Ny maskin

Agaton

Member
Tackar, risken är väl att det påskyndar köpprocessen även för mej.................
Jag bor ett par timmar från Skellefte och tar mej till civilisationen då o då så du får kanske PM framöver:cool:
Jo det är ju en stor skillnad med DK att slippa flusha, vad kör du för bryggtemperatur? jag brukar efter 15 sekunders flush hamna på 95-96 grader och brygger ca 6 cl på 25 sekunder vilket ger bra resultat för min smak. Vad har du för tid och volym? Lite svårt att se på din bild men du får ju bra med crema, jag får lite mer nötbrun färg. Sen är det naturligtvis beroende på vilket kaffe man kör...
Har du vägarna mot Tärna eller bara råka hamna i inlandet är du välkommen över på en gokaffe!:D

Trevligt, tack för det! :)

Jag håller på och prova mig fram lite med temperaturerna. Började med standard, vilket jag tror var 92 eller 93 grader upp till 96. Blir olika karaktär på smaken. Men har inte riktigt bestämt mig för vilken jag gillar bäst. Beror lite på vad för drink det blir. Har börjat testa med singel espresso till cappuccino i mina koppar. Gillar det skarpt. Gärna då med 95-96 grader på vattnet. Väldigt lätt nu med nya kvarnen att få bra doser till singelespresso. Dubbel dos ca 50 ml, hälften till singel. 17 mot 8 gram kaffe, 25-30 sek. Funderar på att prova lite större kaffedoser men då behöve jag mala lite grövre.
 

Allrad

Member
Jag kör 20 gram till dubbel och upplever betydligt mer o fylligare kaffesmak, man blir ju kräsen med åren:lol:, undrar hur dom tänkte i Italien där dom åtminstone förr körde med 14 gram till dubbel.
Jo ECM kvarnarna är faktiskt rätt bra, lätt att justera exakt. På min kvarn får jag en skillnad på ca 1 gram per helt varv på skruven.
 

svartvest

Well-known member
Ja det låter trevligt, vi hörs är engagerad iaido sm i helgen. Smaken och doftsinnet har börja komma tillbaka!!
 

Agaton

Member
Jag kör 20 gram till dubbel och upplever betydligt mer o fylligare kaffesmak, man blir ju kräsen med åren:lol:, undrar hur dom tänkte i Italien där dom åtminstone förr körde med 14 gram till dubbel.
Jo ECM kvarnarna är faktiskt rätt bra, lätt att justera exakt. På min kvarn får jag en skillnad på ca 1 gram per helt varv på skruven.

Så där ja, nu har jag provat med 20g för dubbelmoch 10 för enkel espresso. Måste nog hålla med dig där. Tycker det blev till det bättre. Nu håller puckarna ihop mycket bättre också. Iaf dubblarna. Minskade ett varv på malningsskruven för att hålla samma tider som med 16-17g dos. Jag kör nu 8 sek på kvarnen för 20g kaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp