Monolith Flat

Tanax

Well-known member
Jag vill absolut inte avråda dej från köp av denna maskin med tanke på din övertygelse, det finns en hel del trådar på HB som ex denna;
https://www.home-barista.com/espresso-machines/profitec-pro-500-pid-no-flushing-t50574.html.
Jonken, helt rätt det går att nästan eliminera flushen på min Rocket genom att sänka pressostaten kraftigt och även höja vattennivån i kokaren (har givetvis testat och även testat hur bryggtempen påverkas av samtidig ånga vilket jag mätt med vanlig digital termometer dock inga grafer eller data............) men det blir på bekostnad av dålig ånga och espresso med för låg temperatur, det är ju just smak o temperatur på kaffet som är det viktiga..............

Tack, tror jag läst den men ska läsa igenom hela igen för att se så att jag inte missat något!

Precis det vattnet, själv kan jag inte känna någon påverkan på smaken. Det man kan vara fundersam över är små mängder koppar/bly/nickel beroende på materialval - men om jag förstår det rätt rör det sig om acceptabla nivåer.

Där ser man, den andra länken handlade specifikt om ånga :lol: trevligt om den håller vad som lovas, ingen på forumet med förstahands erfarenhet av Profitec Pro 500?

Håller absolut med om att smaken är det viktiga och att temperaturen avgör mycket. Kan tycka att en E61 inte underlättar där i en dubbelkokare :unsure: (jämfört med t.ex. saturated group)

Om jag tyckte mig ha råd med en Monolith skulle jag nog ställa en Strietmann bredvid, men då har man prioriterat bort ångan helt :D

https://youtu.be/JYw_84wva8g

Jo, det borde vara OK, absolut! Menade bara att det borde vara fräschare att dra det direkt till brygg-gruppen utan att gå via en kokare :) Men som du säger så är det ju absolut ingen fara med att ha vatten i kokaren... :p

På detta forum? Nej. Verkar finnas en del på HB som har haft den ett tag :)

Håller helt med där, därav min tanke att köra på en "billigare" HX maskin först, sen hoppa förbi E61 DB och gå direkt till en saturated DB, ex Linea Mini eller GS3 :)

Hehe ja, då är det nog tyvärr inte något för mig, även om såna är riktigt häftiga!! :D
 

larsa

Well-known member
Tillbaks till starten i tråden dvs Kafatek Monolith Flat.
Efter mycket sökande och funderande är jag nära att trycka på knappen för Monolith Conical.
Du har väl också funderat på om det skulle bli flat eller conical. Vad avgjorde för dig?
 

Tanax

Well-known member
Tillbaks till starten i tråden dvs Kafatek Monolith Flat.
Efter mycket sökande och funderande är jag nära att trycka på knappen för Monolith Conical.
Du har väl också funderat på om det skulle bli flat eller conical. Vad avgjorde för dig?

Ursäkta för sent svar.
Det som avgjorde för mig var främst storleken men också att Denis sa att Flat lämpar sig (enligt honom) bättre om man ska byta fram och tillbaka mellan espresso och pour over. Storleken är ju idag en mindre skillnad än det var när jag beställde eftersom Conical nu är lägre och inte lika hög.

Du kommer nog bli riktigt nöjd vilken du än väljer. Enligt mig var Flat estetiskt snyggare och lättare att få plats med under köksskåpen. Sen har den ett variabelt motorvarv vilket är extra bra om man vill experimentera med olika bönor och se vad som fungerar bäst :)
 

larsa

Well-known member
Tack för informationen. Jag skall bara använda den till espresso. Variabelt motorvarv tror jag kan bli ett problem för mig för då har man ytterligare en parameter att laborera oändligt med som kan skapa beslutångest om vad som är bäst.
 

Tanax

Well-known member
Tack för informationen. Jag skall bara använda den till espresso. Variabelt motorvarv tror jag kan bli ett problem för mig för då har man ytterligare en parameter att laborera oändligt med som kan skapa beslutångest om vad som är bäst.

Förvisso sant :) Dock viktigt om du vill få ut det bästa av ljusa rostningar då det kräver högre varvtal än mörka rostningar! Någonting som kan vara värt att ha i åtanke. Som sagt, tror verkligen inte du blir missnöjd vilken av dom du än väljer, det enda är väl att Flat är lite mer mångsidig.

Sen finns det ju såklart det aspekten att flat vs conical frambringar olika smaknoter i malningen, finns oändligt med trådar om detta på Home-Barista :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp