Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 30
    Junior Member
    Reg.datum
    mar 2018

Någon som rostar hemma?

Nyfiken på hur det är att rosta kaffe i ugn, blir det bra? Är det värt? Känns inte aktuellt att här och nu köpa någon kafferost då frugan skulle blir mindre glad.

Hade varit skoj att komma i kontakt med någon i stan som kan d här med kaffe och espresso då jag nyligen kommit över en manuell espressomaskin. Tidigare hade vi helautomatisk men det går inte att jämföra samtidigt som detta är något nytt för mig.

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Att rosta i ugn fungerar och är i alla fall en bra introduktion. Dessutom så får du en uppfattning om hur mycket smak som försvinner efter några månader... Men det handlar inte om något finlir för att hitta små nyanser, utan man kör till det är klart. Jag tror dock att de flesta (alltså de få som rostar kaffe själv... ) har börjar i den änden.
    Det är synd att inte ”institutionen” Mauritz kaffe finns kvar då det var ugnar igång i det kaféet hela dagen, antingen för rostning eller bakning. Det var väl en 15-20 år sedan Thord la ner butiken och flyttade till Västergötland någonstans. Webbsidan finns dock kvar tror jag, med lite tips och råd om hur du kan komma igång med just ugnsrostning.

Själv bor jag i Nynäshamn nu för tiden, men det finns gott om kaffenördar från Göteborg här på forumet.

/Björn

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Fick min introduktion på Mauritz. Riktigt så länge sedan var det inte, men snart 6 år har gått sedan de var tvungna att lägga ner kafét

Har för mig att de rekommenderade 220-240 grader, går inte alltid att lita på termostaten så testa dig fram.
    Rör om några gånger, en balansgång mellan att få det så jämnt man kan men inte släppa ut för mycket värme.
    När den första bönan börjar närma sig franskrost eller svettas får man ta ut allt. Svårt att få det jämnt men brukar bli gott ändå, kanske att man får sortera bort de ljusaste och mörkaste bönorna.

Man offrar kontroll och finlir men en rost med samma kapacitet kostar över 30 tusen så det är ju inte pjåkigt för något du ändå har hemma.

Perfekt att vara två så att den ena är beredd att stänga av brandvarnaren om den går igång när man tar ut de rykande bönorna för det gäller att försöka kyla ner så fort man kan. Två rostfria durkslag går bra men det kommer flyga lite silverskinn så det är en fördel att göra det ute.

Junior Member
    Reg.datum
    mar 2018
    Uppskattar era svar. Helt klart något jag får testa.
    Vi dricker mest cappuccino här hemma så även om man inte får det perfekt märks det kanske inte lika mycket.

En annan fundering är om man ska blanda bönorna innan, dvs arabica och robusta och vad är en bra blandning 80/20?

Något bra ställe som man kan köpa råa kaffebönor?

Citat Ursprungligen postat av faca Visa inlägg
    Nyfiken på hur det är att rosta kaffe i ugn, blir det bra? Är det värt? Känns inte aktuellt att här och nu köpa någon kafferost då frugan skulle blir mindre glad.

Hade varit skoj att komma i kontakt med någon i stan som kan d här med kaffe och espresso då jag nyligen kommit över en manuell espressomaskin. Tidigare hade vi helautomatisk men det går inte att jämföra samtidigt som detta är något nytt för mig.
    Jag rostar hemma, har gjort det i ugn och med varmluftspistol i skål de senaste tjugofem åren, sisådär. Har också en liten trumrost, men kör den inte så ofta eftersom jag tycker att de andra metoderna funkar lika bra.
    Har en liten levamaskin på jobbet och ett par olika små-levamaskiner hemma, plus en stor Bezzera som just nu är på renovering. Bor i Partille.
    Vad vill du veta?
    I väntanstider

Någon som rostar hemma?

Oj, jag var visst sen med svaret. Ser att du redan får råd här.
    Om jag köper enstaka kvartar eller halvkilon så har jag gått till Kahls i Allum, Indiska the- och kaffemagasinet på Korsgatan eller Thehuset på Kungsportsplatsen.

Du är välkommen på en kafferostningskväll vid tillfälle. Har varit hemma hos folk och haft rostningssessioner också. Det är lätt, kul och trevligt.
    I väntanstider

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av zix Visa inlägg
    Indiska the- och kaffemagasinet på Korsgatan
    De har Mauritz bönor va? Vad är påslaget på ett ungefär?

Junior Member
    Reg.datum
    mar 2018
    Tack för alla tips. Tror jag får börja med ugnen när jag får tag på lite kaffe.

Liknande ämnen

1. Någon som har provat?
    Av henrik82 i forum Mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-19, 06:47
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-06, 19:49
  3. Ölkran hemma, någon som har köpt en Draughtmaster?
    Av Kaffegalningen i forum Kafferepet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 11:43
  4. Någon som vet blandningsförhållanden
    Av Dante i forum Mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 08:44
  5. Rostar du hemma?
    Av Nickeh i forum Undersökningar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 21:47

Behörigheter för att posta