Någon som rostar hemma?

faca

Member
Nyfiken på hur det är att rosta kaffe i ugn, blir det bra? Är det värt? Känns inte aktuellt att här och nu köpa någon kafferost då frugan skulle blir mindre glad.

Hade varit skoj att komma i kontakt med någon i stan som kan d här med kaffe och espresso då jag nyligen kommit över en manuell espressomaskin. Tidigare hade vi helautomatisk men det går inte att jämföra samtidigt som detta är något nytt för mig.
 

edtbjon

Well-known member
Att rosta i ugn fungerar och är i alla fall en bra introduktion. Dessutom så får du en uppfattning om hur mycket smak som försvinner efter några månader... Men det handlar inte om något finlir för att hitta små nyanser, utan man kör till det är klart. Jag tror dock att de flesta (alltså de få som rostar kaffe själv... ;) ) har börjar i den änden.
Det är synd att inte ”institutionen” Mauritz kaffe finns kvar då det var ugnar igång i det kaféet hela dagen, antingen för rostning eller bakning. Det var väl en 15-20 år sedan Thord la ner butiken och flyttade till Västergötland någonstans. Webbsidan finns dock kvar tror jag, med lite tips och råd om hur du kan komma igång med just ugnsrostning.

Själv bor jag i Nynäshamn nu för tiden, men det finns gott om kaffenördar från Göteborg här på forumet.

/Björn
 

Jonken

Well-known member
Fick min introduktion på Mauritz. Riktigt så länge sedan var det inte, men snart 6 år har gått sedan de var tvungna att lägga ner kafét :(

Har för mig att de rekommenderade 220-240 grader, går inte alltid att lita på termostaten så testa dig fram.
Rör om några gånger, en balansgång mellan att få det så jämnt man kan men inte släppa ut för mycket värme.
När den första bönan börjar närma sig franskrost eller svettas får man ta ut allt. Svårt att få det jämnt men brukar bli gott ändå, kanske att man får sortera bort de ljusaste och mörkaste bönorna.

Man offrar kontroll och finlir men en rost med samma kapacitet kostar över 30 tusen så det är ju inte pjåkigt för något du ändå har hemma.

Perfekt att vara två så att den ena är beredd att stänga av brandvarnaren om den går igång när man tar ut de rykande bönorna :lol: för det gäller att försöka kyla ner så fort man kan. Två rostfria durkslag går bra men det kommer flyga lite silverskinn så det är en fördel att göra det ute.
 

faca

Member
Uppskattar era svar. Helt klart något jag får testa.
Vi dricker mest cappuccino här hemma så även om man inte får det perfekt märks det kanske inte lika mycket.

En annan fundering är om man ska blanda bönorna innan, dvs arabica och robusta och vad är en bra blandning 80/20?

Något bra ställe som man kan köpa råa kaffebönor?
 

zix

Well-known member
Nyfiken på hur det är att rosta kaffe i ugn, blir det bra? Är det värt? Känns inte aktuellt att här och nu köpa någon kafferost då frugan skulle blir mindre glad.

Hade varit skoj att komma i kontakt med någon i stan som kan d här med kaffe och espresso då jag nyligen kommit över en manuell espressomaskin. Tidigare hade vi helautomatisk men det går inte att jämföra samtidigt som detta är något nytt för mig.

Jag rostar hemma, har gjort det i ugn och med varmluftspistol i skål de senaste tjugofem åren, sisådär. Har också en liten trumrost, men kör den inte så ofta eftersom jag tycker att de andra metoderna funkar lika bra.
Har en liten levamaskin på jobbet och ett par olika små-levamaskiner hemma, plus en stor Bezzera som just nu är på renovering. Bor i Partille.
Vad vill du veta? :)
 

zix

Well-known member
Oj, jag var visst sen med svaret. Ser att du redan får råd här.
Om jag köper enstaka kvartar eller halvkilon så har jag gått till Kahls i Allum, Indiska the- och kaffemagasinet på Korsgatan eller Thehuset på Kungsportsplatsen.

Du är välkommen på en kafferostningskväll vid tillfälle. Har varit hemma hos folk och haft rostningssessioner också. Det är lätt, kul och trevligt.
 

faca

Member
Var förbi Indiska the- och kaffemagasinet.
Va inte så farligt mycket dyrare.
Fick med mig tre påsar 0.5 kg var.
Etiopisk Mocka 140kr/kg, Santos 110kr/kg, Indisk Robusta 90kr/kg.

Sen var jag tvungen att testa. 1kg rostade jag. 400g av de två arabica och 200g av robustan. Blev någonstans mella 8 och 10min på 225grader, varmluft. Ville inte riskera att bränna och fick till olika nyanser av brunt :)

Ska se om jag lyckas ladda upp par bilder.
 

Bilagor

  • 20180414_184048.jpg
    20180414_184048.jpg
    95.5 KB · Visningar: 23

faca

Member
Lyckades inte ladda upp fler bilder i en och samma post från mobilen, eller nu verkar det gå. 20180414_190100.jpg
20180414_201900.jpg
 
Senast ändrad:

edtbjon

Well-known member
Det där var väl inte så tokigt. Du har ju inte kremerat kaffet i alla fall. Se till att du tar dig tid att låta kaffet ”mogna” några dagar, så kommer det att smaka mycket bättre än vad som helst som du köper färdigmalt som en tegelsten.
 

Jonken

Well-known member
Gratulerar till första rostningen :) hur smakar det?

Tycker ofta att det smakar som bäst redan första dagen, espresso undantaget. Går på tvärs mot den vanliga rekommendationen, å andra sidan är det ju så Etiopierna gör. Läste en teori om att peak kan bero på vilken temperatur man kommer upp i under rostningen: https://www.home-barista.com/home-roasting/met-and-coffee-aging-staling-t7878.html

Ett tips för att få lite jämnare kan vara att använda en perforerad plåt, eller för mindre mängder en muffinsplåt som man svischar runt bönorna enkelt i. Behöver inte vara glest mellan bönorna.
 

faca

Member
Det var kul att testa, lär göra fler försök.
Var inte riktigt den smaken jag är ute efter, säkert bättre till något annat än espresso som i sin tur blir en cappuccino :)

Fick förfina malningen med rätt många steg och den smakade åt fruktiga hållet. Väldigt ljus i färg, kanske blir det godare efter par dagar som ni säger, hoppas. God eftersmak, svårt att placera med hade önskat kraftiga smak som passar bättre med mjölk. Behöver kanske rosta lite mörkare nästa gång och eventuellt ha i lite mer robusta.. 30% tänkte jag prova med.

Ska hålla utkik efter en perforeradplåt. Köket är gammalt och lika så ugnen och det lär dröja till nästa sommar innan vi ger oss på det projektet men då kanske man har lite bättre förutsättningar men nu får man köra med det man har.
 

zix

Well-known member
Du kan rosta mycket mörkare om det är Santos eller etiopisk mokka som ligger i skålen. Sorry, jag checkar inte in här ofta nog, hade velat komma tillbaka med tips snabbare...

Det ser lite ojämnt ut också - är det en blandning så skulle jag rekommendera dig att rosta en sort i taget. De olika bönsorterna reagerar olika i ugnen, så den ena sorten kan bli ”färdig” före den andra. Vissa sorter, till exempel torrprocessade etiopiska, är svåra att få jämnt rostade i ugn om man vill ha dem ljusrostade eftersom de kommer in i första crack väldigt individuellt. Med etiopisk mokka (eller vilken sort som helst egentligen) rekommenderar jag att du tar en halvstor ugnsform istället så att du kan fylla hela formens botten jämnt, och att det är lättare att flytta omkring den i ugnen om du märker att den rostar ojämnt.
Ta ut den och rör om direkt innan eller direkt efter första knäppningen, vänd formen och stoppa in den igen, låt stå och du kommer att se att bönorna jämnar ut sig i färg i ”mellanperioden”, mellan första och andra knäppning.
Ta ut igen och rör om när du tycker att de börjar se klara ut, vänd formen och stoppa in för sista omgången. Det är inga problem att fortsätta rosten till andra knäppningen med etiopisk mokka och santos. Särskilt Santos brukar vara tålig och bra. Mycket av fruktigheten försvinner från etiopiern, men ersätts av en spännande kraftfull, lite jordig maffighet.

Håller helt med Jonken, det går fint att dricka redan från början, även om espressons crema försvinner för fort och det smakar lite ”racerkaffe”. Kicken är det inget fel på :).
Vill man kan man mala och sen låta det stå cirka en halvtimme, och sen packa och dra en espresso på det. Gäller förstadagskaffe alltså. Koldioxiden går ur mycket fortare ur kaffe i pulverform.
 

faca

Member
Tack för alla råd.
Jag har själv haft en del för mig så hann inte testa så mycket innan men idag blev det en hel del.

Denna gång gick jag lös på "old brown sumatra" och "etiopisk mokka", 50/50.

200g åt gången, 1.2kg plöjde jag i en "perforerad plåt".
Bifogar en bild, såg jämnare ut, vet inte om det syns men upplevde att skalet på mokkan var svår att få bort helt.

Sen kan jag säga att jag körde på 225grader i ca 25minuter varmluft. Hur många grader som ugnend höll vet jag inte med det är vad jag vred spaken till :)
Bild på blandningen och en bild på sumatran.

20180508_190839.jpg20180508_181647.jpg
 

Jonken

Well-known member
Ser ut som framsteg :) Oroa dig inte för skinnet, desto ljusare rostning desto mer stannar kvar. Vissa sorter har mer, beror på hur bönorna processats.

Däremot kan du nog våga höja värmen lite, 25 minuter är ganska lång tid.
 

zix

Well-known member
håller med - höj värmen du.
Det s.k. silverskalet är inget att oroa sig för. De tar bort det på kommersiella kafferosterier, men det behöver du inte bry dig om som rostar små volymer hemma. Det du får bort när du skakar om och blåser av plåten (utomhus helst då...) räcker bra, och även om du inte gör det så funkar det ändå. Det lägger sig gärna på toppen om du skakar det i burken försiktigt, så kan du lyfta ut det i näven istället, om du bor nånstans där det absolut inte går att öppna ett fönster.

P.S. Mokan har extra mycket skal liksom de flesta etiopier. Helt normalt.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Har rostat lite i ugn igen själv, i väntan på ny rost. Förr hade jag en gammal ugn från kanske 70-talet med ojämn värme men som ändå oftast resulterade i en trevlig mélange.

Efter flytt har jag nu en ny varmluftsugn, antagligen i lägre prisklass men det ger bra mycket jämnare rost - nästan i klass med Behmor 1600 så länge man rör runt lite. Det tråkiga är att luften inte ventileras ut utan cirkuleras runt i ugnen, så kaffet får en tydligt rökig och kärv ton.

Inte alls gott att dricka direkt, blir lite bättre med vila men bara en aning :ph34r:

Är det normalt bland varmluftsugnar tro? Eller kanske inbyggda?
 

zix

Well-known member
Finns det bara varmluft på den? Har aldrig, utom i proffskök, sett ugnar som är enbart varmluft. Det brukar alltid läcka ganska lagom med luft genom de vanliga hemmaugnarna.
Du har inget vanligt över-/undervärme-läge alltså?
 
Topp