Espresso house’s espressoblandning

Jacob

Well-known member
Har nu testat EH:s espressoblandning. Som nämnts i annan tråd rostas den numera i samma rosteri som J&N, om nu det skulle vara en indikator åt nåt håll. Köpte alltså hem bönorna, har inte testat den på cafét.

I vilket fall, karaktären är som de beskriver. Choklad, karamell, apelsin, eller i vilket fall något syrligt. Sött, syrligt men ändå ganska fylligt och runt. Bra balans helt enkelt. Men det måste dras tight, det kanaliserar och blondar rätt fort annars. Det är kanske mitt handhavande; jag har ofta problem med detta när det gäller 100% arabica, vilket gör att jag oftast gör ristretto.

Jag är inte någon riktig konnässör, jag köper inte kaffe för över 400:-/kg. Men jag uppskattar ändå bra prisvärda kaffen, och har köpt mycket av J&N tidigare. Med det som referensram tycker jag EH:s espressokaffe tagit sig, det är riktigt bra för pengarna, 109:-/500 g. Så mycket bättre än vad som helst i livsmedelsbutikerna, och färskare pga ruljansen. Och jag slipper beställa mer än jag hinner göra åt på nätet för att slippa fraktkostnad.

Testa gärna och säg vad ni tycker! Alla har ju så olika preferenser, intressant att höra olika upplevelser.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Testade idag, brukar inte göra ristrettos men håller med om att det blev mycket bättre så. Mitt paket var 6 veckor gammalt så inte färskare än vad Arvid Nordquist finns att hitta på hyllorna. Trevlig doft. Som ristretto fick jag det sött. Lagom syrligt men lite torr och fadd eftersmak? Mindre crema än förväntat, sticker inte ut åt något håll men det kanske behöver vara så på en stor kedja :mellow:
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp