E61 single boiler eller HX-maskin?

Vilken maskin?


  • Totala väljare
    4

e_kjellgren

Active member
Hej

Jag är ute efter en renodlad espressomaskin, mjölkskumning är inte intressant.
Vi hade tidigare Silvia/Rocky med sålde det då vi inte gillade dess egenheter.
Nu till uppgraderingen, har fastnat för ECM maskinerna och jämför då främst två modeller:
Classika PID och Tecknika IV Profi.
Det som är genemsamt och som jag gillar är bland annat E61-brygggruppen och att det är rostfritt stål i kokaren.
Skillnaderna är single boiler vs hx, vibrationspump vs rotorpump, samt att Classika är utrustad med PID och är lite smalare (och kostar 5500kr mindre).
Vad anser ni skulle passa bäst för mitt bruk sett rent till prestanda att göra 1-2 dubbla espressos om dagen?
Har jag nån nytta av hx systemet om jag enbart gör espresso?
En stor fördel är ju annars att den går att ansluta till vattensystemet.
Tips på passande kvarn emottages också tacksamt!
 

Jonken

Well-known member
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Strega är lite speciell för att den har pump också, så man välja att använda den för bryggtryck om man vill, men normalt sett är det en fjäder som pressar vattnet genom pucken, eller i de jag länkade till så pressar man själv.
 

Jonken

Well-known member
Strietmann har också kokare, men öppen som en kastrull ungefär - fördelen är att det är väldigt enkelt att ställa in precis den temperaturen man önskar.

Pavoni Europiccola och Elektra MCAL har varmare vatten än man vill brygga med för ångans skull och behöver förlita sig på gruppens förmåga att kyla ner det lagom.

De flesta maskiner fungerar så, med undantag för några riktigt dyra.. eller "öppna" då om man inte är intresserad av mjölk.
 

Jonken

Well-known member
Ok, så en öppen är vad jag är ute efter!

Förrutom Flair, Robot (när/om den kommer), Strietmann så kan man försöka få tag i gamla modeller som Caravel och La Peppina. Jag har en MiniGaggia från 70-talet som fungerar utmärkt - väldigt trevligt att ha en uppvärmd maskin på tiden det tar att värma vattnet. ~6 minuter i mitt fall, jämfört med Silvians 30-45.
 

e_kjellgren

Active member
Har du lagt en insats på en Cafelat Robot? Antar att dealen bara gäller i 16 dagar till. Ganska bra rabatt.
 

Jonken

Well-known member
Inte än, några dagar till att fundera har man som sagt :)

Lite meckigare att styra temperatur i en manick utan värme-element. Flair kan man behöva förvärma, tror att tanken är att man inte ska behöva det med Robot. Tryckmätaren i Barista-versionen är kanske det som får den att sticka ut mest, känner bara till det som ganska dyra kit till manuella maskiner annars från https://www.naked-portafilter.com/shop/naked-espresso-gear/
 
Senast ändrad:

cizeta

Well-known member
Om du vill hand mala så fungerar nog helorn helt utmärkt. Malda för hand med en oe lido 2 I ungefär ett halvår till min Elektra mcal. Resultatet var det inget fel på. Men tröttnade på att handveva.
 

Jonken

Well-known member
Apropå Helor och den budgeten är Helor Flux klart intressant tycker jag. Gjord för att kunna användas med en skruvdragare om man inte orkar veva för hand (har också kört enbart handvevat i perioder, men tror att man åtminstone bör ha en riktigt bra kvarn för att orka med det)
 

e_kjellgren

Active member
Atomen ser onekligen intressant ut!

Undrar om dom nya färgerna på Robot kommer på Kickstarter eller vad menas med "stretch goal"?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp