Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 25 till 28 av 28
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Varmluftspistolen smälte

Junior Member
    Reg.datum
    apr 2012
    Kul att hitta fler som kör med Mauritz bönor! Efter ett långt uppehåll är jag tillbaka i espressoträsket (numera med La Pavoni och handjagad kvarn), och kom på att jag hade lite råbönor som legat ett par år, jag provade någon gång men det blev inte bra, råbönorna blev liggande. Jag rostar med en gammal popcornmaskin och det blir riktigt bra, om än små batcher (50g typ).

Jag har främst kört abessinsk mokka, som någon skrev något hårdare rostad än en sådan böna kanske normalt rostas, men innan den får minsta olja på utsidan och den blir fantastisk! Jag gillar den också alldeles nyrostad faktiskt, löjligt mycket crema men grymt god espresso med toner av blommor, gräs, honung och sådant.

Jag tänkte prova Colombian, eftersom inte alla gillar den blommiga (eller ähum hästdynga) stilen, men jag får inget ur den alls. Har provat hela vägen från första knäppningen till bränt, och de smakar surt och eländigt allihop, har nog kört fem batcher, ingen är ens drickbar... något som fått något vettigt ur den bönan?

Vilka andra av Mauritz bönor gillar ni? Och vilka andra i stan säljer råbönor, da Matteo har jag hört, någon som provat?

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    När jag körde med Mauritz bönor var just abessinskt och colombianskt favoriterna, rostade i ugn så det blev inte helt jämnt men försökte få merparten till full city+. Tycker de senare ger trevligt presskaffe, men inte så förtjust i colombianskt för espresso generellt utan föredrar brasilianska bönor som bas.

Junior Member
    Reg.datum
    mar 2018
    Vore skoj men att träffa folk som nördar in sig på kaffe. Jag börjar gilla resultatet men vi dricker fortfarande "cappuccino".

Inte helt hundra om vi fann någon vinnare när det gäller bönor, men vissa är helt klart bättre än andra och att rosta var inte tokigt men en kafferost hade inte varit fel.

Liknande ämnen

1. Någon som har provat?
    Av henrik82 i forum Mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-19, 06:47
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-06, 19:49
  3. Ölkran hemma, någon som har köpt en Draughtmaster?
    Av Kaffegalningen i forum Kafferepet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 11:43
  4. Någon som vet blandningsförhållanden
    Av Dante i forum Mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 08:44
  5. Rostar du hemma?
    Av Nickeh i forum Undersökningar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 21:47

Behörigheter för att posta