Siemens TK54F09 har lagt av

younso

Member
Glad amatör som har haft en Siemens TK54F09 maskin i ca 9 år. Härom helgen så gick maskin som vanligt men det kommer inte ut någon kaffe eller vatten när den bara sköljer systemet. Gissningsvis är det stopp någonstans. Siemens tar 510 kr för att hämta den plus ev service/byte av material för att få igång den.
Alternativ 2 är en ny maskin. Som sagt, amatör och således inte efter något i 6000-15000 kr klassen. Har tittat på
DeLonghi Magnifica S ECAM 21.117
DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110 (skillnad mot föregående?)
DeLonghi Magnifica S ECAM 22.360
Melitta Caffeo Passione
Melitta Caffeo Passione OT
Siemens TI303203RW

Någon rekommendationer? Finns det något annars jag kan göra med min gamla maskin själv?
 

Jonken

Well-known member
Finns en lång tråd här med någon som är missnöjd med sin Delonghi Ecam:

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?37454-F%C3%B6rsta-Espressomaskinen-Lite-besviken&highlight=Delonghi+ecam

..men det kanske är i jämförelse med andra sorts maskiner än helautomat.

Brukar vara knepigt att mecka med konsumentmaskiner av den typen för att det inte är meningen att man ska göra det. Du kan försöka avkalka kanske men risken är att det är kaffesump som satt igen och då hjälper det knappast. Skulle satsa på att skicka den till Siemens om du är nöjd med maskinen.
 

svartvest

Well-known member
Ta ett steg vidare för 6-15 lakan får du en fet kvarn ställ klockan 10min tidigare för att handbrygga och njuta mer av kaffelivet....ja jag är skadad...kaffeskadad...
 

younso

Member
Finns en lång tråd här med någon som är missnöjd med sin Delonghi Ecam:

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?37454-F%C3%B6rsta-Espressomaskinen-Lite-besviken&highlight=Delonghi+ecam

..men det kanske är i jämförelse med andra sorts maskiner än helautomat.

Brukar vara knepigt att mecka med konsumentmaskiner av den typen för att det inte är meningen att man ska göra det. Du kan försöka avkalka kanske men risken är att det är kaffesump som satt igen och då hjälper det knappast. Skulle satsa på att skicka den till Siemens om du är nöjd med maskinen.

Tack för tipset om tråden. Tyvärr är det svårt att veta om han hade en måndagsexpempel eller om det var något fel på maskinen. Och som han sa, ECAM 21.117 har fått bra recensioner.
 

Jonken

Well-known member
Har testat en likadan med ganska sorgset resultat.. men tämligen säker på att det är automat-kaffet som anmärks på. Skulle bli gladare med en aeropress och kvarn för att göra pseudo-espresso.
 

younso

Member
Har testat en likadan med ganska sorgset resultat.. men tämligen säker på att det är automat-kaffet som anmärks på. Skulle bli gladare med en aeropress och kvarn för att göra pseudo-espresso.

Förlåt, vad menar du med automat-kaffe? Jag har använt min gamla Siemens till att göra espresso och kaffelatte 90% av tiden. Rätt sällan har den använts till en kopp kaffe. Är någon av dom andra maskinerna som jag skrev bättre än denna ECAM?
 

Jonken

Well-known member
Bara att en automat har svårt att efterlikna en manuell maskin utan trycksatt filter, till den grad att det blir tydligare att kalla det för något annat. Ungefär som att det finns elbrygg.
 
Topp