Vibiemme Domobar, vad är detta för variant?

Eismannen

Well-known member
Köpte en Vibiemme Domobar av en trevlig, men inte så värst kunnig kille som nog var mer en helautomat-nespresso-typ än en kaffenörd. Han visste inte mycket om maskinen och han hade totalt skruvat bort inställningen på termostaten i tron att kaffet blir starkare/bättre/.. så bryggtempen är way off.. Men men, jag köpte maskinen för den var generellt i bra skick, och jag tänkte att inställningen är inga problem.

Nu till saken, jag vet att jag köpt en Vibiemme Domobar, det är uppenbart. Den har en enda lite mindre kokare som är rundad nedtill (precis som på modellen med två kokare, fast bara en) och som saknar isolering. Jag misstänker att den inte har värmeväxlare då man inte får någon ånga utan att trycka på ångknappen. Ibland har jag fått det ändå men det kan ju ha varit pga termostatens inställning. Jag hittar ingen etikett, serienr, årtal, inget som skulle kunna ge mig mer detaljer.

Jag har nu försökt ställa in maskinen på 93 grader mellan puck och sil men jag tycker inte riktigt den håller detta särskilt bra från skott till skott. Vad kan detta bero på, förutom möjligen termostaten? Vet att om man har värmeväxlare behöver man kyla gruppen genom att spola en stund, men denna har ju antagligen inte det så jag tycker att det liksom borde vara rätt temp direkt? Tycker i och för sig att elementet är igång aningen längre än vad som känns rimligt men kanske jag är van vid min Pavoni som kör en duty cycle på 2 s på PID:en.. Kanske är det så enkelt att det är jag som missat något jag borde veta om då detta är min första E61 maskin.

Jag skulle nog behöva lite tips och råd tror jag, innan jag surnar till och installerar PID även i denna maskin. :)
20180527_232605.jpg
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Det är en Domobar Piccolo, enkelkokare. Tror jag såg annonsen på blocket, han trodde nog att det är en HX men det är det alltså inte. Bör dra nytta av en PID, har du inte en över sen sist? :)
 

Eismannen

Well-known member
Jo jag har ju en över, fast för 12 V. Vill helst få ordning på maskinen utan pid men vi får se vart detta leder. :)

När jag nu mäter temperaturen där termostatens prob går in i kokaren (är som ett rör) så är det hej kom och hjälp mig där inne.. den slår på vid ca 94 grader och slår av ca 20-25 sekunder senare vid ca 115 grader varpå tempen sedan går upp till 122. Vad i hela.. så mycket ska det väl ändå inte pendla?
Det märkliga är att trots en deltatemperatur i kokaren på 28 grader så är vattnet som kommer ut 95-96 grader...
 

Eismannen

Well-known member
Förbannade termostat! Den är ju så känslig så minsta ändring slår flera grader på bryggtempen. Lutar mer och mer mot pid.. Men jag avvaktar ett litet tag till :)
 

Jonken

Well-known member
Räddningen är väl ~4kg mässing i E61-gruppen :) lite bättre potential att kyla vattnet från kokaren än på Pavonin.

Inget konstigt med offset mellan kokartemp och bryggtemp annars, tror jag hade ~13C skillnad på min piddade Silvia. Den har för övrigt ungefär samma delta med termostat, så vill du behålla den skulle jag gissa att det är bäst att tempsurfa för att hålla så jämn bryggtemp som möjligt.
 

Eismannen

Well-known member
4 kg?!? Då är det lite mer förståeligt att tempen på vattnet som kommer ut är relativt stabil jämfört med tempen på vattnet i kokaren. Offset mellan kokaren och gruppen är ju förståeligt men jag blev bara så förvånad över den extrema hysteres som termostaten har. Med PID reglerar man ju utan vidare vattnet i en kokare på en grad när, men här svänger det 28 grader...!
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Tittar man på medeltemp i kokaren och grupptemp så är det ca 12 grader delta. Kör jag då 108 grader i kokaren med PID så kanske det går att få ånga i bryggläge. Det här måste undersökas närmare :)
 

Eismannen

Well-known member
Ja det kanske blir lite klent faktiskt.. Men oavsett så vore det kanske inte så dumt med lite bättre tempreglering. Som alltid. :)

Såg att mitt paket med 2 koppars filterkorg, riktig tamper och naket portafilter nu kommit. Ska bli kul att testa med annat än det där förbannade singelfiltret. Kommer aldrig överens med sådana.
 

Eismannen

Well-known member
20180529_183742.jpg

Yes!! Fick hem grejerna.. naket portafilter , tamper osv. Första skottet naket, inget sprutt, fantastisk crema. Gott som f-n var det också.
 

Eismannen

Well-known member
Fortsätter det på detta vis får vi se om jag ids hålla på med PID. Drog 2 skott i rad med identiskt resultat. Bådar gott.
 

Eismannen

Well-known member
Vad i hela.. Förbannade termostat. Den jäkeln funkade till synes jättebra ett tag men sen gjorde jag en minimal inställning och nu är den galen och pendlar mellan ca 92 - 98 grader. Iofs hyfsat nornal tempspann men inte så stabilt. Blir ibland en del ånga som kommer ut i gruppen också när vattnet i kokaren är som varmast. Kaffet smakar inte särskilt bra heller. Orkar inte hålla på och ställa in och orkar inte byta termostat utan nu är det....

...PID time!!!

Ska förbi kjell&co och köpa solid state relä och 230-12v nätaggregat. Har ju pid regulator sedan tidigare och ett par typ k element till övers. Sen är det bara att köra och då har maskinen inga ursäkter. Singelkokare, stabil temp, e61 grupp. Blir det inte bra då så är det skit bakom spakarna.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Gjorde en liten "tune-up" av svärföräldrarnas isomac zaffiro som jag tipsade dem om att köpa när en dök upp på blocket. De har funderat lite på en rocket eller liknande men denna var rätt billig så de slog till. Den är byggd precis som min domobar, dvs singelkokare, e61 grupp, termostatstyrt element. De tyckte espresson inte höll tillräcklig temperatur så jag tog en titt.

Mätte tempen ovanför pucken och fick det till 80 grader. Justerade upp termostaten lite. Gjorde det lite mer metodiskt denna gång då jag inte tror svärföräldrarna vill ha pid osv utan bara en enkel fungerande maskin. Så jag mätte ett skott vid nedre och ett vid högre kokartemeraturen, med ca 10 min mellan för att allt skulle jämna ut sig.

Fick följande data

Kokare bryggtemp
91 c 89 c
110 c 96 c
Med andra ord kokaren svänger ca 19 grader och bryggtemperaturen svänger ca 8 grader.
Vattentempen slätas inte ut så mycket som jag trodde av e61 gruppens massa. Det förklarar den stora spridning jag fick med hela 28 graders svängning i min kokare.

Statistiskt sett är ju sannolikheten att man hamnar på prick 89 eller 96 grader ca 25% så om man bara gör kaffe lite när som så helst hamnar man sannolikt någonstans däremellan vilket ändå ger ok espresso. Och vill man så kan man t.ex alltid brygga när lampan tänds så vet man att man alltid har ca 90 grader. Eller om man vill ha lite mindre syra så alltid när lampan släcks..

Klart hanterbart och svärföräldrarna blir nog nöjda med detta, men jag tvivlar på att de kommer temperatursurfa utan de kommer nog bara köra. Vilket borde bli helt ok. Nu gäller det bara att de vänjer sig med allt pill med en e61 maskin :)
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Ett delta på 8 grader får jag det till, sett till medeltempen, mellan kokare och bryggtemperatur... men så var också termoelementet bara lite löst instucket i kokarens rör där termostatens prob sitter, så det kan ju mycket väl vara så att tempen var ett par grader högre. Ca 10-12 grader är väl rätt normal deltatemp mella kokare och bryggvattentemp annars.
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Ja, Rocket specar 13°C (i svensk rumstemperatur) mellan kokare och grupp på R58 så 8° verkar en smula lågt.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,620
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp