig fråga, hur vet jag att maskinen jag vill köpa är helt OK? Finns det fallgropar som kanske den som säljer ej berättar om?
 

jkarl

Active member
Är mjölkskummaren okej? Har bara kört med gaggian med silviaångrör och det var funkis för mig iaf.
Två maskiner är ju lockande men jag måste bara bygga ut köket lite först...
 

Jonken

Well-known member
Jag är VÄLDIGT sugen på att skaffa en Pavoni jag med! Gäller bara få ihop the cash :) Men...jag säg en video på tuben igår där personen sa att en "nybörjare" inte ska köpa en Pavoni Piccola, då den är svår jobba med! Och jag är ju en newbie..så OM jag hittar en till den lilla kassa jag har, vågar jag köpa den, kommer jag kunna klara av den, och, en viktig fråga, hur vet jag att maskinen jag vill köpa är helt OK? Finns det fallgropar som kanske den som säljer ej berättar om?

Handhavandet är viktigare än din Delonghi Dedica, å andra sidan är det lättare att få ut en riktigt bra kopp espresso om man vet hur man ska göra. Andrahandsvärdet är bra så det är antagligen inga problem att sälja vidare ifall man kommer fram till att det känns för svårt.

Skulle titta inuti för att se att allt ser helt ut, t.ex. inga sprickor i värme-elementet. Kan du få en kopp serverad märker man om packningarna håller tätt.
 

Jonken

Well-known member
Är mjölkskummaren okej? Har bara kört med gaggian med silviaångrör och det var funkis för mig iaf.

Förvänta dig liknande prestanda i en modell med ett läge, med fördelen att man slipper vänta på att den ska värma upp utan det är bara att köra direkt. Europiccola äldre än -91 (med knapp med två lägen) kan skumma bättre än så men det tar ca 20-30 sekunder att hetta upp vattnet för starkare ånga. Skrev lite om det i jämförelsen jag länkade till tidigare.
 

Eismannen

Well-known member
Precis som Jonken skriver så har du full kraft direkt i ångan och använder du maskinen för 1-2 koppar så hinner inte gruppen överhetta. Lär du dig att arbeta efter dessa förutsättningar kan det bli riktigt bra.

Vill du ha större kontroll över espresson kan du ställa ner pressostaten till ca 0,5 bar så hamnar maskinen i ett jämviktsläge som ger en rimlig bryggtemperatur även om du lämnar den på en längre tid. Men du får inte särskilt bra ånga.

En sak ska jag nämna, är bättre med nyare maskiner. De har vakuumbrytare så man slipper "false pressure" vid nästa uppstart, dvs den uppnår rätt tryck men vid för låg temperatur. Utan vakuumbrytare löser man det genom att pysa ut en skvätt ånga då maskinen nått arbetstryck. Denna ventil är dock lätt att byta och hyfsat billig.

PID-styrning och I/II switch för brygg/ånga är i mitt tycke det bästa man kan göra med sin pavoni pga kontrollen man får över bryggtemperaturen, men då måste man bara vänta en liten stund på ångan. Det är förstås också en större operation, men väl värt det.
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?37933-La-Pavoni-totalgenomgång-PID
 

jkarl

Active member
Detta slutade iaf på ett bra och roligt sätt för min del då jag slog till på Rilles gamla ECM Giotto.
 
Topp