Vad är viktigt att tänka på?

Heute

New member
Efter att ha haft en helautomatisk espressomaskin sista åren som nu tyvärr har lämnat in och gått sönder. Behöver jag nu hjälp att finna en ny maskin och är inne på att denna gång ha en manuell espressomaskin. Efter att ha varit nere i Italien mycket senaste åren så har valet av en manuell vuxit fram.
Men har nu börjat läsa på här och på andra sidor, och det finns ju väldigt mycket att välja på...
Vad jag är ute efter är en bra maskin som håller över tid, gör bra espresso men även gärna att man kan sno ihop en cappuccino i samma veva.
Har spanat lite på Rockets espressomaskiner men är de värda priset? Och hur håller de över tid?
Och vad är de viktigaste sakerna att tänka på ?

Tack för hjälp!
 

Jonken

Well-known member
En hållbar, prisvärd och helt manuell maskin har du i Pavoni Europiccola. Kräver lite extra uppmärksamhet men är snabb och trevlig om det räcker med 2-3 koppar. Min är från 1982 :).. brukar gå för 1500-2500 begagnad men finns också ny från 4k.

En bra kvarn som går att justera tillräckligt fint är ett måste, ju mer du är beredd att lägga desto bekvämare är de generellt att använda.
 

hne

Well-known member
Jag har haft en Rocket i drygt fyra år och förutom regelbunden rengöring och byte av bryggruppspackningen cirka en gång per år är går den precis som om den var ny. Jag kan tänka mig att det snart är dags att byta någon packning till ångan eller en vacuumbrytare eller så men inget sådant än, som sagt. När jag köpte den räknade jag med att den skulle hålla tio år. Jag har omvärderat det till tjugo år.

Söker du mesta maskin för pengarna är begagnade värmeväxlarmaskiner svårslagna. Men det man det som att det är acceptabelt med ett par kronor per dag för maskinen utslaget över ett decennium eller två så är inte en ny maskin så svårt att motivera heller, om man bara har sparkapital.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Topp