Mokabryggare, måste man brygga hel sats varje gång?

norlin

New member
Jag är sugen på denna mokabryggare: https://www.kitchentime.se/sv/p/mokabryggare-venus-6-koppar för att kunna göra espresso (nåja) utan att för den sakens skull behöva köpa ännu en stor maskin som man aldrig orkar dra fram i tid och otid eftersom det inte finns plats att ha den framme hela tiden.
Har dock aldrig använt mokabryggare tidigare och undrar om man måste göra full stats, dvs 6 koppar, varje gång eller om man kan göra en enkel/dubbel shot trots storleken på bryggaren.
Det kan vara trevligt med möjligheten att göra 6 serveringar samtidigt om man får besök men i regel kommer jag bara att göra åt mig själv och frugan, alltså 2-4 shots.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Kommer inte bli bra att göra så mycket mindre, de är anpassade för en viss mängd. Lite spelrum finns det om du maler grövre t.ex. eller fyller med lite mindre vatten men sikta på den storlek du använder mest.. eller köp två :) finns billigare i aluminium som dessutom går snabbare att värma upp.

Tänk också på att det är minikoppar det rör sig om, man vill nog ha 2-3 per person.
 

svartvest

Well-known member
Sedan blir det inte espresso i en mokkabryggare men en stark kopp kaffe. Det finns mindre men fundera på hur mycke kaffe ni dricker mokkakoppar är små i jämförelse med en svensk kopp kaffe... och dricker du kaffe i mugg( gud förbjude...) så tror jag att en 6 koppar blir ganska bra..
 

Eismannen

Well-known member
Normalt bör man göra en hel sats, annars blir det inte riktigt bra.

Med det sagt har jag en Bialetti Brikka "4 koppars" (blir lagom för 2 pers, som 2 st dubbla espresso), som jag inte använt på åratal. Kan sälja den billigt om du är intresserad. Det fina med den är att den brygger under lite tryck så man får crema också, blir ett snäpp närmare espresso. Googla så ser du. Är det intressant så kan du ju PM:a om du vill :-D. Bör kanske tillägga att den inte funkar med induktionsspis..
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp