Köpes: Kafferost för hemmabruk

Greenbean

Member
Efter ett 70 tal rostningar i ugnen börjar frugan tröttna. Söker därför en rost för hemmabruk, prisintervall 1000-4000, begagnad eller ny. Även tips på var man kan hitta mottages varmt. Är ute efter något i storleken 100-250 gram/ batch.
 

edtbjon

Well-known member
Ja, det är väl just Behmor eller GeneCafé som gäller i det prisspannet. Det finns en hel del info om Behmor och hur man använder den för bästa resultat. Jag antar, utan att ha testat, att den kanske är mer flexibel än GeneCafé.
Jag har haft en GeneCafé, vilken var bra för det mesta, men dess stora nackdel är kylningen när du väl vill avbryta rostningen. Den långsamma inbyggda kylningen gör att kaffet blir mer rostat än vad du kanske tänkt dig. (Lösningen är att trycka på stopp och kyla bönorna utanför rosten, t.ex genom att hälla kaffet mellan två skålar till dess att det blir kallt.)
Du kan hitta info om bägge dessa rostar på home-barista.com...
Dessutom finns det ju en nyligen aktiv tråd om ”vacker koreansk rostare”, vilken verkar synnerligen intressant. Efter vad jag läst i den tråden, kanske det är en sådan du ska skaffa. (...och utifrån min erfarenhet med kafferostning, kan det vara väl lönt att gå för den stora 500g modellen... Det är vanligtvis inga problem att rosta en halv sats, men bara långtråkigt att rosta ett antal av samma sort...) BocaBoca’n är mer manuell (än de andra två alternativen, men Andreas har lämnat utmärkta instruktioner.

Vilket du än väljer, kommer du att få ett mycket jämnare resultat och kaffet kommer högst troligtvis att bli mycket bättre.
 
Senast ändrad:

Greenbean

Member
Ja, det är väl just Behmor eller GeneCafé som gäller i det prisspannet. Det finns en hel del info om Behmor och hur man använder den för bästa resultat. Jag antar, utan att ha testat, att den kanske är mer flexibel än GeneCafé.
Jag har haft en GeneCafé, vilken var bra för det mesta, men dess stora nackdel är kylningen när du väl vill avbryta rostningen. Den långsamma inbyggda kylningen gör att kaffet blir mer rostat än vad du kanske tänkt dig. (Lösningen är att trycka på stopp och kyla bönorna utanför rosten, t.ex genom att hälla kaffet mellan två skålar till dess att det blir kallt.)
Du kan hitta info om bägge dessa rostar på home-barista.com...
Dessutom finns det ju en nyligen aktiv tråd om ”vacker koreansk rostare”, vilken verkar synnerligen intressant. Efter vad jag läst i den tråden, kanske det är en sådan du ska skaffa. (...och utifrån min erfarenhet med kafferostning, kan det vara väl lönt att gå för den stora 500g modellen... Det är vanligtvis inga problem att rosta en halv sats, men bara långtråkigt att rosta ett antal av samma sort...) BocaBoca’n är mer manuell (än de andra två alternativen, men Andreas har lämnat utmärkta instruktioner.

Vilket du än väljer, kommer du att få ett mycket jämnare resultat och kaffet kommer högst troligtvis att bli mycket bättre.



Strålande tips!
Ser ju ut som att behmor och bocaboca blir liknande pris, ffa om man siktar på 500g varianten av bocaboca. Behmor rosten verkar dock småsvår att få tag på, oftast slut i lager. Hojta om det är någon av er som är sugen på att uppgradera er, så köper jag gärna er gamla ;)
 

Jonken

Well-known member
Behmorn har också lite långsam kylning, man får trycka på 'cool' ca. 20s innan man tror att det är klart och sen öppna luckan efter en stund, i övrigt upplever jag inte att det är något större problem. Inte rekommenderat att stänga av maskinen eftersom den också behöver kylas enligt manualen.

Kan tänka mig att uppgradera faktiskt, du är välkommen att testa den om du har vägarna förbi Stockholm :)
 

Greenbean

Member
Det finns ju relativt gott om freshroast nesco, och i-roast begagnade på ebay, hur tänker ni kring dem mot t.ex. Behmor? (Vet att de är lite begränsade av 110v, men det finns ju adaptrar)
 

edtbjon

Well-known member
Du kanske ska klura på vad som kommer framöver. Om du vet med dig att du inte är någon finsmakare, utan enbart rostar kaffe för att det är så mycket bättre bara det är färskt så kan Freshroast, I-roast etc. vara ett alternativ. Men om du vill lära dig något nytt och kunna utveckla smaksinnena för kaffet, kommer de små billiga maskinerna snart att bli en begränsning. Jag antar att den rost som är mest flexibel och där du kan justera rostprofiler i någon rimlig grad är BocaBoca. Men jag tar gärna information från andra om hur flexibel Behmor-rosten är...
 

Greenbean

Member
Du kanske ska klura på vad som kommer framöver. Om du vet med dig att du inte är någon finsmakare, utan enbart rostar kaffe för att det är så mycket bättre bara det är färskt så kan Freshroast, I-roast etc. vara ett alternativ. Men om du vill lära dig något nytt och kunna utveckla smaksinnena för kaffet, kommer de små billiga maskinerna snart att bli en begränsning. Jag antar att den rost som är mest flexibel och där du kan justera rostprofiler i någon rimlig grad är BocaBoca. Men jag tar gärna information från andra om hur flexibel Behmor-rosten är...

Är som sagt rätt ny på rostning , har bara kört ugn i ett drygt år, men har lätt för att nörda ner, samtidigt som en sjuksköterskelön är helt klart begränsande :p
Behmor känns som ett lagom avancerat nästa steg i min kaffeevolution. Kanske blir en bocaboca i framtiden...
 

Jonken

Well-known member
Men jag tar gärna information från andra om hur flexibel Behmor-rosten är...

Behmorn funkar bäst på max effekt tycker jag, för att sänka temperaturen eller dra ut på tiden kan man ställa luckan på glänt. Så hyffsat flexibel men väldigt mycket på känsla, lättare för andra metoder än espresso så man slipper pilla med luckan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp