Ny maskin

Allrad

Member
Det ser ju riktigt bra ut! Blir spännande att höra vad du tycker om maskinen och vilka inställningar du gör. Jag har ju oxå ECM-kvarn titanvarianten iofs men mina malningstider är rätt mycket kortare än vad som står i manualen med utmärkt resultat, har precis avnjutit en tresekundersespresso.
Lycka till med gott kaffe.........:)
 

Allrad

Member
Jo det är bara att prova tills man blir nöjd! Mycket kaffe går det åt men det är det värt........................
 

Jonken

Well-known member
Lösa puckar är inget att bekymra sig över, bara resten är OK så :coffee: trevligt med stenskiva (granit?)
 

Agaton

Member
Lösa puckar är inget att bekymra sig över, bara resten är OK så :coffee: trevligt med stenskiva (granit?)

Ok, bra att veta. På min gamla Silvia blir puckarna riktigt fasta. Men jag håller fortfarande på och justerar så vi får väl se var jag hamnar.

Jo det är samma granitskiva som resten av köket. Kan rulla runt detta "bord" och det är i samma höjd som köksbänkarna. :)
 

Agaton

Member
Grattis till köpet har samma uppsättning och köpt från Baristashopen.

Jag är nöjd med maskinen kvarnen är okej men låter alldeles för mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack, vad kör du med för inställningar på kvarnen. Malning och tid? Vet att det skiljer mellan kaffesorter och så, men kul att få en fingervisning iaf.
 

asharidu

Well-known member
Tack, vad kör du med för inställningar på kvarnen. Malning och tid? Vet att det skiljer mellan kaffesorter och så, men kul att få en fingervisning iaf.

Kan kolla upp när jag kommer hem angående tiden. Jag kör endast dubbelespresso har bara stället in T2.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Man brukar säga att det behövs några kilo kaffe för att nya malskivor ska jämna ut sig, kan vara en idé att börja med någon påse fulkaffe för att snabba på processen.
 

Allrad

Member
Hur går inkörningen? Undrar lite hur du upplever nya maskinen, hur är det med flushningen och även temperaturstabilitet?
Såg i manualen för din kvarn att ECM rekommenderar samma malningstid som för min kvarn ca 5,2 - 6,2 sekunder för dubbel, mängd anger dom inte....
Jag kör 20 gram på 5,1 sekunder med 50/50 kaffe och får utmärkt resultat i både smak o volym samt fasta puckar åt det aningen fuktigare hållet, creman blir grym. Vad har du kommit fram till?
Börjar bli riktigt sugen på att byta ut gamla Rocket.............
 

Agaton

Member
Hur går inkörningen? Undrar lite hur du upplever nya maskinen, hur är det med flushningen och även temperaturstabilitet?
Såg i manualen för din kvarn att ECM rekommenderar samma malningstid som för min kvarn ca 5,2 - 6,2 sekunder för dubbel, mängd anger dom inte....
Jag kör 20 gram på 5,1 sekunder med 50/50 kaffe och får utmärkt resultat i både smak o volym samt fasta puckar åt det aningen fuktigare hållet, creman blir grym. Vad har du kommit fram till?
Börjar bli riktigt sugen på att byta ut gamla Rocket.............

Hej,

Jo jag börjar vänja mig vid maskinen.
Framförallt ångningen var svårt ibörjan med två hål och rejält mycket snabbare än Silvian så hinner man ofta inte med att få till ett fint mikroskum. Helt enkelt för att det går så fort. Börjar vänja mig nu och har kommit på en teknik som ger bra mikroskum, så där är jag på banan nu.

Flushing tror jag man helt slipper med dubbelkokare, det är den stora grejen mot hx. Så länge maskinen är ordentligt uppvärmd så kommer vattnet i den temperatur som står på piden. Ibland flushar jag några sekunder om jag har lite bråttom på morgonen för att ev. Värma gruppen lite till plus koppen. Men har den stått ett tag flushar jag inget alls och det blir kanon.

Temperaturstabiliteten tror jag är bra. Där har jag inget att jämföra med så på den frågan är jag lite osäker. Dock om maskinen stått på ett tag så den är ordentligt varm upplever jag att tempen som piden visar droppar ca en grad efter man gjort en dubbel espresso. Då är det ju i kokaren det minskar då kallt vatten kommer in. Det som kommer i koppen tror jag är väldigt stabilt, har dock inte mätt.
Smaken tycker jag är riktigt bra, massa nya smaker som jag aldrig upplevt innan. Helt plötsligt känner jag smaken av, typ doften av nymalet kaffe. Hoppas de är smaker som är önskade? Men då jag tycker att doften av nymalet kaffe är bland det bästa som finns känns de smakerna bra.
Med samma kaffe jag kört i Silvian, så blir espresson inte så bitter utan mildare och mer aromatisk, vilket är bra.
Har ännu inte fått tag på ett riktigt färskt rostat kaffe, så jag tror det kommer bli ännu bättre med nästa laddning kaffe.

Ångan har bra kapacitet, dock svårt att bemästra i början. Skulle jag få ändra något skulle jag ha lite mindre hål i ångmunstycket så jag får bättre fart i kannan. Går kanske att köpa till? Provade att öka tempen i ångkokaren, men då gick det för fort så jag inte han med att skumma bra. Nu när jag lärt mig tekninken kanske jag ska prova att höja tempen igen?
Jag fick tydligen det sista exet de hade på lager, har hört att de nyare maskinerna ska kunna få upp ångtrycket till två bar. Då lär det bli åka av. Antagligen alldeleds för mycket för mig, men det är ju bra att ha valmöjligheter.

Annars är maskinen svintyst och grymt snygg. Man kan i princip spegla sig i plåten. Smarta detaljer. Gillar ångjoysticken. Helt enkelt en riktig kvalitetsmaskin. Därav priset såklart :)

Kvarnen går nog långsammare än din. Jag kör 7,4 sek för dubbel espresso och då får jag ca 17 gram. Mauro delux.
Kvarnen jobbar ändå på bra och jag är nöjd med resultatet, det blir väldigt lika vare gång. Den kunde ha varit lite tystare men är iaf tystare än min gamla Rocky. Skruven för malningsgrader är superbra. Lätt att finjustera och få den malningsgrad man vill ha. Snygg är den ju också. :)

Dock måste jag säga att jag är väldigt imponerad över hur bra Silvian presterar i jämförelse. För det priset.
Det är trots allt så när man börjar komma upp i de högsta klasserna, att en liten förbättring kostar en stor slant! Priset börjar växa exponentiellt med prestandan!

Det kostar att ligga på topp! :)
 
Senast ändrad:

Agaton

Member
Just det, här är en bild på en dubbel espresso så får ni proffs avgöra om creman är bra nog? Denna är några sekunder gammal så creman har satt sig. Har ingen genomskinlig espressokopp så en glöggkopp fick duga som demo ;)

FA9D4FD2-33A1-4E29-86B5-B767E2EFA938.jpg
 

Agaton

Member
@Svartvest, om du kryat på dig och känner dig för lite kaffe får du gärna komma över vid tillfälle! :)

@Allrad, vet inte var du bor i Norrland, men om du är innom anständigt avstånd till Skellefteå och känner dig sugen att testa Synchronikan innan ev. Köp så är du välkommen att prova. Kör vidare på Svartvests vänliga stil! :)
 

Allrad

Member
Tackar, risken är väl att det påskyndar köpprocessen även för mej.................
Jag bor ett par timmar från Skellefte och tar mej till civilisationen då o då så du får kanske PM framöver:cool:
Jo det är ju en stor skillnad med DK att slippa flusha, vad kör du för bryggtemperatur? jag brukar efter 15 sekunders flush hamna på 95-96 grader och brygger ca 6 cl på 25 sekunder vilket ger bra resultat för min smak. Vad har du för tid och volym? Lite svårt att se på din bild men du får ju bra med crema, jag får lite mer nötbrun färg. Sen är det naturligtvis beroende på vilket kaffe man kör...
Har du vägarna mot Tärna eller bara råka hamna i inlandet är du välkommen över på en gokaffe!:D
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp