Ny maskin

Agaton

Member
Hejsan, ny på forumet.

Jag sitter och funderar på en ny maskin som ska ersätta min gamla Rancilio Silvia som jag haft i snart 10 år.

Så eftersom det är en massa liknade maskiner där ute, tänkte jag fråga expertisen! :)

Jag dricker mest Cappucino och latte så den ska vara bra på den biten.
Det jag också vet är att det ska vara en E61 grupp maskin.
Sedan blir det lite trixigare. Tänkte en HX först, typ Rocket Mozzafiato Type V, tills jag läste på lite mer om HX maskiner. HX flush mm. Tänkte då att tillför PIDen verkligen så mycket? Funderade sedan på en ECM Technika IV - Profi/Switchable som har SS kokare, samt rotatiospump, men utan PID.

Sedan såg jag Exobar Brewtus 4 som är en dubbelkokare för 15k med PID som jag tycker vore kanon på en DB.

Så frågan är hur de står mot varandra? Hade ju gärna köpt både ECM och Rockets dubbelkokare men de känns lite väl mycket pengar. Särskilt om Exobaren kan leverera "lika bra" kaffe?

Eller finns det andra maskiner att föredra? Jag vill gärna ha möjligheten till att fastvattenansluta den. Är det värt flera tusen till för att få en rotations pump? Blir kaffet bättre av en sån?

Hade från början skrivit mera men det försvann för mig så nu nöjer jag mig med det här, till att börja med.
 
Senast ändrad:

Allrad

Member
Tror att du redan är på rätt väg! Har sedan 7 år en Rocket HX men ser fler fördelar med en dubbelkokare där du ångar oberoende och påverkar inte bryggtemperaturen, dessutom måste man flusha en HX betydligt mer..........
Men rekommenderar starkt rotationspump som jag upplever ger ett snabbare o jämnare tryck och som är betydligt tystare, jag hade på förra maskinen vibrationspump men aldrig mer.
 

Jonken

Well-known member
Har inte sett några belägg för att rotationspump skulle ge bättre kaffe, en del tror tvärtom att vibrationspump skulle vara fördelaktig - men det är helheten som avgör i slutändan. Du kan nog spara pengarna om du inte bryr dig om ljudnivån.

En DB behöver inte vara bättre än en HX (speciellt med fast vatten) men däremot lättare att använda så länge den har PID. Gruppen är ju en gemensam faktor så förutom olika handhavande och andra detaljer bör du kunna få lika bra kaffe ur samtliga.
 

svartvest

Well-known member
Brewtus vs Rocket och ECM. Svår fråga på många sätt självklart kommer du att få ut ett bra kaffe. Brewtus har haft en lägre finisch på grejerna lite tunnare plåt och jag tror att söker du i forumet så finns de de som haft en del problem med läckor. Det kan komma med alla maskiner...Expobar gör inte maskiner utan detta är en "re-name" En tillverkare och så köper de maskinen och lägger till sitt namn..ännu vanligare med kaffekvarnar. Generellt tror jag att det är lite högre kvalité på ECM och Rocket grejer. Själv kör jag Izzo och är nöjd efter alla år...tyst pump, jämnt tryck, pid när den kom så var det en helt klart ett högre steg...priset är det jobbiga...men i längen tror jag du blir nöjdare med grejerna....
 

Agaton

Member
Ahh, shit! Detta kommer bli dyrt! :lol:

Jag har alltid värderat bra kvalitet och tycker egentligen inte att Brewtusen är vidare snygg med sina höga gummifötter och sin tjocka spillbricka. Men antagligen påtagligt prisvärd.
Men ska man vara sann mot sig själv så kommer jag kanske ångra ett köp där jag prioriterar ner kvaliteten. Något som jag normalt aldrig gör.

Dock vill jag nog ha en dubbelkokare, så då blir det lite penningar att sätta sprätt på.

Hmm, får kanske bita i det sura äpplet ordentligt en gång för att sedan få njuta av det söta som kommer med maskinen! :)


By once cry once!! :lol:
 
Senast ändrad:

Allrad

Member
Värt att notera när du funderar på dubbelkokare är att du har tillräcklig elsäkring där du ska ansluta maskinen, en del maskiner kräver mer än normala 10A.
Instämmer oxå med tidigare talare att kvaliteten o finesser ökar i takt med prislappen...........
 

Agaton

Member
Stort tack till Svartvest för provkörningen av hans Izzo DB! :)
Mycket trevligt var det! Och gott!:)

Så nu blir det nog dyrt ändå. Är nu inne på ECM Synchronika. :D
 

Tanax

Well-known member
Måste bara säga att jag tycker det är väldigt trevligt att folk ställer upp och låter i stort sett främlingar komma hem och testa, allt för att vi delar ett gemensamt intresse; gott kaffe! :)
 

Agaton

Member
Nu har jag beställt en Synchronika med tillhörande S-Automatik 64 espressokvarn!! :lol::lol: Nu ska det bli kaffe minsann!!

Jag ser det som att jag investerar i hälsan! Kaffe ska ju vara väldigt bra för hälsan har ju forskarna kommit fram till, så. Sen är ju njutningsfaktorn såklart även den bra för hälsa och välbefinnande!

(Känns lite bättre att tänka så, då jag lagt ut nära 30k på kaffe!!):cool: :lol:

Tack för alla kommentarer och råd. :)
 
Senast ändrad:

Allrad

Member
Så roligt! Du blir garanterat mer än nöjd, precis den maskinen står på min inköpslista men gamla Rocket presterar fortfarande väldigt bra, tyvärr...........
:cool:
 

Agaton

Member
Kan bara tillägga att jag är supernöjd med bemötandet från Erik på Baristashopen. Det kommer garanterat bli mer affärer med dem. :)
 

Agaton

Member
07F7EDE1-9215-4014-AD92-63BD4F10FC9E.jpg
Här får de stå tills jag fått RO filtret installerat så jag kan koppla på fast vatten. :lol:
 

Bilagor

  • CD8BA4F8-6C30-4EC7-93AE-239E348CE838.jpg
    CD8BA4F8-6C30-4EC7-93AE-239E348CE838.jpg
    93.5 KB · Visningar: 44

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp