Kalibrera ECM Giotto

micklen

Member
Hej,
Tycker jag har lite högt tryck i min giotto!

Ger över 2bar när den är varm så kaffet extraheras alldeles för fort.
Vet någon hur man ställer ner trycket?

Är det på pressostaten?

Någon som vet.

tackar på förhand,

Carl
 

Jonken

Well-known member
Det är trycket för ångan som du har på 2 bar och kan justeras ner med pressostaten. Påverkar inte bryggtrycket men däremot kanske värmen. För bryggtrycket får du skruva på OPVn istället.
 

micklen

Member
Det är trycket för ångan som du har på 2 bar och kan justeras ner med pressostaten. Påverkar inte bryggtrycket men däremot kanske värmen. För bryggtrycket får du skruva på OPVn istället.

Övertycks ventilen?

Manometern visar 1,5 upptill 1,6!
har skruvat ner pressostaten från 2 bar som förra ägaren hade skruvat upp den till!

Får inte tillräckligt ångtryck för att kunna skumma mjölk!
Hur justerar jag det!

Samtidigt så extraherars kaffe för fort! Antar att man skulle behöva skruva ner pressostaten till runt 1,2?

Någon som kan råda mig vad man bör göra?
 

Mayhem

Well-known member
Återigen, pressostaten har ingenting med bryggtrycket att göra utan styr ångtrycket. För att justera bryggtrycket måste du skruva på övertrycksventilen.
 

micklen

Member
Återigen, pressostaten har ingenting med bryggtrycket att göra utan styr ångtrycket. För att justera bryggtrycket måste du skruva på övertrycksventilen.

Förstår !
Så OTV sänker jag trycker för kaffet?
Med andra ord det tryck som visar på manometern på bryggare?
Pressostaten styr trycket/temperaturen på hela tanke?

Tacksam om någon kunde förtydliga!

Tackar på förhand,
Micklen
 

micklen

Member
Nu fugerar Giotton igen.
Men jag tycker att temperaturen är lite låg run 86' i portafiltret.
När jag ställer upp temperaturen på pressostaten så börja säkerhetsventilen läcka.
Kan vara så att den behöver bytas


Annan sak som slår mig i jämförelse till min CMA med rotationspump är att extraktionen är väldig pulserande.
Svår att få fina "mussvansar" och creaman blir inte så jämn som jag önskar.

Har någon erfarenhet av byte av pump?
Skulle en ny pump ge ett jämnare tryck?

Någon som har erfarenhet av pump byte?

Råd välkomnas!
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Ursäkta, det är svårt att hänga med på resonemanget här. Visst går det att rengöra/byta OPV och pump, men kanske bättre om du lämnar in maskinen för en helgenomgång?
 

Mayhem

Well-known member
Men jag tycker att temperaturen är lite låg run 86' i portafiltret.
När jag ställer upp tempen så börja övertrycksventil släppa.
Vet inte riktigt om jag förstår vad som försigår. Övertrycksventilen sitter ju på bryggkretsen och bör inte påverkas av ångkretsen eller vilken temperatur som är i ångkokaren? Om du inte pratar om säkerhetsventilen som skall lösa ut när trycket i kokaren blir för högt. Löser denna ut är det nog dags att byta ut den, har för mig att de av någon anledning har en begränsad livslängd och inte bör försöka renoveras på egen hand…
 
Topp