Rancilio Silvia + Baratza Sette 270?

Zab72

Member
Hej,

tänkte höra mig för om köpråd efter att min helautomatiska krups gått sönder. Nu har jag kollat igenom ett otal recensioner och landat på att Rancilio Silvia + Baratza Sette 270 verkar vara rätt för mina ändamål. Dock har jag aldrig använt en halvautomatisk espressomaskin + separat kvarn så om någon har tips vore det intressant att höra. Framför allt är det cappuccinos jag föredrar så Silvian ska ju tydligen vara bra på det. Därefter har jag fått fram att Baratza Sette 270 är ett bättre alternativ än Rocky kvarnen som den ofta säljs ihop med och jag gillar funktionaliteten på den. Tillsammans går de på runt 8500 efter att kvarnen gått ner en del i pris senaste tiden. Har även jämfört med Sage barrista express som jag initialt tyckte verkade intressant men hoppas på bättre hållbarhet och resultat med det jag nu lutar åt.

Någon som kan rekommendera dessa eller har andra förslag?
 

Jonken

Well-known member
Det blir nog bra. Tänk bara på att Silvian håller hög kvalité men är inte så användarvänlig utan PID.

Med en enkelkokare kommer det alltid vara lite bökigt att göra mer än ett par cappuccino.. men det är ju 6-7k upp till nästa klass :unsure:
 

Zab72

Member
Kanske Nuova Simonelli Oscar II vore bättre, betydligt bättre ångkraft och jämnare temperatur. Ändå inte så mycket dyrare, just under 3000 extra...
Såg ut att ta hälften så lång tid att skumma mjölken med Oscar jämfört med Silvia i en jämförelsevideo. Tydligen skillnad även i smak mellan dem.
Det är svårt det här med att välja maskin!
 

Jonken

Well-known member
Just det, den hade jag glömt. Den stora skillnaden är att du inte behöver växla mellan espresso och ånga utan kan göra allt samtidigt, utan fördröjning. Som hon gör i den här videon med en Sette bredvid :)

Klart enklare handhavande, men man bör nog göra en "cooling flush" innan också.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp