Dålig mjölkskumning på min RANCILIO SILVIA

Jag har efter tio års användande av min Silvia plötsligt fått problem med mjölkskumningen. Det började för ca en vecka sedan och nu räcker skummet med dålig kvalité inte ens till en cappuccino från att förut räckt till två stora koppar. Det är inget problem att göra bra espresso så den delen fungerar bra. Maskinen är PID-modiferad så jag har även koll på ångtemperaturen vid skummningen som är ca 140 grader. Jag för länge sedan bytt ut ångröret till ett nyare som sitter i en nyare modell. Jag har här om dagen även avkalkat maskinen men det blev tyvärr inget bättre.
Tacksam för tips!
 
Nu har jag äntligen hittat lösningen på problemet med mina skumproblem. Det är kvaliteten på mjölken som är problemet. För min del blev toppenskum med mjölken från Willys och deras ekologiska variant som även finns med extra lång hållbarhet på 1,5 liters förpackning.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ja, det är intressant att mjölk beter sig olika. Ett tag sedan jag skummade mjölk. Men hade då en hel del problem med Atlas ekologisks mjölk.

Jag tog bort svaret från ett par gamla trådar som du skrev i. De var så gamla så bättre att vi håller de senaste trådarna vid liv.
 

Jonken

Well-known member
Har du provat Arlas "Latte Art" med tillsatt protein, om det är mer skum du vill åt?
 

basiecally

Well-known member
Kollade en hel drös med olika videos om mjölkskumning och latte art för ett tag sen. Kontentan kring mjölk var att ju färskare desto bättre. Protein denatureras över tid och ger mindre stabilt skum och skum som är svårare att få att bildas.

En annan faktor kan vara att själva ångflödet har blivit sämre. Hittade själv rester av en gammal O-ring som hade kastat in handduken i ångröret på min. Behöver ju inte vara så dramatiskt men även kalklagringar eller dålig rengöring mellan skumningsomgångar kan ge liknande problem.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp