Köpes: kafferost med finkontroll

Jonken

Well-known member
Edit: blev en Quest

Funderar på att köpa en Huky 500 eller kanske Quest M3 men innan jag har skramlat ihop tillräckligt med slantar tänkte jag kolla om någon vill sälja en rost.

Öppen för förslag, men helst vill jag kunna mäta MET/ET/BT och ta prover. Hembygge kan också vara intressant :)
 
Senast ändrad:

edtbjon

Well-known member
... men helst vill jag kunna mäta MET/ET/BT och ta prover. Hembygge kan också vara intressant :)
Hej...
Nej, jag säljer inte min kära Huky, men några råd... Vad gäller BT, ET och MET, så är de intressanta i just den ordningen. BT är typ viktigt, ET är bra att ha men jag har fortfarande, efter 3-4 år, inte sett någon avgörande mening med MET... (Jag tror att någon kom på att ”Just ja, där kan man sätta in en TC, då gör vi det...” och sedan hängde alla på.) Det finns väl de som har en avvikande åsikt om att ha en TC utanför trumman, men jag tycker definitivt att det är överkurs.
Om du allvarligt funderar på att skaffa en Huky, kan du höra av dig innan du lägger en beställning. Jag antar att några tips och lite erfarenhet inte skadar.
 

Jonken

Well-known member
Jodå, är med på den ordningen, BT är la svårast att få till ändå (drömde om att borra hål i Behmorn á la http://www.roasterthing.com/FrankenBehmor men litar inte på att jag skulle få till det - lycka till Greenbean!)

MET som jag tänker på får man på köpet av ET, visste inte att det fanns olika definitioner, men låter intressant av den här anledningen: https://www.home-barista.com/home-roasting/met-and-coffee-aging-staling-t7878.html (om det ligger något i det)

Tack, ja en rost lär det bli. Priset avskräcker lite bara trots att det är billigt jämfört med konkurrensen :unsure:
 

edtbjon

Well-known member
Tack! Ja, känner mig nöjd :lol: inte lika häftig som en Diedrich *host* men verkar toppen för att täcka husbehovet.
Ja, en Quest funkar nog utmärkt. Samma liga som min Huky, fast lite mindre kapacitet. Du har ju redan hittat home-barista, och behöver väl inte mer information att ösa kunskap ifrån. :)
Jag har kikat lite på en 1kg Diedrich och visst är det en otroligt skarp kniv att ha i lådan. Grejen med den är väl främst att du har en 30-40 kg med ”massa” som tar upp och håller värme vilket ger stabilitet. Men det finns bara 3 fläktlägen, som på många professionella maskiner, inklusive hela IR serien. Dessutom ryker det ju närmare 100 papp om man ska köpa en ny 1kg Diedrich. För något år sedan såg jag att även Loring håller på att fippla med en 1kg rost. Den finns inte på marknaden än, men den är ju typ ”lite intressant” *host* *hmm* :)
 

Jonken

Well-known member
Hehe, ja köper du en större har du minst en spekulant på din Huky :lol:

Fast jag gör egentligen inte av med mer än 1 kilo i månaden, så i nuläget känns 150-300g som lagom kapacitet :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp