Monolith Flat

Tanax

Well-known member
Äntligen har jag fått min kvarn levererad från USA. Allting gick hur bra som helst, både med tullavgifter och leverans.



Kom paketerat riktigt bra med mycket skydd runt om. Dessutom inkluderade Denis både espressobönor, en svart funnel för att minimera stänk, en sprayflaska för RDT och ett verktyg för WDT.



Och kvarnen då? Jag låter bilderna tala för sig själv:




För den som är intresserad av vilken konfiguration det är så är det följande tillval:
- Svart hölje, motor och utgångsränna
- Guldanodiserad topplatta
- Polerad mässing på låsskruven (för att låsa fast malgraden)
- TiN övertäckt portafilterhållare
- Claro valnöt som toppskydd

Och tampern matchar kvarnen med tillvalen:
- Claro valnöt handtag
- TiN övertäckt basplatta
 

Tanax

Well-known member
Riktigt vacker sak. Vad har du haft för kvarn tidigare och till vad skall du ha den?

Verkligen! Detta är min första kvarn. Ska ha den till espresso främst men då jag inte hunnit skaffa en espressomaskin än så kör jag bryggkaffe än så länge :) Fungerar utmärkt!
 

Tanax

Well-known member
Om det är första kvarnen, vad blir då första espressomaskinen?

Funderar på nya Profitec Pro 500 PID då jag läst mycket om att den är extremt temperaturstabil trots att det är en HX (och dessutom cooling flush). Den är dessutom inte allt för dyr heller.
 

Allrad

Member
Grattis till fin kvarn!
Jag skulle välja en dubbelkokare istället för HX, har en HXare sedan 7 år tillbaka men kommer snart att byta till en ECM dubbelkokare. Dessutom skulle jag rekommendera en maskin med rotationspump, Profi 500 har väl vibrationspump.
 

Tanax

Well-known member
Grattis till fin kvarn!
Jag skulle välja en dubbelkokare istället för HX, har en HXare sedan 7 år tillbaka men kommer snart att byta till en ECM dubbelkokare. Dessutom skulle jag rekommendera en maskin med rotationspump, Profi 500 har väl vibrationspump.

Hej, tack för tipsen!
Varför skulle du välja en DB över en HX som Pro 500? Nyfiken :)

Rotationspump är såklart väldigt nice men det gör också maskinen större så det är en avvägning där!
 

Allrad

Member
Flushningen och jämnare temperatur dessutom kan du använda ångan helt oberoende i DK, i HX påverkas bryggtemperaturen märkbart om du ångar samtidigt som du brygger.
Jag upplever att rotationspumpen ger ett snabbare o jämnare tryck dessutom låter den mycket trevligare...........
 

Tanax

Well-known member
Flushningen och jämnare temperatur dessutom kan du använda ångan helt oberoende i DK, i HX påverkas bryggtemperaturen märkbart om du ångar samtidigt som du brygger.
Jag upplever att rotationspumpen ger ett snabbare o jämnare tryck dessutom låter den mycket trevligare...........

Det är ju det som är så finurligt med den nya versionen av Pro 500 med PID, den har en restrictor i HX loopen vilket gör att flushning i stort sett inte behövs alls, beroende på vilken temperatur du ställt in PIDen på. Ånga samtidigt som man brygger ska inte ge någon temperaturskillnad. Hur har du kommit fram till det?

Rotationspumpen kommer snabbare upp i tryck, dock vet jag inte om det är en fördel? Ger olika smakprofiler skulle jag säga!
Helt klart låter den dock trevligare :)

Grattis till efterlängtad leverans :) kunde tro att du ville ha matchande espressomaskin i guld/trä/svart :lol:

Tack!! :) Haha, ja, kanske moddar maskinen jag köper sen med sidopaneler i trä :D
Ska man köpa den med trädetaljer så är det väl typ GS3 eller uppåt som erbjuder sånt? Lite för dyrt :lol:
 

Allrad

Member
Har du testat en sån maskin och vet att man inte behöver flusha? Är det för att maskinen har en Restrictor i värmeväxlaren som man inte behöver flusha? Det finns ju även i min 7 år gamla Rocket Evo.......................
 

Tanax

Well-known member
Har du testat en sån maskin och vet att man inte behöver flusha? Är det för att maskinen har en Restrictor i värmeväxlaren som man inte behöver flusha? Det finns ju även i min 7 år gamla Rocket Evo.......................

Det är en kombination av restrictor samt PID. Har inte testat själv utan läst andras erfarenheter samt WholeLatteLove testar igenom det grundligt i deras reviews.

https://www.youtube.com/watch?v=9Ps4JfqRPuI
https://www.youtube.com/watch?v=eFButNxsP-Q
 

Allrad

Member
Jo jag har sett dessa filmer, men när man läser på home-barista.com blir man rejält konfunderad när folk som köpt en sån maskin har en annan uppfattning om funktionen!
Men varför överhuvudtaget fundera på en enkel HX med vibrationspump när det finns många intressanta dubbelkokare med både PID o rotationspump?
När jag valde min HX gick jag från en vanlig enkelkokare vilket blev något bättre men med facit i hand skulle jag redan då valt en DK. Nu börjar det snart bli dags att byta upp sig och då blir det en tysk dubbelkokare för mej givetvis med PID................
 

Tanax

Well-known member
Jo jag har sett dessa filmer, men när man läser på home-barista.com blir man rejält konfunderad när folk som köpt en sån maskin har en annan uppfattning om funktionen!
Men varför överhuvudtaget fundera på en enkel HX med vibrationspump när det finns många intressanta dubbelkokare med både PID o rotationspump?
När jag valde min HX gick jag från en vanlig enkelkokare vilket blev något bättre men med facit i hand skulle jag redan då valt en DK. Nu börjar det snart bli dags att byta upp sig och då blir det en tysk dubbelkokare för mej givetvis med PID................

Vad är det för uppfattning då? Har inte läst något annat än att den är extremt stabil på temperaturen, även på HB men kanske missat något?

Ja du, eftersom att jag spenderade nästan 40k på kvarnen så vill jag minimera kostnaderna för själva espressomaskinen :) Finns typ inga intressanta dubbelkokare med PID och rotationspump för mindre än 20k? Brewtus känner jag inte är så intressant då jag har högre krav på kvalitét och design :D Tar hellre en Pro 500 som är HX men extremt välbyggd än en Brewtus som är DB om man säger så :)

Dom enda intressanta är i stort sett Pro 700 och Synchronika - båda går för 22-24k medan Pro 500 går på ca 16k. Dvs mellan 37%-50% dyrare (!!). Allt det för vad? Temperaturstabilitet? Det ska Pro 500 redan ha om man ska tro på alla reviews. Utöver det så får du alltid färskt vatten i en HX medan i en DB så får du vatten som kan ha legat ett tag i kokaren... :/ Dessutom tar maskinen större plats än Pro 500. Det enda är väl rotationspumpen och möjligheten att koppla in det på vattenledningen - någonting jag inte riktigt känner är värt den prisökningen när man skaffar sin första maskin :)

Sen skulle jag ju inte kalla Pro 500 för en "enkel" HX då det är en av dom absoluta bästa HX i toppsegmentet... :)

Kan tänka mig att om man går från en SB så borde man kanske hoppa över HX och gå direkt på DB. I mitt fall har jag ingenting än så länge, tänker mig att jag kan skaffa en någorlunda billig HX (billigare än DB iaf) och sedan uppgradera till exempelvis en Linea Mini eller dylikt om några år när jag vuxit ur HX :)


Har sett den faktiskt! Ser riktigt snyggt ut, men det finns inte i Sverige va? Tror inte det är något officiellt från Profitec utan det är Clive som erbjuder den tjänsten? :)
 

Allrad

Member
OK då förstår jag, du verkar dessutom redan bestämt dej. Men jätteintressant om du återrapporterar beträffande flushningen när du kört en sån maskin.
 

Jonken

Well-known member
Ja det är nog Clive, kanske i samarbete med Profitec? Du kan ju köpa maskinen i Sverige och panelen därifrån, men till det priset kanske det går att specialtillverka här lika gärna..

Vill påstå att vattnet i kokaren är lika 'färskt' som vattnet som ligger i vattenledningarna, slutade byta vatten eftersom jag inte kunde smaka någon skillnad. Däremot plasten i reservoaren (om man har en sådan) tror jag man vill undvika långvarig kontakt med.

Ps. man lär offra ångprestanda för att minimera/eliminera spolandet? Går ju definitivt att göra med Allrads Rocket också.
 
Senast ändrad:

Tanax

Well-known member
OK då förstår jag, du verkar dessutom redan bestämt dej. Men jätteintressant om du återrapporterar beträffande flushningen när du kört en sån maskin.

Nej men säg gärna vad det var du hittat på home-barista. Om jag har fel så vill jag ju inte köpa maskinen i tron om att den presterar annorlunda!

Ja det är nog Clive, kanske i samarbete med Profitec? Du kan ju köpa maskinen i Sverige och panelen därifrån, men till det priset kanske det går att specialtillverka här lika gärna..

Vill påstå att vattnet i kokaren är lika 'färskt' som vattnet som ligger i vattenledningarna, slutade byta vatten eftersom jag inte kunde smaka någon skillnad. Däremot plasten i reservoaren (om man har en sådan) tror jag man vill undvika långvarig kontakt med.

Ps. man lär offra ångprestanda för att minimera/eliminera spolandet? Går ju definitivt att göra med Allrads Rocket också.

Hehe ja, det blir nog väldigt dyrt :D

Nu har jag ingen möjlighet att koppla in på vattenledningen men det jag snackade om var vattnet i kokaren som värms upp när du använder maskinen, sen kallnar när du stänger av maskinen. Värms upp igen, sen svalnar. Gör man exempelvis 2 koppar per dag så tar det en viss tid innan vattnet i kokaren helt har bytts ut. Då har det vattnet hunnit värmas upp och svalnat X antal gånger så det enda jag menade var att det då måste vara fräschare att dra vattnet direkt från reservoaren (eller från vattenledning) utan att mellanlagra det i någon kokare :)

Ja alltså, om jag tolkar alla reviews rätt så är det just det dom "löst" med den nya versionen. Kika gärna på videorna jag länkade till på föregående sida, där kan du se steaming performance :) Men jag har som sagt inte själv testat maskinen så jag har ingen aning!
 

Allrad

Member
Jag vill absolut inte avråda dej från köp av denna maskin med tanke på din övertygelse, det finns en hel del trådar på HB som ex denna;
https://www.home-barista.com/espresso-machines/profitec-pro-500-pid-no-flushing-t50574.html.
Jonken, helt rätt det går att nästan eliminera flushen på min Rocket genom att sänka pressostaten kraftigt och även höja vattennivån i kokaren (har givetvis testat och även testat hur bryggtempen påverkas av samtidig ånga vilket jag mätt med vanlig digital termometer dock inga grafer eller data............) men det blir på bekostnad av dålig ånga och espresso med för låg temperatur, det är ju just smak o temperatur på kaffet som är det viktiga..............
 

Jonken

Well-known member
Precis det vattnet, själv kan jag inte känna någon påverkan på smaken. Det man kan vara fundersam över är små mängder koppar/bly/nickel beroende på materialval - men om jag förstår det rätt rör det sig om acceptabla nivåer.

Där ser man, den andra länken handlade specifikt om ånga :lol: trevligt om den håller vad som lovas, ingen på forumet med förstahands erfarenhet av Profitec Pro 500?

Håller absolut med om att smaken är det viktiga och att temperaturen avgör mycket. Kan tycka att en E61 inte underlättar där i en dubbelkokare :unsure: (jämfört med t.ex. saturated group)

Om jag tyckte mig ha råd med en Monolith skulle jag nog ställa en Strietmann bredvid, men då har man prioriterat bort ångan helt :D

https://youtu.be/JYw_84wva8g
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp