Att ha kaffe i kylen

KuppAchino

New member
Ni vet hur det är, ena burken är halvfylld med gevalia brygg-kaffe, en annan med Löfbergs Lila och i den tredje så ligger en näve kaffe-bönor. Sen har vi även olika sorters i den fjärde och den femte också och i den sjätte så ligger det där afrikanska savann-kaffet som svärmor släpade med sig hem från sin "finna-mig-själv" resa. Problemet är att dygnet bara innehåller så många koppar kaffe. Även om Sven och Britt kommer över titt som tätt för en välbehövlig skvätt så har jag mer kaffe än vad jag kan göra mig av med.
Så den ständiga frågan jag ställer mig själv är hur det ska förvaras. I kylen får det ju inte riktigt plats. Ska ju ha ost, skinka och mjölk för latten där - och för att inte tala om all maten som ständigt åker ut och in. På senare tid har jag funderat på om det är en exponeringskyl man ska ha för att förvara det. Det skulle lösa en hel del när det kommer till fövaringen av den måtligt imponerande samlingen av java som jag har sammlat på mig. Tänk dig själv att få stå där och spana igenom glasdörrana framför kylen i lugn och ro och välja koffein i morgonrocken och mystoflorna.

Hur gör ni när ni förvarar ert kaffe? :wacko:
 

edtbjon

Well-known member
Väl förslutna påsar med ventil ska funka bra. Jag brukar väl själv hoppa över kaffe från Gävle eller Karlstad. ;) Själv har jag ofta ca 5-6 olika påsar att välja mellan. Men annars är den viktigaste grejen att man mal sina bönor själv, precis innan man brygger kaffet. Sedan är det upp till var och en att avgöra hur ett kaffe beter sig efter hand. Somliga tycker att ett kaffe som är äldre än en månad är odrickbart, medan andra inte märker någon skillnad alls.
Om man fryser sina bönor, kräver det lite planering och att man packar i lagom stora (små) förpackningar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp