Vibiemme Domobar Piccolo/Levetta PID uppgradering

Eismannen

Well-known member
Efter att ha köpt mig en Vibemme Domobar Piccolo / Levetta och insett att temperaturen lever rövare inne i kokaren, kunde jag inte hålla mig utan drog fram en 12V PID-regulator som jag av misstag beställt till ett tidigare projekt jag haft där jag behövde en för 230 V matning (länk). Kul att man äntligen fick användning för denna, och kul att man äntligen har ett litet projekt att ägna kvällarna åt. Tanken är även att byta alla fula plastiga switchar till vippströmbrytare som ger ifrån sig ett sådär härligt metalliskt högljutt "KLICK!", så man känner att maskinen lever upp till dess uteseende och dess prestanda. Får se om jag får tid och ork till att svarva till trähandtag eller om jag nöjer mig med plasthandtagen. Men det blir nästa steg i så fall.

Let's get on to it:
20180527_232605.jpg

20180529_183742.jpg

Plockat av skalet:
20180531_201411.jpg

Lite prylar som ska in. Nätaggregatet funderar jag ev på att byta mot en kapslad ojordad variant, typ LED-drivare eller liknande. Såg nu också att switcharna jag köpt är för 12V och inte 230. .. uuh. Måste byta.
20180531_211606.jpg

Kanske där?
20180531_211617.jpg

Kanske placera relät på termostatens plats?
20180531_211625.jpg

Placering av nätaggregat blir nog ungefär här. Ska höja upp det så det vatten man ev spiller via facket för vattentanken, inte blöter ner det. Som sagt funderar jag även på att använda ett lite mindre, kapslat nätaggregat.
20180531_211642.jpg

Termoelementet ner i botten på röret där termostatens prob satt:
20180531_210756.jpg

Får hoppas att detta stabiliserar temperaturen så till den grad att den enda felvariabeln om kaffet smakar illa är...
..jag.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Blir nog kanon det där :) kanske passa på att försöka isolera kokaren samtidigt för att skydda elektroniken?
 

Eismannen

Well-known member
Vad tycks om denna lösning på switchar? Den i metall alltså. Om man blankpolerar brickan.. ? Man skulle även kunna cnc gravera texten direkt i brickan.
20180601_194735.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Lite cnc gravyr på g...
20180601_205415.jpg

Så ja, känns klart bättre. SMACK säger det när man slår på maskinen
20180601_215817.jpg

Svarvade av kanterna på brickorna också för att snygga till lite. Ser nästan ut som att denna lösning är helt avsiktlig och inte som att jag behövde täcka de stora hålen med något :)
20180601_215831.jpg

Nu är det bara några få saker som återstår. Ett hål för PID-regulatorn, montera fast nätaggregat och solid state relä, dra ett par kablar och sen är det dags :)
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Hur skulle du rekommendera att man går tillväga? Vad för material bör man i så fall använda?

Oj, blev aldrig av för min egen del. Funderade ju över polyester som en billig/enkel lösning, men bäst är antagligen någon form av silikonmatta eller annat material avsett för isolering. Koppar-rören lär bli lika varma som kokaren ungefär så blir nog en del pill, klipp och buntband. Har sett någon såga hål för en kylfläns till SSRn genom botten, men det kanske är överkurs.
 

Eismannen

Well-known member
Oj, blev aldrig av för min egen del. Funderade ju över polyester som en billig/enkel lösning, men bäst är antagligen någon form av silikonmatta eller annat material avsett för isolering. Koppar-rören lär bli lika varma som kokaren ungefär så blir nog en del pill, klipp och buntband. Har sett någon såga hål för en kylfläns till SSRn genom botten, men det kanske är överkurs.

Blev inte av för min del heller :). Tycker inte denna maskin blir så varm som pavonin så jag tror det borde vara lugnt.
 

Eismannen

Well-known member
Snyggt, hoppas att det håller sig och blir gott kaffe :lol:
Tack, ja jag måste bara ställa in allt nu så blir det nog jättebra.

Körde lite med samma parametrar som på pavonin och jäklar vad den svarar bra. Kan nog bli bättre men redan nu är det ungefär rätt.

Medan man drar ett skott och vattnet i kokaren gradvis förnyas, sjunker temperaturen några grader och pid-regulatorn svarar nästan direkt och börjar värma. Tar sen mycket kort tid för temperaturen i kokaren att återhämta sig, kanske 30 sekunder eller så.

Ska nog köra lite autotune och sen ska jag försöka få till en mätning av bryggvattentempen under tiden att jag drar ett par skott. Märkte att om jag mäter vattentempen utan portafiltret i (direkt under silen) så blir det högre än vad kaffet smakar som. Kan det bero på att flödet är högre och det varma vattnet inte hinner kylas av så mycket på vägen ut? Misstänker att det bästa är att mäta när man brygger?
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Nu har jag ställt in maskinen färdigt och lagt in en offset på PID regulatorn som motsvarar deltatempen mellan kokare och bryggtemp. På min var det 13 grader. Så nu ställer jag in önskad bryggtemp och kan läsa av detta i displayen. Har gjort 2 st mätningar och det är utan vidare på en grad när.

Det lustiga är att när jag körde autotune så blev den otroligt slö. Ställde tillbaka det som var innan (Pavoni-inställningen) och då fick den tillbaka den "stuns" den tidigare haft i regleringen. Konstigt nog skjuter den inte heller över utan den landar rätt fint på rätt värde.
 

Eismannen

Well-known member
Kaffemaskin-provning, PID konverterad Pavoni vs PID konverterad vibiemme. Samma temp, samma kaffe, samma malningsgrad (funkar bra med samma inställning på båda). Resultatet är oavgjort. Blev näst intill identiskt. Vibiemme:n gav aningen mer sötma på slutet men det var ytterst marginellt. Aningen mindre crema med pavonin. Men det är tveksamt om jag kunnat särskilja dem i ett blindtest. Frun låter mig inte ha 2 maskiner så nu blev jag osäker på om jag verkligen vill göra mig av med pavonin. Trodde E61 vore en uppgradering men det är ju likvärdig prestanda på maskinerna..
 

Jonken

Well-known member
Oväntat att det inte blir större skillnad tycker jag, själv har jag aldrig fått särskilt nära identiska resultat, men så är min Pavoni inte piddad iofs.

Fördel Pavoni uppvärmningstid, storlek, ljudnivå. Enklare service och rengöring. Lättare att preparera 49mm.

Fördel Vibiemme mer flexibilitet i.o.m. 58mm grupp för att köra med olika korgar, t.ex. VST/IMS i flera storlekar samt andra tillbehör. Möjligt att göra extrema ristretto eller lungo. Ingen risk för överhettning eller att det sprutar sump vid handhavandefel :D
 

Eismannen

Well-known member
Tycker också det var oväntat då jag tänkt mig att detta skulle bli en uppgradering. Jag har nog helt enkelt lyckats väldigt bra med Pavonin. :D

Vibiemme:n har nog mer fördelar egentligen, men Pavonin är jag lite mer känslomässigt bunden till. Plus att den är så snygg.
 

Eismannen

Well-known member
Antagligen gör jag det :)

En annan sak jag upptäckte nu med Vibiemme:n, ibland tappar den kopplingen med elementet (och lampan som är parallellkopplad med elementet blir då permanent släckt), så fastän PID-regulatorn försöker värma så blir det inget. Om jag då även slår på ångswitchen så händer i alla fall inget. Efter någon minut återställer det sig självt. Låter som om ångtermostaten börjar bli dålig om jag inte tar fel nu? Den är ju kopplad i serie med element+lampa så när den bryter händer precis detta. Eller kan det vara något annat? Kablaget tror jag inte är fel på för den funkar ypperligt och både kablar och kontakter ser mycket bra ut, utan oxidation eller andra skador.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Låter som att det kan vara termostaten ja. Du kan väl jämföra ångan med vad du får normalt för att utesluta att det är givaren till PIDen som krånglar och förbikoppla termostaten och se om problemet kvarstår. Sen kostar en ny termostat under hundringen om du inte vill förlita dig enbart på termosäkring.
 

Eismannen

Well-known member
Är rätt säker på att PID, SSR och tempgivare är helt uteslutna, då inte ens ångläget hjälper, dvs när dessa är fysiskt förbikopplade och strömmen skickas rakt på elementet, via termostaten. Jag ska nog köpa en ny och testa. Termosäkring? Någon sådan finns inte vad jag sett, men funderar på att montera en, ifall ifall..
 

Jonken

Well-known member
Termosäkring? Någon sådan finns inte vad jag sett, men funderar på att montera en, ifall ifall..

Låter konstigt att det inte skulle finnas, annars räcker det ju med att ångtermostaten fastnar i fel läge för att det ska kunna bli övertryck. T.o.m. Gaggia Classic har en och det är ju en betydligt billigare maskin. Däremot går den inte att återställa i Classic utan måste bytas ut, kanske är en sån som sitter någonstans på din maskin om du inte hittar en med knapp?
 

Eismannen

Well-known member
Det sitter en i stort sett likadan i min men syftet med den är inte rent säkerhetsmässig utan det är att ta temperaturen på kokaren till en förhöjd nivå och hålla den där. Den ser likadan ut som den med knapp som sitter i en modern pavoni, men den har ingen knapp utan återställs av sig självt.

På pavoni t.ex så har man ju pressostat och opv som hindrar den från att komma upp över ca 120-130 grader eller så, men denna har ingen opv och inget annat lager av säkerhet än en enda termostat. Tror den är fast inställd på 150 grader och kokaren har inga problem med att ta sig upp dit.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp