Anfim Caimano projekt

Eismannen

Well-known member
Köpte en Anfim Caimano i bra skick, men som jag är lagd kan jag inte bara låta saker vara. Ska modda kvarnen i någon mån men vet inte var detta kommer sluta.
Mina vaga mål är:
- Snygga till den lite om möjligt
- Mindre hopper
- Kanske göra den doserless men har inte bestämt mig än
- Om doserless, kanske installera timer

Jag börjar med att ta isär den. :)

Stoooor kvarn...
20180707_124251.jpg

Måste plocka isär...
20180707_143810.jpg

Denna måste bort
20180707_145742.jpg

Borta. Kanske kan man fylla hålet med en lampa som lyser när man maler kaffe :)
20180707_150215.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Ett alternativ är ju förstås att bara snygga till den och putsa upp allt lite. Kan också sluta på det viset. Återstår att se :)
 

Jonken

Well-known member
Ett förslag om du plockar bort dosatorn är att fylla hålet med en fjädrande knapp för att mala, istället för att behöva slå strömbrytaren på och av.

Ett annat lite större ingrepp vore att försöka minska utkastet så att det inte blir kvar så mycket kaffe där, borde räcka med ~2cm.

Mazzers variant med tratt och lock är väldigt trevligt tycker jag, fastnar inget i och man har snabb åtkomst för att rengöra om man vill det.
 

Eismannen

Well-known member
Hmm..
20180707_161954.jpg

Less is more
20180707_161958.jpg

Putsat och satt ihop igen. Tagit bort alla klistermärken. Måste göra så locket på dosatorn passar bara. Och så en liten tratt/hopper av något slag. Får se om jag gör mer än så här. Den blev rätt fin.
20180707_170311.jpg
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Får citera yngwie... "Less is more? More is more!" Vilket också betyder "less is less".. det skvätter ut kaffe nu när jag tagit bort halva innandömet i dosatorn. Får väl sätta tillbaka det
 

Eismannen

Well-known member
Kanske på detta vis.. en liten "stänkskärm". Den ser visst lite knöggligare ut på bild än i verkligheten.
20180707_175438.jpg

Här är en lite bättre bild
20180707_195341.jpg
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Konceptet funkar, nu släpper den allt rätt ner och inget stänker ut ur öppningen innan man flärpar. Nu behövs bara ett lock av något slag. Kanske samma slags trä som handtagen på Vibiemmen?
20180707_182717.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Kanske var otydlig men det jag menade med att det stänkte var att den kastade kaffet rakt fram och eftersom jag tagit bort övre "propellern" med skyddsplåt så kom det ut en mindre mängd kaffe nedtill medan man malde, därav iden med stänkskärm
 

Eismannen

Well-known member
Aha ok.
Ja inte bara det utan den är fin också. Särskilt efter lite polering. Snygg kapning måste jag säga. Men verkar lite arbetsintensivt.


Själv har jag ägnat kvällen åt det lite för stora locket, som satt på den där plastringen jag plockade bort.
20180707_214715.jpg

20180707_215206.jpg

20180707_215209.jpg

Nu passar locket :)
15309941486121755727962.jpg
 

Jonken

Well-known member
Du menar passagen mellan malverk och dosator? Lite osäker på vad man kan göra där, kanske slipa ur en liten "skidbacke" eller så. Längden är vad den är i alla fall.

Ja. Tänkte på bredd och kanske höjd, för att minska volymen på passagen. Du har ju CNC, kanske fixa en insats i aluminium? Skidbacke är en annan idé, men den skulle nog behöva vara väldigt brant för att fungera.
 

Eismannen

Well-known member
Ja det kan ju vara något faktiskt. Men risken är väl bara att det kloggar igen om man gör det för litet. Får kolla på detta.

En annan reflektion, med denna kvarn är min tampingteknik och distribution viktigare än med ascason. Får lätt våldsam channeling om jag inte är uppmärksam på vad jag gör. Kanske förhastar jag mig nu, har inte ännu trimmat in allt till 100%. Men första känslan är att det krävs bättre teknik..
 

Eismannen

Well-known member
Nu tror jag mig veta vad problemet var. Utan att tänka på det hade jag bytt till ett annat kaffe som jag fyllt på i min temporära hopper. I övergången mellan de två ändrades förutsättningarna. Var tvungen att ställa två hack finare och därefter var allt bra igen.

Temporär hopper i kopparplåt. Blev rätt snyggt ändå tycker jag, men den känns lite sladdrig och så. Får se om jag hittar på något annat.
20180708_155636.jpg

Ser för övrigt hur illa det ser ut med en röd, solblekt och plastig knockbox. Detta ska åtgärdas..
 
Topp