Vibiemme Domobar Piccolo/Levetta PID uppgradering

Eismannen

Well-known member
Har inte stött på detta med termostaten igen.. börjar fundera på om det inte är jag som lurat mig själv på nivåswitchen för tanken, som stänger av element och pump. Fast då borde den ju inte återställa sig. Eller så är det bara termostaten som "hängt sig" lite. Nåväl, allt fungerar bra i alla fall. :)


Gjorde för övrigt ett litet plåtfäste till nätaggregatet som tidigare hängde i sina kablar. Nu sitter det på plats och det ser ju också lite snyggare ut. Det blev en liten led drivare istället för det jag hade tänkt från början.
20180609_150251.jpg
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
En liten fundering.. Om man använder PT100 givare istället för typ k så får man en decimal på mätvärdet också. Innebär det att regulatorn också får det eller läser den redan av typ k elementet "analogt" och visar bara hela grader? Ibland får jag för mig att den bara läser i hela grader för den droppar en grad ibland och sedan lyfter "i-parametern" tillvaka värdet när det varit fel en liten stund. Men med decimaler kanske den upptäcker att den håller på att driva iväg lite tidigare?
 

Jonken

Well-known member
Det var Aubers pid va? Då ska du kunna välja om den ska köra med decimaler, kommer jobba mer för att få exakt värde då.
 

Eismannen

Well-known member
Det är samma enhet men inte auber. Man kan bara välja decimaler med pt100 och cu50 om jag inte missminner mig.
 

Eismannen

Well-known member
Tillverkade trähandtag åt maskinen också. Är nog i stort sett klar med den. Har dock lite funderingar på att fixa "tightare" reglering till ångan, säg en on/off reglering med mindre dödband. Termostaten som sitter där nu har ett dödband som är rätt stort. Fördelen skulle vara att man kan dra ner temperaturen i ångläge utan att riskera att ibland bli utan ånga pga termostatens stora dödband. En bieffekt av detta borde bli snabbare nedkylning efter att man ångat.
20180708_185123.jpg
 

Jonken

Well-known member
Ett alternativ är att hålla koll på temperaturen medan den stiger och hitta var man behöver börja ånga för att termostaten inte ska slå i taket. I en piddad Silvia är det ca 126C. Lite störigt att behöva vakta maskinen men du står antagligen där med en kopp espresso ändå redan som du inte vill att den ska bli för gammal :blush:
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Ja det är ju sant, ångar man för fullt på upp-vägen och direkt slår av när man är klar, eller strax innan, så kanske den inte hinner upp till max. Kan ju vara värt att kolla på detta.

Men så är det ju också kul med lite tekniska utmaningar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp