Någon som rostar hemma?

zix

Well-known member
Om du har möjlighet att rosta ute så skulle detta annars vara ett gyllene tillfälle att testa skål + varmluftspistol. Billig varmluftspistol på Jula eller Classe, om du inte redan har en. Rostfri skål, lagom stor (25-30 cm diameter sisådär), träslev eller gaffel.
Brukar bli klart på cirka 12-18 minuter, med ca 250g bönor i en sån skål. Det yr ju lite om silverskalen då... balkong eller uteplats är att föredra.
 

Jonken

Well-known member
Det finns över och undervärme, fast någon slags fläkt är alltid på. Läcker ut lite genom tätningslisten runt luckan men den mesta röken stannar kvar. Den gamla ugnen hade ett ställbart ventilationshål som mynnade ut bakom spisplattorna.

Har nog bara testat med varmluftspistol en gång, tyckte det var svårt att få lagom värme men hade kanske för lite bönor i skålen - blev bakade bönor blandade med brända om jag kommer ihåg rätt.
 

Jonken

Well-known member
Gav varmluftspistol en ny chans i helgen, måste säga att det kändes som ett utmärkt alternativ såhär på sommaren iallafall. Var åratal sedan sist, då tyckte jag att det kändes meckigt, varmt och lite farligt men jämfört med omoddad popcornmaskin har man ju viss kontroll. Blev riktigt bra på första försöket.. Kommer nog köra på det på landet från och med nu, zix :)
 

zix

Well-known member
Härligt! Har man tid så är det ju en finfin rostningsmetod, och det att man står där hela tiden gör ju att det blir väldigt hands-on och liksom medvetet.
 

Tofflor

Member
Kul att hitta fler som kör med Mauritz bönor! Efter ett långt uppehåll är jag tillbaka i espressoträsket (numera med La Pavoni och handjagad kvarn), och kom på att jag hade lite råbönor som legat ett par år, jag provade någon gång men det blev inte bra, råbönorna blev liggande. Jag rostar med en gammal popcornmaskin och det blir riktigt bra, om än små batcher (50g typ).

Jag har främst kört abessinsk mokka, som någon skrev något hårdare rostad än en sådan böna kanske normalt rostas, men innan den får minsta olja på utsidan och den blir fantastisk! Jag gillar den också alldeles nyrostad faktiskt, löjligt mycket crema men grymt god espresso med toner av blommor, gräs, honung och sådant.

Jag tänkte prova Colombian, eftersom inte alla gillar den blommiga (eller ähum hästdynga) stilen, men jag får inget ur den alls. Har provat hela vägen från första knäppningen till bränt, och de smakar surt och eländigt allihop, har nog kört fem batcher, ingen är ens drickbar... något som fått något vettigt ur den bönan?

Vilka andra av Mauritz bönor gillar ni? Och vilka andra i stan säljer råbönor, da Matteo har jag hört, någon som provat?
 

Jonken

Well-known member
När jag körde med Mauritz bönor var just abessinskt och colombianskt favoriterna, rostade i ugn så det blev inte helt jämnt men försökte få merparten till full city+. Tycker de senare ger trevligt presskaffe, men inte så förtjust i colombianskt för espresso generellt utan föredrar brasilianska bönor som bas.
 

faca

Member
Vore skoj men att träffa folk som nördar in sig på kaffe. Jag börjar gilla resultatet men vi dricker fortfarande "cappuccino".

Inte helt hundra om vi fann någon vinnare när det gäller bönor, men vissa är helt klart bättre än andra och att rosta var inte tokigt men en kafferost hade inte varit fel.
 

zix

Well-known member
Ojdå, Jonken... sånt händer i alla länder :) Bara att tjacka en ny billig. De går åt förr eller senare, tyvärr. Akta plasten för alltför hög värme, bra om det är välventilerat. Sorry, jag reste bort när du la in ditt inlägg om nedsmält varmluftspistol och såg det först nu.

faca, tänker du rost-kurs eller liknande? Det vore ju fullt möjligt. Har det mesta i rostningsväg förutom dyra, ”riktiga” trumrostar. En Behmor har jag iallafall. Det man behöver är egentligen mest en plats att vara på dår det finns ugn. Blir ju lätt rökfullt i ett vanligt kök om man kör en tre-fyra rostar på en kväll. Men med ett bra utsug fixar man det.
 

Jonken

Well-known member
Hehe ja fick bli en trumrost istället. Blev nog nästan lika bra med värmepistolen men tyvärr verkar det bara finnas plastiga att köpa.
 

ADPN

New member
Tack för alla råd.
Jag har själv haft en del för mig så hann inte testa så mycket innan men idag blev det en hel del.

Denna gång gick jag lös på "old brown sumatra" och "etiopisk mokka", 50/50.

200g åt gången, 1.2kg plöjde jag i en "perforerad plåt".
Bifogar en bild, såg jämnare ut, vet inte om det syns men upplevde att skalet på mokkan var svår att få bort helt.

Sen kan jag säga att jag körde på 225grader i ca 25minuter varmluft. Hur många grader som ugnend höll vet jag inte med det är vad jag vred spaken till :)
Bild på blandningen och en bild på sumatran.

Visa bilaga 6340Visa bilaga 6341
Hoppar in i denna gamla tråd med en fråga. Jag letar efter Old brown sumatra. Vet du var det går att köpa nu för tiden?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp