La Pavoni Professional PID

Eismannen

Well-known member
La Pavoni Professional PID (SÅLD)

20180617_085357.jpg
20180617_085500.jpg
20180617_085622.jpg

SÅLD

Säljer min otroligt fina La Pavoni Professional efter 9 års trogen tjänst. Årsmodellen är troligen omkring 1983. Den har tidigare i år fått sig en totalrenovering och blivit PID-konverterad. PID-regulatorn ger en sällan skådad temperaturstabilitet på en maskin som denna, och den överhettar inte om du drar flera skott i rad. Du kan också enkelt ställa temperaturen precis som du vill ha den, vilket underlättar för kaffesorter som är lite mer temperaturkänsliga.

Den har även fått ett exteriört lyft innefattande trähandtag, rostfritt galler, spillbricka utan plastkant, cnc graverat emblem i koppar. Dessa detaljer lyfter maskinen avsevärt som helhet, jämfört med hur den kom från fabrik.

Tillbehören i första bilden ingår.

Vill du och tycker sådant är kul så kan vi testa ett par olika kaffesorter och vi kan även jämföra med min E61 maskin med PID, så du verkligen får se vad det är du köper.

Nytt och bytt:
PID-regulator, transistorrelä, allt kablage, on/off-switch, element, pressostat, termosäkring, OPV med vakuumbrytare, alla packningar, axlar+bussningar, sil, ångmunstycke (singel), bottenplatta, trähandtag, spillbricka utan plastkant, rostfritt galler och "custom" cnc fräst emblem i koppar.

Detta är en unik Pavoni som är i en klass för sig. Bättre än så här blir det knappt.

Pris: SÅLD


PS. Om du är i behov av en kvarn också så kan jag även sälja min Ascaso i-mini i-1 i polerat utförande. 54 mm platta malskivor och helt steglös justering av malningsgraden. Prisidé 1500 eller bud. OBS! Säljer inte kvarnen för sig!
20180617_090212.jpg

Lite läsning för den intresserade:
- http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?37933-La-Pavoni-totalgenomgång-PID
- https://www.home-barista.com/repairs/la-pavoni-pid-better-temperature-control-t17073.html
- http://kostverlorenvaart.blogspot.com/2015/01/time-to-pid-pavoni.html
 
Senast ändrad:

onkelA

Well-known member
Hej
är nog i någon mån intresserad, fast bor dessvärre en smula avsides och har inte jätteofta ärende till stockholm..
fast min bror och hans fru kommer att röra sig med husbil i de trakterna, någon dag i början av juli, så frakten torde gå att ordna den vägen?
Vågar nog bjuda 600 euro trots att jag inte själv har möjligt att komma och känna på den..
h.ari
 

Eismannen

Well-known member
onkelA: Provade att packa ner den i en liten kartong på L37XB19 cm och så maximala höjden 32 cm. Liten och nätt låda innehållande allt.
20180619_210547.jpg
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Skulle plocka loss hävarmen också så du inte har några rörliga delar kvar. Skickade den ena av mina Pavonis utan incident, med rikligt av bubbelplast också förstås :)
 

onkelA

Well-known member
Det ser nätt ut!

(ska ju inte postas ifall jag blir nästa lycklige ägare, så det behövs inte plockas isär)
Då ska jag förhandla med brorsan och kära frun och mig själv, har ju några dagar på mig tills de ska iväg..
Jag hör av mig då ett beslut i någon riktning kan tas, och du kan kanske meddela om den blir såld?
(måste i ärlighetens namn erkänna att jag har en annan på semilut också, men tillika att jag blivit ordentligt febrig :unsure: )
h.ari
 

Eismannen

Well-known member
Tar man loss hävarmen också så kapar man ca 10 cm på längden också, så det går att få ännu mindre. :)

Jag kam även tänka mig att möta upp din bror någonstans om det underlättar. Rör mig mest i Stockholm norrort men avstånden är inte så stora här :)

Självklart hör jag av mig om den blir såld.
 

onkelA

Well-known member
Hej igen..
nu lutar jag en smula mot en ny.
(tacksam över att du väckte mitt slumrande intresse för en manuell maskin, och skamsen över att ha orsakat dig omak)
Hittade en bra deal.
Tack och förlåt och hoppas att din pärla hittar ett värdigt hem!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,470
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp