Vika bönor för en newbie?

conny

Well-known member
Hej.
Nu har jag ställt undan kapselmaskinen och skaffat, en enkel, manuell maskin :)
En fråga då från mig som helt newbie: vilka bönor rekommenderar ni? Dricker allra mest cappucino och latte. Bör helst finnas köpa i butik i Stockholm också :)
Ej för stark och intensiv smak.

Tack för hjälp på förhand :)

Conny
 

Jonken

Well-known member
Hej.
Nu har jag ställt undan kapselmaskinen och skaffat, en enkel, manuell maskin :)
En fråga då från mig som helt newbie: vilka bönor rekommenderar ni? Dricker allra mest cappucino och latte. Bör helst finnas köpa i butik i Stockholm också :)
Ej för stark och intensiv smak.

Tack för hjälp på förhand :)

Conny

Bra gjort :lol: vilken maskin handlar det om? En smaksak, men gör du latte och cappuccino blir det ju inte så starkt ändå.

En sak kan vara att dosera lite mindre kaffe om du inte vill att det ska bli för intensivt, eller göra Lungo
 

conny

Well-known member
Jag har själv också nyligen bytt till "riktig" espressomaskin och i jakten på färska bönor har jag landat här:

https://kafferosterietkoppar.se/prenumerera/espressobonor/espressobonor-n1-ekologisk-morkrost/

Prenumererar nu på kaffebrev därifrån och det har varit en riktig hit tycker jag, dricker också i princip bara cappuccino och har upptäckt att många bönor jag köpt i butik smakat både bränt och beskt. Den här var perfekt för mig.

Hej. Ska titta på detta!

Conny
 

conny

Well-known member
En fråga till: min maskin kan även använda ESE Pods (tror jag dom heter). När jag kollat lite kostar dom runt 4:- styck. Är det dyrare använda dom än bönor? Och håller dom längre? Och hur är smaken jämfört med bönor?
Många frågor till er proffs :)
 

Jonken

Well-known member
Dyrare och sämre, pris i klass med de allra finaste bönorna så köp de istället om du vill lyxa till det :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp