Vibrerande manometer

Allrad

Member
Har en Rocket Evo Giotto från 2011, manometern för bryggtrycket visar ca 9 Bar vid bryggning men nålen vibrerar när den är under tryck. Någon som varit med om liknande och kanske vet hur man kan åtgärda detta?
 

Lucifer

Well-known member
jag skulle säga skräp eller kalk i tryckregulatorn vid pumpen alternativt stopp i ett inloppsfilter som gör att det blir kavitation i pumpen, jag hade ett litet inloppsfilter gömt vid övre slanganslutningen på inloppsslangen, som en liten puck av hårt packat svinto ungefär, plocka bort eller byt! Lycka till!
 

Jonken

Well-known member
Har för mig att någon annan hade problem med OPVn som orsakade kraftiga vibrationer. Lite små är kanske inte så mycket att oroa sig över.
 

SpaceMan

New member
Helt färsk på detta med espresso och har haft samma bekymmer med min Brasilia mini classic. Jag har kunnat härleda det till två saker när det inträffat.
1: Feltampat kaffe eller kanalbildning. Kaffet rinner stötvis och nålen får spatt. Vanligt fel för mig första dagarna.
2. Luft i pumpen efter avkalkning/rengöring. Lyfte sugslangen rakt upp och ruskade om maskinen och efter det försvann problemet.
Kanske fel härledningar av mig och rena tillfälligheter, men nu är den stabil iaf.
 

Allrad

Member
Tack för tips, men det verkar vara igensatt/kalk i rör fram till manometern! Har mätt med manometer i bryggruppen och den visar på stadigt tryck. Försökt rengöra o kalka av men diametern är för liten för att nå resultat, bara att byta manometern. Nu är det ju inte livsviktigt att den fungerar perfekt för kaffet smakar utmärkt iallafall............
 

Eismannen

Well-known member
Kalk osv i röret till manometern borde snarare utjämna trycket än motsatsen. Var någonstans på vägen från pump till grupp sitter mätpunkten i denna maskin?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp